Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: THUNDERBIRD  (gelezen 1280 keer)

THUNDERBIRD
« Gepost op: 2025/06/16, 16:08:35 »
Heb altijd met plezier met Thunderbird gewerkt. Bij installatie van je nieuwe conp. hoefde je alleen maar het oude verborgen file eerst over te zetten en de nieuwe versie te installeren en al je bestaande gegevens, als adressen e.d. zaten in je nieuwe Thunderbird. Ook tussen twee computers waren de thunderbird bestanden synchroon.
Van dit alles is nu niets terug te vinden en exporteren hoger dan 2.0 Gb lukt niet.
Al met al, is mijn vraag nu: Welk alternatief kunnen jullie aanraden.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline rico70

• Lid
Re: THUNDERBIRD
« Reactie #1 Gepost op: 2025/06/16, 17:18:00 »
Pas nog een nieuwe computer geïnstalleerd. De .thunderbird map van de oude computer op de nieuwe gezet. Ging zoals gewoonlijk goed, 11,3GB niks geëxporteerd, gewoon gekopieerd.

Edit : typo
« Laatst bewerkt op: 2025/06/16, 18:41:05 door rico70 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/06/16, 17:50:07 »
Het ligt zeker niet aan Thunderbird: dat werkt nog als vanouds. Je zal eens moeten uitpluizen wat verkeerd gaat. Een gok: je hebt nu de snap-versie van Thunderbird. De configuratiebestanden moeten dan niet meer in ~/.thunderbird, maar in een folder onder "snap".

« Reactie #3 Gepost op: 2025/06/16, 21:33:17 »
Het ligt zeker niet aan Thunderbird: dat werkt nog als vanouds. Je zal eens moeten uitpluizen wat verkeerd gaat. Een gok: je hebt nu de snap-versie van Thunderbird. De configuratiebestanden moeten dan niet meer in ~/.thunderbird, maar in een folder onder "snap".
Hoe kan ik zien dat het een snap-versie betreft ?  Ubuntu is voorgeinstalleerd.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2025/06/16, 21:39:01 »
Hoe kan ik zien dat het een snap-versie betreft ?  Ubuntu is voor geinstalleerd.
Dan bestaat de map ~home/snap/thunderbird.
Dat is de standaard voor snap programma's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #5 Gepost op: 2025/06/16, 23:32:30 »
Hoe kan ik zien dat het een snap-versie betreft ?  Ubuntu is voor geinstalleerd.
Dan bestaat de map ~home/snap/thunderbird.
Dat is de standaard voor snap programma's.
In mijn map persoonlijke bestanden met verborgen bestanden als zichtbaar, kom ik geen enkel snap-bestand tegen
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/06/17, 09:43:04 »
In mijn map persoonlijke bestanden met verborgen bestanden als zichtbaar, kom ik geen enkel snap-bestand tegen
Het was dan ook maar een gok van mij. In 24.04 was Thunderbird mogelijk nog een apt pakket.

Er blijft dat het correct terugzetten van je data nog steeds moet werken. Je geeft weinig concrete informatie waaruit we zouden kunnen afleiden wat hier fout is gegaan.

Met je oorspronkelijke vraag "Welk alternatief kunnen jullie aanraden."  zoek je een alternatief voor Thunderbird?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2025/06/17, 09:54:01 »
In 24.04 was Thunderbird mogelijk nog een apt pakket.
Nee, in (Xubuntu) 24.04 is het een snap-pakket.

« Reactie #8 Gepost op: 2025/06/17, 10:19:16 »
Het was dan ook maar een gok van mij. In 24.04 was Thunderbird mogelijk nog een apt pakket.

Er blijft dat het correct terugzetten van je data nog steeds moet werken. Je geeft weinig concrete informatie waaruit we zouden kunnen afleiden wat hier fout is gegaan.

Met je oorspronkelijke vraag "Welk alternatief kunnen jullie aanraden."  zoek je een alternatief voor Thunderbird?
Kloptm ik was onduidelijk mbt wat er werkelijk fout ging bij mij.
Tot op heden werkte ik altijd met de methode van het overzetten van de oude (bestaande) map: .thunderbird a;vorens de nieuwe versie van Thunderbird te openen. Daarmee beschikte ik in de nieuwe versie over mijn oude adressen.
Nu wordt er verwezen om de methode "import" "export" toe te passen. Echter krig ik steeds het bericht dat er een fout in het zip-bestand zit. Dus terug naar af. Heb ook de bethode voor bestanden groter dan 20Gb toegepast, maar dat lukt ook niet.

Als ik je goed heb begrepen moet de methode met het gebruik van het .thinderbird - bestand nog werken??
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2025/06/17, 10:46:10 »
Als ik je goed heb begrepen moet de methode met het gebruik van het .thinderbird - bestand nog werken??
Bij oude systemen moet je de verborgen map ~home/.thunderbird overzetten,
Bij nieuwere systemen moet je de map ~home/snap/thunderbird overzetten.
Ga je van een oud systeem naar een nieuw systeem, dan weet ik niet of het werkt............

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/06/17, 15:10:41 »
Ga je van een oud systeem naar een nieuw systeem, dan weet ik niet of het werkt............
Dat zal werken. Het volstaat (nog steeds) de map ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird te vervangen door de .thunderbird map van je vorige installatie.

Je start Thunderbird in het nieuwe systeem eens op, zodat hij de configuratiebestanden onder  ~/snap aanmaakt. Dan sluit je Thunderbird af, verwijder je ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird en plaats je .thunderbird van je vorige installatie in ~/snap/thunderbird/common. Als je dan terug opstart, wordt je oude profiel terug gebruikt.

« Reactie #11 Gepost op: 2025/06/24, 14:05:54 »
Dat zal werken. Het volstaat (nog steeds) de map ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird te vervangen door de .thunderbird map van je vorige installatie.

Je start Thunderbird in het nieuwe systeem eens op, zodat hij de configuratiebestanden onder  ~/snap aanmaakt. Dan sluit je Thunderbird af, verwijder je ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird en plaats je .thunderbird van je vorige installatie in ~/snap/thunderbird/common. Als je dan terug opstart, wordt je oude profiel terug gebruikt.
Het is weer prima gelukt. Aan allen mijn dank voor de inzet. Heb hierdoor mijn adresgegevens weer volledig terug !!  :)
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb