Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak je een e met een streepje erboven in Ubuntu 24.04  (gelezen 632 keer)

Offline Nike

• Lid
Hoe maak je een e met een streepje erboven in Ubuntu 24.04
« Gepost op: 2025/06/13, 11:47:59 »
Ik heb sinds kort Ubuntu 24.04 geïnstalleerd en het valt mij op dat een streepje boven de e niet meer zo werkt als in versie 20.04. Voorheen hoefde ik alleen de e in te drukken gevolgd door het streepje en dan stonden deze netjes boven elkaar. Als ik dat nu doe, worden het 2 aparte karakters.

Ik heb een eerder topic (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=7808.0), maar hier kom ik niet uit. Is er misschien iemand die dit eerder heeft gehad en daar een oplossing voor heeft zonder hiervoor verschillende toetsen voor te hoeven gebruiken?

Alvast dank voor jullie reactie.

Re: Hoe maak je een e met een streepje erboven in Ubuntu 24.04
« Reactie #1 Gepost op: 2025/06/13, 12:50:37 »
streepje op de é naar rechts of naar links è ?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/06/13, 12:51:37 »
Eerst het streepje en dan pas de "e", dan krijg je een é
Het toetsenbord moet dan wel Engels USA met dode toetsen zijn !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/06/14, 14:51:19 »
Het is belangrijk te weten welk soort toetsenbord je gebruikt. Afhankelijk daarvan zijn die accenten beschikbaar als zogenaamde dode toetsen, dan wel als één van de vier opties die aan elke toets zitten en die te bereiken zijn met ctrl, alt gr, shift of zelfs een combinatie daarvan.

Ik gebruik een Belgisch (Azerty) toetsenbord, waarin een aantal van die accenten (grave, aigu, umlaut, tilde) standaard als "dode toetsen" zijn aangeduid, maar waar de é en de è ook standaard voorkomen. Als ik bv. een umlaut nodig heb op een "e", zal ik dat doen door eerst het umlaut aan te tikken en vervolgens (terwijl de cursor op dezelfde plaats is blijven staan (vandaar: dode toets)) de letter "e" in te tikken.

In dat opzicht is het Nederlandse Qwerty-bord veel beperkter. Het Noord-Amerikaanse QWERTY systeem is al helemaal ongebruiksvriendelijk voor de rest van de wereld. Maar dat ze in de V.S.A. alleen maar het alfabet kennen en geen enkel accent noch ander symbool weten we ondertussen al wel  :evil:

En zelfs mijn Belgisch toetsenbord is soms té beperkt, want ik gebruik al eens Griekse letters of muzieknotaties en dat is veel moeilijker terug te vinden.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline rico70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/06/14, 15:16:22 »
Het Noord-Amerikaanse QWERTY systeem is al helemaal ongebruiksvriendelijk voor de rest van de wereld. Maar dat ze in de V.S.A. alleen maar het alfabet kennen en geen enkel accent noch ander symbool weten we ondertussen al wel  :evil:
Onzin, ook in de VS gebruiken ze US internationaal met dode toetsen

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/06/14, 19:52:17 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 14:59:38 »
Yep, Qwerty international, maar ik had het over het "gewone" Qwerty toetsenbord. Omdat ik zo'n toetsenbord meer dan 20 jaar geleden gebruikte was ik inderdaad vergeten dat het ondertussen wat meer is uitgebreid tot het international, dat jullie vermelden.
... Kubuntu 24.04 ...