En nu pas lees ik dat je geluidsopname last heeft van gekraak en ruis (in een andere post van u ivm OBS)
Volgens mijn bescheiden ervaring ligt dat volledig aan je microfoon en opstelling. Schaf jezelf een goede microfoon aan of een recorder, die kan dienstdoen als microfoon. Zelf gebruik ik de Tascam DR-05X.
Een pop filter voor de microfoon zou ook moeten helpen en zorg ook dat er achter je microfoon, als je binnenhuis spreekt, een soort opvang-mousse o.i.d. zit, zodat geluid niet weerkaatst, waardoor het lijkt alsof je in een leeg zwembad op de bodem een opname maakt.
En kraken ontstaat soms als het snoer van je microfoon versleten is bij de aansluiting door veelvuldig buigen van de draadjes.
Inderdaad, ik heb een microfoon, geen spiksplinternieuwe maar hij werkt. En ik weet inmiddels ook dat wanneer ik precies die microfoon gebruik en de bitrate op 320 zet, dat e.e.a wel redelijk civiel klinkt. Het was alleen een stuk makkelijker geweest als ik via de microfoon van de webcam had kunnen werken zonder kraak, echter ook met een bitrate van 320 is het een kraakfestival.
Je las e.e.a in een andere post van mij zei je? Maar het staat hier toch ook gewoon in de eerste post?
Jouw verhaal in post 2 van dit topic lijkt me overigens een prima handleiding. Ik heb in het verleden wel met bijvoorbeeld Adobe Premiere gewerkt en ik heb bakken met instructievideo's gemaakt tijdens de coronacrisis maar dit soort vergaande zaken heb ik me nooit mee bezig hoeven houden, dus mijn dank. Ik ben voor nu ook om alle moeilijke dingen te voorkomen, uitgeweken naar OpenShot, die werkt prima voor het simpele ruwe werk dat ik maak en meer heb ik ook niet nodig. Bestaat er overigens niet een kans dat het audiospoor als het eenmaal bewerkt is in Audacity niet goed meer in lijn is te krijgen met het beeld? Dat zou wel weer iets voor mij zijn om dat te overkomen.