Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OBS studio onderdrukking kraak en ruis  (gelezen 1292 keer)

OBS studio onderdrukking kraak en ruis
« Gepost op: 2025/05/31, 23:30:55 »
Wie kan mij hiermee helpen? Ik heb een aantal video's gemaakt met een educatief doel. Het hoeft allemaal niet gelikt en perfect te zijn maar een ding is wel irritant en dat is de kraak in mijn stem. Toen had ik nog niet ontdekt hoe ik dat kon voorkomen, nu weet ik dat inmiddels dus voor de toekomst is dat geen probleem meer.

Nu moet het mogelijk zijn om kraak en dat soort dingen uit een video te filteren als je maar weet hoe. Er schijnt in KDEnlive iets mogelijk te zijn maar mijn kennis schiet hier te kort. Wie kan mij de weg wijzen. Dit mag natuurlijk ook de weg naar een ander programma dan KDENlive zijn, als het maar iets oplost.

Dank en groet,
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

• Lid
Re: OBS studio onderdrukking kraak en ruis
« Reactie #1 Gepost op: 2025/06/01, 22:34:35 »
Als het puur over geluid gaat zou ik een ander systeem volgen.

1 - laad je video in in KDEnlive en splits daar het geluidsspoor en videospoor
2 - bewaar het geluidsspoor onder een naam (mijngeluidmetruis.wav of .mp4 of FLAC of ander formaat met zo weinig mogelijk verlies, dus géén MP3), zodat de hoogste kwaliteit wordt gegarandeerd. Dit gaat mogelijks een groot bestand opleveren van meerdere megabytes, maar so be it.
3 - bewaar dan je project in KDENlive, dus MET dat afgesplitste geluidsspoor er nog in. Sluit KDEnlive af.
4 - open Audacity en open daarin mijngeluidmetruis.flac (of zoiets)
5 - kies in het menu Effecten > Ruisverwijdering en herstel > ruisonderdrukking
6 - dan moet je in je geluidsopname een stuk selecteren waar alleen ruis in voorkomt: hoe langer hoe beter, dus liefst iets van een seconde of zo. Meestal vind je dat wel, tenzij je echt minutenlang aan een stuk zonder enige onderbreking hebt gesproken.
7 - dan moet je even de handleiding in Audacity volgen. Audacity analyseert dan het ruis-gedeelte en filtert daarmee de rest van je geluidsopname uit.
8 - beluister het resultaat in Audacity
9 - bewaar (of exporteert) het geluidsfragment als "mijngeluidzonderruis.flac of .wav of wat dan ook, als het maar goed is van kwaliteit)
10 - sluit Audacity
11 - ga terug naar je KDENlive project, open het
12 - importeer mijngeluidzonderruis als clip in de project-"bak" (ben even vergeten hoe dat juist heet in NL, in Engels is dat de bin (emmer))
13 - maak een extra geluidspoor onder het geluidspoor dat er al staat en dat dus afkomstig is van je oorspronkelijke opname
14 - aligneer je geluidspoor zodat het perfect overeenkomt met het geluid van de oorspronkelijke opname
15 - test het boeltje door het geluidspoor AF te zetten van de oorspronkelijke opname en deze van je nieuwe opname aan te zetten
16 - als het goed is gealigneerd, zal je nieuwe, opgekuiste geluidspoor perfect synchroniseren met het beeld
17 - ontkoppel ("ungroup") het geluids- en het videospoor van de oorspronkelijke opname
18 - veeg het (nu ontkoppelde) spoor van het geluid. Je kan dat best doen door heel het track weg te gooien. Dan schuift het geluidspoor met mijngeluidzonderruis normaliter omhoog tot net onder je videospoor
19 - klaar is kees

Als je wil, kan je heel het boeltje (gezuiverd geluid + beeld) exporteren vanuit KDENlive naar een of ander mp4 of mkv of ander videoformaat voor verder gebruik. Dan ben je zeker dat het beeld en geluid mooi aan elkaar geplakt blijven en hoef je de syncrhonisatie in KDENlive niet in de gaten te houden als je bewerkingen uitvoert.

Mogelijk bestaat een dergelijke ruisverwijdering in KDENlive ook, maar mijn ervaring leert me dat KDENlive echt wel heel goed is, maaaaaaaarrrrr ... dat het soms een ziljoen mogelijkheden heeft voor correcties, zonder dat er veel uitleg bij staat. En daarin is Audacity beter.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/06/01, 22:41:59 »
En nu pas lees ik dat je geluidsopname last heeft van gekraak en ruis (in een andere post van u ivm OBS)

Volgens mijn bescheiden ervaring ligt dat volledig aan je microfoon en opstelling. Schaf jezelf een goede microfoon aan of een recorder, die kan dienstdoen als microfoon. Zelf gebruik ik de Tascam DR-05X.

Een pop filter voor de microfoon zou ook moeten helpen en zorg ook dat er achter je microfoon, als je binnenhuis spreekt, een soort opvang-mousse o.i.d. zit, zodat geluid niet weerkaatst, waardoor het lijkt alsof je in een leeg zwembad op de bodem een opname maakt.

En kraken ontstaat soms als het snoer van je microfoon versleten is bij de aansluiting door veelvuldig buigen van de draadjes.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #3 Gepost op: 2025/06/06, 09:14:13 »
En nu pas lees ik dat je geluidsopname last heeft van gekraak en ruis (in een andere post van u ivm OBS)

Volgens mijn bescheiden ervaring ligt dat volledig aan je microfoon en opstelling. Schaf jezelf een goede microfoon aan of een recorder, die kan dienstdoen als microfoon. Zelf gebruik ik de Tascam DR-05X.

Een pop filter voor de microfoon zou ook moeten helpen en zorg ook dat er achter je microfoon, als je binnenhuis spreekt, een soort opvang-mousse o.i.d. zit, zodat geluid niet weerkaatst, waardoor het lijkt alsof je in een leeg zwembad op de bodem een opname maakt.

En kraken ontstaat soms als het snoer van je microfoon versleten is bij de aansluiting door veelvuldig buigen van de draadjes.

Inderdaad, ik heb een microfoon, geen spiksplinternieuwe maar hij werkt. En ik weet inmiddels ook dat wanneer ik precies die microfoon gebruik en de bitrate op 320 zet, dat e.e.a wel redelijk civiel klinkt. Het was alleen een stuk makkelijker geweest als ik via de microfoon van de webcam had kunnen werken zonder kraak, echter ook met een bitrate van 320 is het een kraakfestival.

Je las e.e.a in een andere post van mij zei je? Maar het staat hier toch ook gewoon in de eerste post?

Jouw verhaal in post 2 van dit topic lijkt me overigens een prima handleiding. Ik heb in het verleden wel met bijvoorbeeld Adobe Premiere gewerkt en ik heb bakken met instructievideo's gemaakt tijdens de coronacrisis maar dit soort vergaande zaken heb ik me nooit mee bezig hoeven houden, dus mijn dank. Ik ben voor nu ook om alle moeilijke dingen te voorkomen, uitgeweken naar OpenShot, die werkt prima voor het simpele ruwe werk dat ik maak en meer heb ik ook niet nodig. Bestaat er overigens niet een kans dat het audiospoor als het eenmaal bewerkt is in Audacity niet goed meer in lijn is te krijgen met het beeld? Dat zou wel weer iets voor mij zijn om dat te overkomen. :P

« Laatst bewerkt op: 2025/06/06, 09:32:41 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.