Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LP's digitaliseren  (gelezen 843 keer)

Offline softbart

• Lid
LP's digitaliseren
« Gepost op: 2025/05/29, 16:49:48 »
Ik heb een Denon tuner/versterker en platenspeler. Die helaas wars zijn van usb. Was toen ook geen probleem.
Ik wil mijn opera LP's digitaliseren met mijn Dell xps 13 (usb-c).  Dus nu wel een probleem.
Wat zijn de beste optie's?

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg

Theo

Offline rico70

• Lid
Re: LP's digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/29, 18:09:06 »
RCA kabel van platenspeler naar versterker. Van de versterker met een DAC (bv een Beringher UAC) naar de USB poort van je computer. Indien je computer een line in heeft zou je ook van de versterker een RCA kabel met verloop naar naar 3,5 mm Jack  kunnen gaan.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/30, 12:14:20 »
Daar had ik ook aan gedacht, na het rond kijken op het web. Het nadeel is dat er een extra schakeling tussen zit.
De dell xps13 is een laptop met een usb-c aansluiting, dus moet ik van usb 1.1 naar c, is weer een koppeling.
De vraag blijft, ga ik dit terug vinden ? De meeste  LP's zijn nog van de vorige eeuw. Heeft opnemen in waf nog zin, of is mp3 voldoende.
Iedere suggestie blijft welkom.

mvg,

Theo

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/30, 12:33:12 »
Wat ik deed was opnemen op MP3 formaat, ook vanwege de ruimte.
De PC is aangesloten als recorder, op de line-in en line-out aansluitingen.
Nu ik alleen een laptop heb, wil ik het gaan proberen met een USB geluidskaart, die kosten nog geen €10.00 en deze hebben geen microfoon ingang, maar een line-in.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/30, 12:41:12 »
@softbart bij mijn laatste externe SSD zat een verloop stekkertje van USB naar USB-C, volgens mij gaat er niks verloren. Met Audacity heb ik gekozen voor project bewaren en gelijk exporteren naar FLAC.
Met project bewaren heb je alle ruwe data voor als je later wat wil wijzigen, of het nut heeft? Eerlijk gezegd geen idee, weggooien kan altijd nog. MP3 zou ik niet doen, je hebt dan toch verlies, of je het kan horen weet ik niet, maar het verschil in grootte met FLAC vind ik met de huidige prijzen van opslag media niet zo belangrijk.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/30, 19:34:51 »
Allen bedankt voor de inbreng. Ik ga voor een een Beringher kijken.
Helaas is mijn linux-kennis na het overlijden van mijn vrouw behoorlijk ingezakt.
Dus dat wordt veel inlezen.

mvg

Theo