Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB start niet meer op na update Ubuntu 25.04  (gelezen 637 keer)

Offline Gavendo

• Lid
GRUB start niet meer op na update Ubuntu 25.04
« Gepost op: 2025/05/27, 12:51:46 »
GRUB wil niet meer opstarten na bovenstaande distro update te hebben uitgevoerd. Hij blijft dus hangen op het scherm vóórdat ik in GRUB opstartmenu kom. Maar wanneer ik de computer dan uitzet en opnieuw aanzet, kom ik er wel in. Echter, wanneer ik dan kies voor Ubuntu laatste kernel opstarten, blijft ie hangen op ramdsk. Alleen de een-na-laatste kernel is opstartbaar.

Ook schijven controleren doet ie niet. Zie bijgevoegd screenshot.

Wat kan ik doen om hem weer goed op te laten starten?
« Laatst bewerkt op: 2025/05/27, 15:59:18 door Gavendo »

Offline peer

• Lid
Re: GRUB start niet meer op na update Ubuntu 25.04
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/28, 09:36:36 »
ik weet wat er mis is maar ik zou het volgende doen
1. opstarten met voorlaatste kernel
2. laatste kernel verwijderen.
3. kernel vastzetten zodat deze niet geupdate wordt. (moet in synaptic kunnen, in de terminal .. even googlen)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/28, 10:24:27 »
Dat gaat niet lukken, aangezien het boeltje vastloop voordat je het GRUB-menu te zien krijgt.

Ik vrees dat je best kiest voor een nieuwe installatie, waar je dan je backup terug naar moet plaatsen.

Een kernel vastzetten zou ik nooit van z'n leven doen (want ik ben reeds jaren een geïnteresseerde Linux-gebruiker, maar zeker niet van het niveau van een IT'er en dan begin ik niet met onderdelen vast te zetten of in kernels te klooien).

3. kernel vastzetten zodat deze niet geupdate wordt. (moet in synaptic kunnen, in de terminal .. even googlen)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/28, 10:38:03 »
Wat je nog kan proberen, met supergrub, kan je zien of er nog wat te "booten"op staat.
Wellicht kan je het daarmee fixen? of geeft het een beter zicht op wat er fout is...

Je kan ook de installatie opnieuw doen zonder data te verwijderen...

Als alleen grub in de fout is, moet het te repareren zijn. Dus proberen met supergrub, en als dat lukt een
grub-update en grub-install [<boot-disk>]

Overigens bestaat de file die gezocht wordt denk ik niet, als ik op 22.04 ernaar zoek :
locate "rcS" | grep "rcS$" geeft :
/snap/core/17200/etc/default/rcS
/snap/core/17200/etc/init.d/rcS
/snap/core/17210/etc/default/rcS
/snap/core/17210/etc/init.d/rcS
en: ls /etc/rcS  of: ls /etc/default/rcS  geven:  No such file or directory

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/28, 11:29:47 »
Dat gaat niet lukken, aangezien het boeltje vastloop voordat je het GRUB-menu te zien krijgt.

Ik vrees dat je best kiest voor een nieuwe installatie, waar je dan je backup terug naar moet plaatsen.

Een kernel vastzetten zou ik nooit van z'n leven doen (want ik ben reeds jaren een geïnteresseerde Linux-gebruiker, maar zeker niet van het niveau van een IT'er en dan begin ik niet met onderdelen vast te zetten of in kernels te klooien).

de een na laatste kernel was wel opstartbaar, vandaar mijn suggestie. Een kernel vastzetten is niet zo lastig. Een aantal jaren heb ik dat moeten doen omdat mijn scanner in een oudere kernel werkte maar een latere niet. Was een bug die een paar kernels later werd opgelost.
Maar de kernel vastzetten zou ik hier ook als een tijdelijke oplossing zien.

Supergrub2 lijkt mij ook zeker een hele goede optie om uit te proberen. Heeft mij ook al diverse malen gered.