Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aankoppelen van USB-sticks  (gelezen 549 keer)

Offline DJ93

• Lid
Aankoppelen van USB-sticks
« Gepost op: 2025/05/22, 20:17:42 »
Hallo allemaal,
Vaak overkomt mij het geval dat een USB-stick niet aangekoppeld kan worden, als ie aangesloten wordt.
Ik krijg dan een bericht in de trant van: "Kon station niet aankoppelen".
Hoe kan ik dit verhelpen, en misschien nog handiger: hoe kan dit automatisch gebeuren?

Alvast bedankt en een groet, John.

Offline Jenske

• Lid
Re: Aankoppelen van USB-sticks
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/22, 22:28:41 »

• Gaat het telkens over eenzelfde USB-stick?
  • Werken andere USB-sticks wél?
  • Wat bedoel je met "vaak"?
  • Welke .ubuntu-versie gebruik je?
  • Is die USB-stick geformatteerd in een door Linux / Ubuntu leesbaar formaat: ext4, ntfs, ...?
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/23, 03:23:37 »
Met verwijderbare opslagmedia moet je zeer voorzichtig zijn. Die moeten altijd correct afgekoppeld worden door eerst uit te werpen met het icoon. Wacht dan nog enkele seconden vooraleer de USB (fysiek) te ontkoppelen. Ubuntu geeft trouwens een notificatie wanneer het veilig is de USB uit te trekken).

Anders loop je de kans het bestandssysteem te beschadigen. Als het bestandssysteem voldoende beschadigd is, dan zal Ubuntu het niet meer automatisch aankoppelen om verdere schade te vermijden.

Oplossing: controleer en herstel het bestandssysteem met de schijfcontroletools. In Ubuntu kan dat met Disks. Selecteer de schijf in het linkerpaneel, klik de partitie in het rechterpaneel, druk op het tandwieltje en kies "Controleer". Wordt een probleem gemeld, kies dan "Herstel".

Uitzondering: een USB geformateerd met het ntfs bestandssysteem van Windows. Ubuntu kan hier enkel elementaire reparaties doen. Gebruik hiervoor dus MS Windows.

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/23, 10:59:09 »
Heren, bedankt voor de reacties.
De stick wordt in Windows gewoon gelezen. Dus zijn de bestanden gewoon te lezen.
Omdat ik een dual-boot systeem gebruik, heb ik soms ook bestanden in Linux die ik op de stick wil zetten. Hij is trouwens NTFS geformatteerd.
Zo af en toe krijg ik de melding (ook bij andere "bestaande" sticks) dat ie eerst geformatteerd moet worden. Hier heb ik trouwens al bestanden op (????)
Ik weet dat ik de sticks software-matig moet verwijderen (doe ik ook altijd in Windows), maar als ie niet gelezen wordt in Linux kan dat dus niet.
Ik dacht; misschien is er ergens iets in te stellen, zodat ie automatisch aangekoppeld wordt.

Trouwens; ik werk met Linux Mint 22.1 Xia
Nogmaals dank en een groet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/23, 11:58:15 »
Lees mijn vorige antwoord nog eens goed over. Als Ubuntu een USB niet wil aankoppelen, dan is dat niet omdat de bestanden niet meer te lezen zijn, maar wel omdat de boekhouding van het bestandssysteem niet geheel meer klopt. In de complexere bestandssystemen zoals ntfs en ext4 zitten controlemechanismen. Als die een signaal geven dat de boekhouding niet geheel meer klopt, dan moet het bestandssysteem gecontroleerd worden. Bij eenvoudige bestandssystemen, zoals vfat en exfat, zijn die checks er niet. Als er fouten zijn, zal het besturingssysteem dit niet weten.

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/24, 07:12:40 »
Bedankt vanadium, zal proberen de winst uit je verhaal te halen.
Zo leer je elke dag wat meer over Linux.

Groet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/05/24, 09:29:05 »
Eens je dit weet, en als je een klein beetje oplet, zal het zelden gebeuren dat je je stick moet controleren en herstellen.