Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gThumb kan NAS niet lezen  (gelezen 295 keer)

Offline Nassara

• Lid
gThumb kan NAS niet lezen
« Gepost op: 2025/05/18, 13:43:37 »
Mijn foto's staan op een Synology NAS en ik gebruik gThumb om ze te bewerken. Mijn NAS is gekoppeld dmv CIFS.
In Ubuntu 22.04 werkte alles perfect: ik kon vanuit gThumb mijn foto's openen en bewerken, rechtstreeks op de NAS. In Ubuntu 25.04 krijg ik echter de foutmelding "Could not load the position home/bart/Foto's". Error opening the directory "home/bart/Foto's", permission denied.
Het mounten van de drives en het bekijken van de bestanden in bestandsbeheer lukt wel. Ik gebruik dezelfde "code" in fstab:

//192.168.1.109/Fotos /home/bart/Foto's cifs rw,dir_mode=0777,file_mode=0777,vers=2.0,username=xx,password=xx 0 0

Dit probleem doet zich voor zowel op mijn laptop als op mijn desktop. Hoe kan ik dit oplossen?
Heel erg bedankt voor de informatie!

--   Blijkbaar lukt het wel met het "Debian" package ipv het "Snap" package
« Laatst bewerkt op: 2025/05/18, 17:01:46 door Nassara »

Offline peer

• Lid
Re: gThumb kan NAS niet lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/19, 09:54:28 »
ik denk dat het met de snaps te maken heeft (wat je zelf al in de laatste regel aangeeft). Snap werkt in een eigen omgeving en ik heb geen flauw idee hoe je  dat kan beïnvloeden.

Zelf heb ik ook een eenvoudige synology nas. Ik gebruik nfs om de synology aan mijn pc te koppelen. Op de synology heb ik lang geleden wat rechten moeten instellen (onder file services is een tab NFS) maar ik heb geen user&password nodig om verbinding te maken. Hier is een regel uit mijn fstab:
192.168.2.5:/volume1/photo    /mnt/synology/photo   nfs auto,nofail,noatime,nolock,intr,tcp,actimeo=1800 0 0Werkt prima.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/19, 18:30:37 »
Je vermeldt in je tekst "home/bart/Foto's" (dus zonder slash voor 'home'). In Linux moet je voor "home" ook een slash zetten.

Probeer eens te verwijzen naar ...

/home/bart/Foto's

Als dat niet lukt, zou het -- waterkansje -- kunnen te maken hebben met het accent tussen "foto" en "s". Omdat dat geen standaard ASCII symbool is, probeer ik in de naamgeving van mijn mappen dat soort zaken te vermijden. Bij mij heet zoiets dus "fotoos" of zoiets (ook al is dat taalkundige onzin).
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/19, 21:35:57 »
Goed dat het is opgelost!

Wel vreemd dat de snap niet werkt aangezien je aankoppelt binnen $HOME