Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd resultaat na installatie Kubuntu  (gelezen 1333 keer)

Vreemd resultaat na installatie Kubuntu
« Gepost op: 2025/05/16, 20:44:22 »
Onlangs heb ik een oude laptop van Marktplaats getrokken en daar Kubuntu 24.04 op geinstalleerd. Het duurde lang maar het lukte wel, ...dacht ik. Het systeem is er ook wel gewoon op geïnstalleerd maar het resultaat is op zijn zachtst gezegd wat opmerkelijk.

Op de foto is te zien dat nog net voordat de boel in de soep draaide, het welkomstscherm van plasma te zien is. De staande rechthoek links is alles van de werkomgeving die te zien is. De rest is afgedekt.
Wat is dit? Hoe kan dit? Is het op te lossen?

Ik had overigens hetzelfde toen ik live usb's van Linux Mint erop probeerde op te starten.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/16, 21:05:33 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Vreemd resultaat na installatie Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/18, 22:22:13 »
Niemand enig idee zeker? Update: Antix heeft het probleem niet...

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/19, 00:46:13 »
Het is een Eee PC en betreft een netbook, geen laptop.... Op dit soort verouderde low-end machientjes moet je niet verwachten KDE, Gnome, Xfce, MATE of Cinnamon te kunnen draaien.
AntiX of Q4OS (met de Trinity Desktop, welke een voortzetting van KDE 3 is) zal nog net lukken maar ook hier moet je geen hoge verwachtingen van hebben, web browsen is niet te doen. Wat text verwerking, muziek luisteren of foto's bekijken gaat wel maar daar houdt het op.

Geef eens wat specificaties van het system: CPU en hoeveelheid RAM.

PS: ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/19, 00:52:36 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/19, 09:43:30 »
ik heb ook een eeepc (1000H) met ssd en 1.5gb geheugen. Hierop heb ik debian 11 lxde (minimal install) Ik heb zo veel mogelijk services eraf gegooid en ik gebruik netsurf als browser.
Ik gebruik de eeepc uitsluitend om het nieuws te lezen. Het is niet te doen om hier video's op te bekijken. Het systeem is daar gewoon te langzaam voor.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/19, 12:24:29 »
Ik gebruik deze met raspberry pay, een zeer licht systeem, voor het aansturen van uno kaartjes.

mvg

theo

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/20, 06:57:21 »
Is Lububuntu misscien een optie?
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/05/20, 09:48:47 »
Ik heb een maand geleden mijn Samsung N210P netbook naar de gemeentewerf gebracht na er eerst
de SSD (128GB Sanforce) en 2GB geheugen er uit getrokken te hebben (dual processor 1,6 GHz).
Als laatste heb ik er Mint17.3 Mate op gedraaid, dat ging redelijk. Maar de huidige linux-versies gingen pruttelde prut.
Alles geprobeerd Puppy, Antix, Lubuntu, Mint XFCE, maar , sorry..., ik vind het zonde om daar mijn tijd in te steken,
maar ieder zijn hobby natuurlijk, succes er mee

« Reactie #7 Gepost op: 2025/05/21, 09:38:49 »
Het is een Eee PC en betreft een netbook, geen laptop.... Op dit soort verouderde low-end machientjes moet je niet verwachten KDE, Gnome, Xfce, MATE of Cinnamon te kunnen draaien.
AntiX of Q4OS (met de Trinity Desktop, welke een voortzetting van KDE 3 is) zal nog net lukken maar ook hier moet je geen hoge verwachtingen van hebben, web browsen is niet te doen. Wat text verwerking, muziek luisteren of foto's bekijken gaat wel maar daar houdt het op.

Geef eens wat specificaties van het system: CPU en hoeveelheid RAM.

PS: ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt.

Nee hoor, dat viel alles mee. De oplader die er los bij heb gekocht, was duurder maar ook overkomelijk. Antix doet het vooralsnog prima, ik heb het ding in de schuur staan als muziekinstallatie/streamer.

Dat ik probeer om KDE en Cinnamon erop te draaien, komt wellicht door mijn ietwat tegendraadse opvatting dat zwaar een ruim begrip is in LinuxDistros. Ik heb bijvoorbeeld KDE draaien op een Acer Veriton uit 2010, werkt prima als mediastreamer, filmhonk etc. Zo heb ik ook nog een laptop liggen uit 2006 waar nog prima Mint debian edition op draait. Deze eee pc echter, zit inderdaad niet veel rek in. Specificaties weet ik zo hier niet uit mijn hoofd, die zal ik hier later aanplakken.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/21, 09:46:22 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #8 Gepost op: 2025/05/21, 09:40:40 »
ik heb ook een eeepc (1000H) met ssd en 1.5gb geheugen. Hierop heb ik debian 11 lxde (minimal install) Ik heb zo veel mogelijk services eraf gegooid en ik gebruik netsurf als browser.
Ik gebruik de eeepc uitsluitend om het nieuws te lezen. Het is niet te doen om hier video's op te bekijken. Het systeem is daar gewoon te langzaam voor.

Ik heb hem dus ook in gebruik voor minimale dingen, Antix is prima. Ik overweeg nog PuppyLinux te proberen voor de sport.

« Reactie #9 Gepost op: 2025/05/21, 09:47:11 »
Is Lububuntu misscien een optie?

Die heb ik wel eens getest, ik vind die werkomgeving niet zo geweldig. Het is echter wel gewoon een goed systeem.