Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vreemde crash  (gelezen 928 keer)

Offline vinum

• Lid
vreemde crash
« Gepost op: 2025/05/12, 21:57:22 »
mijn computer met ubuntu 24.4 heeft zich "opgehangen", maar ik kreeg een vreemde melding, waarvan ik niets begrijp, zie foto

Offline vanadium

• Lid
Re: vreemde crash
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/13, 09:14:19 »
Hier wordt een zeer gelijkaardig probleem gemeld. Daar wordt gesuggereerd dat het komt door een volle schijf. Vanuit een console worden daar dan wat data gewist, zodat het systeem de volgende keer wel weer kan doorstarten.

Als je op de console komt, check dan eerst of het inderdaad een probleem is met vrije ruimte met "df -h". Indien ja, wis een beetje gebruikersdata (de Downloads folder is een goede kandidaat), en herstart met "reboot".

Als het systeem weer opstart, moet je eens goed je opslag opruimen om te vermijden dat de partitie binnen de kortste tijd weer vol is.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/13, 14:07:32 »
Heb je herinstallatie van gdm al geprobeerd?
sudo apt-get install --reinstall gdm
In tty terminal.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/18, 10:37:07 »
Ben nu op reis maar zal binnen 2 weken terug reageren

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/27, 15:21:12 »
na een deugddoende vakantie heb ik nogmaals geprobeerd mijn computer te reanimeren en, wonder boven wonder ben ik erin geslaagd om Ubuntu 24.04 lts opnieuw te installeren met een opstartstick gemaakt met Rufus
het probleem iks dus opgelost, met veel dank voor de geboden hulp!