Als je allerlei methodes (deels) uitprobeert om iets te installeren, ontstaat er veel restmateriaal dat ergens blijft hangen. Dat kan met elkaar interfereren.
Daarom best eerst heel je computer leegschrapen van alles wat verwijst naar zoneminder.
Verwijder eerst zoneminder via het programma van je Ubuntu versie. Bij mij (Kubuntu) heet dat "ontdekken", maar in Ubuntu heet dat anders.Start je synaptic op en zoek je op alles waar "zoneminder" in voorkomt. Gooi alle geïnstalleerde pakketten eraf die geïnstalleerd zijn.
Ga via synaptic ook eens na bij "pakketbronnen" of je ergens een verwijzing hebt gemaakt naar een of andere url waar zoneminder vandaan zou kunnen komen.
Gooi die bron er in eerste instantie af.
Vervolgens herstart je de computer.
Dan terug synaptic opstarten en kiezen voor status "resterende configuratie". Vink dan alle restanten waarin zoneminder staat aan als "te verwijderen" en voer dat verwijderen uit.
Als je dan terug in synaptic zoekt op zoneminder, zou je nergens nog verwijzingen mogen zien naar die zoneminder, of beter: naar geïnstalleerde elementen ervan.
Misschien ook even kijken in je configuratiemap (.config in /home/jouwnaam) of er verwijzingen staan naar zoneminder en ook deze eruit gooien.
Herstart het boeltje.
Dan heb je als het ware je computer volledig vrij gemaakt van heel dat zoneminder-verhaal.
En vervolgens zoek je naar 1 duidelijke bron voor je programma. (Nu moet ik wel zeggen: in mijn "ontdekken" (ik gebruik Kubuntu) zie ik nergens iets staan van zoneminder en ik ben altijd erg wantrouwig tegenover programma's die niet in ontdekken staan. Wat ik nog wél durf doen: een .deb bestand installeren, maar veel verder moet het toch niet gaan)