Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn RAM geheugen lijkt zwaar onderbenut te worden  (gelezen 231 keer)

Offline Jenske

• Lid
Mijn RAM geheugen lijkt zwaar onderbenut te worden
« Gepost op: 2025/04/26, 13:42:07 »
Ik heb 32 Gbyte RAM geheugen in mijn Asus desktop. Ik doe met mijn computer fotobewerking, maar ook vaak KDEnlive (videobewerking). En er zit dan ook nog eens een NVIDIA grafische kaart met GPU in.

En als ik dan tijdens zo'n bewerking (zeker in KDEnlive) ga kijken naar het ram-geheugengebruik, valt op dat er telkens maar enkele Gigabytes worden gebruikt.

• Bestaat er een manier om dat te optimaliseren?
  • Is dat nodig?
  • Heeft dat zin?
(En nu ik erover nadenk: wat is de zin van het leven?)

... Kubuntu 24.04 ...

Re: Mijn RAM geheugen lijkt zwaar onderbenut te worden
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/26, 15:35:33 »
Hallo, volgens mij neemt een applicatie de hoeveelheid geheugen die nodig is om z'n werk te doen - en niet meer. Als je graag ziet dat je RAM-geheugen volloopt (of in jouw woorden, volledig benut wordt), open dan eens een stel 32-bit tiff's met flinke pixeldimensies (20.000x30.000px bv.) in Gimp, 10 of zo. Met een beetje geluk ga je de applicatie laten crashen!  :)

Offline DeBaas

• Lid
Re: Mijn RAM geheugen lijkt zwaar onderbenut te worden
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/26, 17:07:16 »
Programmatuur en data word ook in het geheugen gecached, afhankelijk van je monitorprogramma is die cache niet altijd zichtbaar.
Bij mij is nu met Firefox webbrowser, 2x Nemo file manager, Timeshift en gnome-system-monitor  2,7GB in gebruik en 5,2GB als cache.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL