Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iets uitgaan printen  (gelezen 1636 keer)

Offline yvja

• Lid
iets uitgaan printen
« Gepost op: 2025/04/22, 19:49:26 »
Mijn vriendin is qua zien behoorlijk achteruit gegaan en wil graag de tekst in brieven en dergelijke van derden wat groter uit gan printen!

Kan dat eigenlijk wel?
Heb het een paar keer geprobeerd, en kan de kop en zo wel groter maken, maar de tekst gaat me maar niet lukken!
Wat doe ik dan niet goed hé, tenminste wanneer dit wel  zou kunnen...?

Alvast bedankt voor jullie mogelijke tips

Re: iets uitgaan printen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/23, 09:14:14 »
Misschien kijk je beter uit naar een algemeen hulpmiddel?
Dit is misschien interessanter dan telkens iets vergroot afprinten.

Bij ons in het gebouw is er een dame die enorm slecht ziet.
Zij gebruikt een draagbaar toestelletje dat in de handtas mee kan.
Daarnaast heeft ze een installatie waaronder ze een document legt en verschuift, terwijl ze de vergrote tekst op een scherm ziet.
En de dame werkt ook nog op de computer waar zij de teksten op het scherm heel groot instelt.

Kijk eens hier: https://www.kobavision.be/
https://www.lowvisionshop.nl/product-categorie/lezen-en-schrijven/

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/23, 09:15:00 »
Hallo, als je met LibreOffice Writer werkt: open een document, dan Bewerk - Selecteer alles (of Ctrl+A), dan klik je op Tekengrootte en je kiest een grotere letter, bv. 16 of 18 of 20pt.

Offline yvja

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/25, 16:19:40 »
Michael en Paul, dank voor jullie reactie.

We gaan het eerst proberen in Libre Office Writer .
Trouwens ze heeft al zo'n soort van vergrotende loep, volgens mij.

Je hoort nog wat ik gemerkt/gezien heb, maar bedankt alvast!

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/25, 17:56:11 »
Dat printen is inderdaad niet echt handig, denk ik.

Zou je vriendin niet beter investeren in een heel groot scherm? Daar kun je de tekst instellen zodat deze gigantisch groot is.

Grote letters op een klein scherm zijn lastig, omdat de tekst vaak te snel naar de volgende regel gaat. Maar met een groot scherm kun je grotere tekst weergeven zonder dat dit gebeurt, wat het lezen een stuk gemakkelijker maakt.

Offline yvja

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/01, 17:02:18 »
Het wordt er ook niet eenvoudiger op voor veel ouderen, zelf heb ik daar nog geen last van op mijn bijna tachtigste.
Maar mijn vriendin heeft immers dat oogprobleem dat blijkbaar niet meer te verbeteren is.....

Ze doet bijna alles op haar tablet, alleen het helpt daar dus ook niet voor, 'een gestuurde brief, blijft een gestuurde brief', toch hé!

Ze heeft gelijk die grotere laptop gelijk van mij overgenomen, maar een echte hulp niet qua het lettertype vooral van overheidswege hé ;)
De centjes voor een nog grotere zit er volgens mij ook niet in! Maar het is ook niet mijn beslissing hé, het is toch de hare!

Dus wel bedankt voor je optie, en de vraag is dan ook, wordt dan op zo'n groter scherm, ook gelijk het lettertype van vooral overheids instanties dan gelijk groter? (als ik tenminste jouw optie goed begrepen heb!)

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/05/01, 18:29:18 »
misschien dan toch een loep.

Offline yvja

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/05/04, 17:20:15 »
die loep gebruik ze heel sporadisch ;(
maar toch bedankt !

Offline softbart

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/05/05, 12:44:22 »
Wat als je de laptop op een TV scherm aan sluit?
Voorbeeld:
Wanneer ik mijn XPS-13 (2 in 1) via "usb4" vs HDMI op de TV (philips 8949 43inch) aansluit dan wordt er gevraagd welk scherm ik wil gebruiken.
Dat betekent dat het scherm van 13 naar 43 = circa 3,5 maal wordt vergroot, dus ook de letters.
Misschien een mogelijkheid.
mvg

Theo

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/05/05, 13:25:27 »
Als je de standaard Ubuntu desktop gebruikt, vergeet dan de mogelijkheden om in te zoemen niet: Instellingen - Toegankelijkheid - Inzomen. Je stelt de vergroting in en met de muis of touchpad bepaal je welk deel van het scherm vergroot in beeld komt. Met een sneltoets kan het vergroten in- en uitschakelen.

Offline yvja

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/05/05, 19:41:17 »
Die opties van softbart en vanadium zegt mij wel voldoende, maar bij mij vriendin zegt het dus helemaal niets!

Maar zal gaan bekijken wat voor haar het beste nu kan gaan zijn!

Wel weer bedankt voor jullie meedenken! De laatste tijd ben ik nogal anders in de weer ;)

Ze heeft ook al een loep maar wordt amper gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/08, 11:46:42 door yvja »