Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harddisk van usb naar opstartbaar  (gelezen 552 keer)

Offline coos

• Lid
harddisk van usb naar opstartbaar
« Gepost op: 2025/04/21, 13:00:55 »
Mijn laptop geeft wat problemen. Ik kan niet meer opstarten vanaf USB, vraagt steeds om bios wachtwoord dat ik niet ken. Nu heb een poosje geleden Xubuntu 24.04 systeem op een externe HD gezet. En nu ik graag deze HD gebruiken in de laptop maar dan wordt de schijf niet herkent. Vandaar de vraag: kan ik de HD aanpassen zodat de laptop wel kan opstarten.
Groetjes Coos

Re: harddisk van usb naar opstartbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/21, 17:11:39 »
Dat er bij het opstarten om een bios wachtwoord wordt gevraagd is heel vreemd. Standaard heeft het BIOS geen wachtwoord.
Je moet in het BIOS zien te komen door bij het opstarten direct op de Delete knop, F1, F10, of F11 knop drukken (even met google zoeken op het merk van je laptop naar de juiste toets) en als je in het bios bent bij de tab BOOT instellen dat de laptop van USB moet worden opgestart.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/21, 19:47:12 »
Dat er bij het opstarten om een bios wachtwoord wordt gevraagd is heel vreemd.
Dat is bij veel versies van  de BIOS gewoon in te stellen.
Wanneer het wachtwoord onbekend is, dan kan je de batterij verwijderen, een paar keer op de aan/uit drukken en na een dag (voor de zekerheid) gewoon opstarten, meestal is het wachtwoord dan gereset (evenals de rest van de BIOS).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/21, 20:50:50 »
Beste,

Ik wil niet negatief overkomen, maar bij de meeste moderne laptops werkt het resetten van het BIOS-wachtwoord door de CMOS-batterij te verwijderen helaas niet meer. Dit was inderdaad een oplossing die vroeger vaak werkte, maar tegenwoordig hebben veel systemen extra beveiligingen die dit voorkomen.

Groeten

Oeps, ik vergat bijna de oplossing te vermelden! Als je een back-up van de harde schijf maakt en deze vervolgens wist, zal de laptop waarschijnlijk booten vanaf een USB-stick. De laptop doorloopt immers de beschikbare opstartopties één voor één.

« Laatst bewerkt op: 2025/04/21, 20:55:30 door dcp »

Offline coos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/21, 21:36:22 »
Helaas kan de bios niet worden gereset, maar moet er hardwarematig een ic worden vervangen.
De oplossing met een lege hd en kijken of er dan wel vanaf USB kan worden ga ik proberen. Kom ik op terug.
Groetjes Coos

Offline coos

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/21, 21:52:14 »
Helaas werkt dit niet. Het opstarten gaat niet naar het USB opstarten. Maar geeft de foutmelding  dat het operating systeem mist. Het betreft een HP Probook die volgens de handleiding kan op kan starten van USB door het indrukken van F9. Als ik F9 indruk wordt er gevraagd naar het wachtwoord voor de BIOS.
Groetjes Coos

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/21, 22:07:49 »
Beste,

Ben je zeker dat de schijf grondig gewist is? Alleen de bestanden wissen is niet voldoende. Het is belangrijk om de hele schijf te formatteren, zodat alle oude gegevens volledig worden verwijderd.

Ik veronderstel dat de laptop geen CD/DVD-station heeft…

Er is echter nog steeds een oplossing. Je kunt de HDD uit de laptop halen en deze op een andere computer aansluiten. Daar kun je de schijf formatteren naar ext4 en de ISO van Linux kopiëren naar de HDD, bijvoorbeeld met behulp van Rufus. Rufus maakt de schijf bootable, zodat je de laptop vanaf de HDD kunt opstarten.

Na het opstarten van de laptop kun je de installatie uitvoeren.

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en het is maar een theorie. Ik ben zelf nog maar twee weken bezig met Ubuntu, dus ik ben een noob wat dat betreft.

Misschien kunnen andere leden met meer ervaring bevestigen of dit echt werkt op deze manier.

Groeten

« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/22, 08:44:07 »
Bij de meeste HP werkt tijdens het opstarten de ESC toets.
En het hangt er dan ook van af of er in de bios een "startup menu delay" ingesteld staat die > 0 is.
Is dat 0 dan heb je heel weinig kans, en moet je meerdere malen opstarten en tokkelen op de ESC.
Dan lukt het wel eens.
Van daaruit kan je via F1 naar de setup, via F9 naar de opstartkeuze.
In de setup moet natuurlijk de mogelijkheid voor USB dan ingeschakeld staan als je die wil gebruiken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline coos

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/22, 16:21:16 »
Helaas kun je met RUFUS alleen maar opstartbaar maken voor USB.
Zodra ik ESC of F1 aan tik wordt er al om het wachtwoord voor BIOS gevraagd.
Groetjes Coos

« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/23, 21:23:46 »
Waarschijnlijk maak je de kortste klap door contact op te nemen met HP support via e-mail of telefoon en alle laptop gegevens hij de hand te hebben.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 15:55:23 »
Je kan de harde schijf natuurlijk in een andere pc steken, formatteren en bootable maken en dan de ISO kopiëren.

En er zijn nog andere minder "propere" methodes om Linux alsnog te installeren. :evil: