Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tijdelijk de-installeren  (gelezen 712 keer)

JD

• Gast
tijdelijk de-installeren
« Gepost op: 2007/05/31, 12:03:03 »
Heb sinds kort ubuntu in dual boot op een pc samen met XP pro. Hiervoor heb ik dit OS geinstalleerd op een zeer kleine HD van pakweg 3 Gig. Dat wil ik veranderen door een grotere HD in te bouwen en daarop weer Ubuntu te zetten. Momenteel zie ik bij het starten een GRUB opstartrecord dat mij keus laat tussen een aantal startmodi met Ubuntu en tot slot de keus voor Windows XP Pro.
Hoe moet ik nu handelen. Ik moet tenslotte die kleine HD uitbouwen. Start de PC dan nog wel op? Ik moet dan de nieuwe (30 Gb) inbouwen en hierop opnieuw Ubuntu installeren. Raken de bootrecords niet hopeloos in de war? Graag een advies en bij voorbaat dank. JD

Offline xpired

• Lid
tijdelijk de-installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/31, 12:40:16 »
Je zou voor de zekerheid je MBR kunnen maken. Eventueel met de Windows XP installatie CD.

Maar het lijkt me geen problemen te geven als je je nieuwe schijf er bij stop... je oude er uit haal en dan weer Ubuntu gaat installeren. Dan zet hij de nieuwe instellingen van GRUB er toch weer in.

Vanuit Ubuntu kan je ook je MBR schoon maken:

dd if=/dev/zero  of=/dev/hda bs=446 count=1

JD

• Gast
tijdelijk de-installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/31, 13:17:04 »
Bedankt, ik ga dit maar uitproberen. Groeten!