Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home folder kopieren  (gelezen 2172 keer)

Home folder kopieren
« Gepost op: 2025/04/13, 14:41:09 »
Geachte forumleden,

Zojuist heb ik met succes Ubuntu 24.04 geinstalleerd. Ik heb mijn home folder van de 22.04 installatie elder opgeslagen om deze vervolgens weer terug te kopieren in de nieuwe home folder. DAn zouden mijn instellingen etc weer terug moeten komen zoals ze waren in 22.04. Ik weet dat er betere manieren zijn om je instellingen etc te behouden maar dat wist ik toen nog niet. 

Het verbaasd mij weer niet dat het terugkopieren van de home folder niet het gewenste effect had. Wat doe ik verkeerd, of wat doet het systeem verkeerd? Graag uw adviezen.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

• Lid
Re: Home folder kopieren
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/13, 15:08:37 »
Moeilijk je te helpen met de beschikbare informatie. Wat is dat "gewenst effect"  dat je niet hebt? Mogelijk heb je de home folder niet correct teruggekopieerd, of misschien heb je wel de zichtbare, maar niet de verborgen bestanden terug gekopieerd. Verborgen folders/bestanden zijn die waarvan de naam begint met een punt.

Zeg eens concreter wat er aan de hand is. Vind je wel je gebruikersbestanden op de verwachte plaats terug?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/13, 15:41:17 »
Andere vraag: heb je de machine wel opnieuw opgestart?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/13, 15:44:38 »
Moeilijk je te helpen met de beschikbare informatie. Wat is dat "gewenst effect"  dat je niet hebt? Mogelijk heb je de home folder niet correct teruggekopieerd, of misschien heb je wel de zichtbare, maar niet de verborgen bestanden terug gekopieerd. Verborgen folders/bestanden zijn die waarvan de naam begint met een punt.

Zeg eens concreter wat er aan de hand is. Vind je wel je gebruikersbestanden op de verwachte plaats terug?

welnu, ik had de home folder van de vorige installatie op een andere schijf opgeslagen om later terug te kopieren. Het gewenste effect is dat ik dan mijn instellingen terugkrijg als Plasma stijl, vensteruiterlijk, dat soort dingen, app settings etc. Inmiddels heb ik dat voor elkaar gekregen door apart  de .config .cache en .local map voor map te kopieren en vervolgens al het andere dat in de kopie van de home folder stond. Inmiddels zijn er alweer andere problemen gerezen waardoor ik overweeg om het hele boeltje van de grond af aan weer opnieuw op te bouwen. Ik zag dit aankomen dus ik heb de instellingen opgeschreven.

« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/13, 15:45:02 »
Andere vraag: heb je de machine wel opnieuw opgestart?

Jazeker, ik ging er vanuit dat dat moest.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/13, 16:43:28 »
Een paar jaar geleden heb ik zo mijn hoofd gestoten.
De /home had ik naar een FAT of NTFS geformatteerde stick gecopieerd, en daarna teruggezet.
Echter zijn dan wel alle permissies verdwenen, tegenwoordig formatteer ik de stick als ext4 en dan gaat het wel goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/13, 17:02:29 »
De /home had ik naar een FAT of NTFS geformatteerde stick gecopieerd, en daarna teruggezet.
Echter zijn dan wel alle permissies verdwenen, tegenwoordig formatteer ik de stick als ext4 en dan gaat het wel goed.

Daar zou wel eens iets in kunnen zitten. Ik heb de home folder opgeslagen op een data schijf waar windows ook vanaf moet kunnen lezen, dus NTFS...

« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/13, 17:06:38 »

Daar zou wel eens iets in kunnen zitten. Ik heb de home folder opgeslagen op een data schijf waar windows ook vanaf moet kunnen lezen, dus NTFS...

Er zijn nu echter nog veel meer problemen. Het systeem doet raar met instellingen waarvan ik niet weet hoe dit op te lossen. Als ik een icoontje in een paneel wil slepen, dan gaat dat voor alle andere iconen zitten en komt pas op zijn plek na een herstart. En nog meer van dat soort kleine flauwe dingen. Vervolgens heeft Kubuntu altijd om de zoveel tijd wel een keer problemen met NVidia waardoor dit keer mijn tekentablet geen beeld gaf. Maar het ergste is nog wel dat ik niet met goed fatsoen gebruik kan maken van het oude KDE logo voor de programmastarter! :P Iedere keer als ik dat van de positie haal waar het staat opgeslagen om het in te stellen, staat na herstart het vorige logo er weer....

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/13, 17:48:53 »
Er zijn nu echter nog veel meer problemen. Het systeem doet raar met instellingen waarvan ik niet weet hoe dit op te lossen. Als ik een icoontje in een paneel wil slepen, dan gaat dat voor alle andere iconen zitten en komt pas op zijn plek na een herstart. En nog meer van dat soort kleine flauwe dingen. Vervolgens heeft Kubuntu altijd om de zoveel tijd wel een keer problemen met NVidia waardoor dit keer mijn tekentablet geen beeld gaf. Maar het ergste is nog wel dat ik niet met goed fatsoen gebruik kan maken van het oude KDE logo voor de programmastarter! :P Iedere keer als ik dat van de positie haal waar het staat opgeslagen om het in te stellen, staat na herstart het vorige logo er weer....
Dat zijn problemen ter hoogte van je gebruikersconfiguratie. Je zou dit op kunnen lossen door je verborgen bestanden te wissen.

Dat "resetten van je account" doe je best terwijl je *niet* ingelogd bent in de desktop. Het zijn twee commando's, die ik zou uitvoeren vanaf een console.

• Log uit de desktop. Je komt nu op het login scherm
  • Druk op Ctrl+Alt+F4: je komt terecht in een (ietwat  👻 griezelige) console.
  • Log in op de console door je gebruikersnaam en login paswoord in te geven
  • Wis alle verborgen bestanden met het commando "rm -rf ~/.*" (géén sudo ervoor. Niet nodig!). Je krijgt een hoop waarschuwingen, want het systeem wil (gelukkig) "."  en ".."  niet wissen. Maar al je andere configuratiebestanden zijn nu weg.
  • Plaats "standaard" verborgen bestanden terug: "cp -rT /etc/skel/ ~". Dat zijn de bash configuratiebestanden.
  • Log uit: "logout"
  • Ga terug naar het log-in scherm: druk Ctrl+Alt+F1 (of Alt+F1).
  • Log in: je desktop is nu terug op fabrieksinstellingen.

« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/13, 21:45:49 »
Dat zijn problemen ter hoogte van je gebruikersconfiguratie. Je zou dit op kunnen lossen door je verborgen bestanden te wissen.

Dat "resetten van je account" doe je best terwijl je *niet* ingelogd bent in de desktop. Het zijn twee commando's, die ik zou uitvoeren vanaf een console.

• Log uit de desktop. Je komt nu op het login scherm
  • Druk op Ctrl+Alt+F4: je komt terecht in een (ietwat  👻 griezelige) console.
  • Log in op de console door je gebruikersnaam en login paswoord in te geven
  • Wis alle verborgen bestanden met het commando "rm -rf ~/.*" (géén sudo ervoor. Niet nodig!). Je krijgt een hoop waarschuwingen, want het systeem wil (gelukkig) "."  en ".."  niet wissen. Maar al je andere configuratiebestanden zijn nu weg.
  • Plaats "standaard" verborgen bestanden terug: "cp -rT /etc/skel/ ~". Dat zijn de bash configuratiebestanden.
  • Log uit: "logout"
  • Ga terug naar het log-in scherm: druk Ctrl+Alt+F1 (of Alt+F1).
  • Log in: je desktop is nu terug op fabrieksinstellingen.

Bij het eerste commando kreeg ik geen waarschuwing maar het systeem was wel gereset. Die enge console was een zwart scherm neem ik aan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/04/14, 09:36:26 »
Nu probeer ik het commando zelf nog eens, maar heb mijn eigen configuratie geborked  :-X

« Reactie #11 Gepost op: 2025/04/14, 11:47:57 »
Nu probeer ik het commando zelf nog eens, maar heb mijn eigen configuratie geborked  :-X

Ik heb inmiddels een fatsoenlijk werkende Kubunt 24.04 zij het uiteraard met de nodige problematieken die vooralsnog niet zijn op te lossen. En uiteraard is heeft mijn favoriete plasma-thema in 24.04 de nodige gebreken,... Hoe ik dat toch altijd weer voor elkaar krijg, is mij een raadsel. :P

En wat ga je nu met je gesloopte instellingen doen?
« Laatst bewerkt op: 2025/04/14, 11:50:12 door ZijneBalorigheid »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/04/14, 13:20:34 »
…Repareren, opnieuw instellen, gnome-extensies opnieuw installeren…

Heel wat werk eigenlijk. En je moet je nota's induiken om weer uit te vissen hoe je één en ander voor elkaar gekregen had. Vandaar dat ik de laatste jaren steeds voor upgrade ben gegaan in plaats dan verse installatie. Ik was van plan bij de volgende upgrade eens een verse installatie te doen, maar ik heb al geen zin meer  =D Wel werk ik voor verschillende configuratiefolders met symbolische links: die kunnen gemakkelijk hersteld worden.

Aan oude instellingen kunnen je problemen niet liggen (behalve in geval van bugs in het nieuwe systeem): alles is fabrieksstandaard. Nu is het goed mogelijk dat een ouder thema niet goed meer werken met een nieuwere versie van de desktop. Als de ontwikkelaar dit niet bijwerkt, zal je wellicht een ander thema moeten zoeken. Voor andere overblijvende problemen heb je nu een goede reden om hier nu en dan nog eens een vraagje te stellen ;)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/04/14, 16:03:29 »
Misschien een goede tip, maak een speciale home partitie en zet daar je home op. Bij herinstalleren hoef je dan niets te kopiëren ;)

« Reactie #14 Gepost op: 2025/04/14, 21:59:23 »
Misschien een goede tip, maak een speciale home partitie en zet daar je home op. Bij herinstalleren hoef je dan niets te kopiëren ;)

Geachte MKE, dat is een goede en daar ben ik inmiddels ook van op de hoogte, maar drie jaar geleden toen ik Kubuntu 22.04 installeerde nog niet. :D
Sterker nog: Op het Kubuntu forum wees men mij de weg naar het installeren van 24.04 op een Btrfs partitie en die maakt die scheiding zo ik mij aldaar heb laten vertellen automatisch.
Als blijkt dat ze daar uit hun nek hebben zitten kletsen, ach alles staat ook op papier, dan in 2027 maar weer een middagje me kwaad maken. ;)