Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird  (gelezen 2622 keer)

Offline Jakers

• Lid
Thunderbird
« Gepost op: 2025/04/08, 08:21:25 »
Goedenmorgen,

Ik heb Tunderbird 115. Werk nog steeds met Ubuntu 20.4. Naar een nieuwere versie gaan lukt mij niet. Heb het nu geprobeerd dmv de terminal en daar komt tevoorschijn dat thunderbird blijkaar de boosdoener is. Nu is het al lang geleden dat ik van laptop heb gewisseld en is mij altijd goed gelukt alles over te zetten met de oude code te kopieren in de nieuwe versie van thunderbird.  Ben inmiddels ook mijn thunderbird icoontje kwijt in de werkbalk. Twijfel hier toch tussen icoontje terugzetten, weet echter niet hoe en thunderbird compleet verwijderen en opnieuw installeren.

Goede raad wordt altijd gewaardeerd

Met hartelijke groet
Jakers

Offline ajjp

• Lid
Re: Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/08, 10:49:37 »
Compleet verwijderen met:
sudo apt remove --purge thunderbirden installeren met:
sudo apt install thunderbird

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/08, 12:03:46 »
Ondertussen is Ubuntu niet meer versie 20, maar zitten we al aan 24.04 (lange termijnversie) of 24.10 (kortere ondersteuning, binnenkort wordt dat 25.04).Je kan dus best een recentere Ubuntu-versie installeren, want voor die oude wordt geen ondersteuning meer geboden. Vermoedelijk gaan ook programmamakers van Thunderbird er vanuit dat je een recente versie van Ubuntu gebruikt.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/09, 10:36:12 »
Het probleem is dat ik geen nieuwere versie kan update noch thunderbird eraf kan gooien.

Ik krijg volgende meldingenn Ç

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
U kunt 'apt --fix-broken install' uitvoeren om dit op te lossen.
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 thunderbird-locale-en : Vereisten: thunderbird (>= 2:1snap1-0ubuntu3) maar het zal niet geïnstalleerd worden
 thunderbird-locale-en-gb : Vereisten: thunderbird (>= 2:1snap1-0ubuntu3) maar het zal niet geïnstalleerd worden
 thunderbird-locale-en-us : Vereisten: thunderbird (>= 2:1snap1-0ubuntu3) maar het zal niet geïnstalleerd worden
 thunderbird-locale-nl : Vereisten: thunderbird (>= 2:1snap1-0ubuntu3) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt --fix-broken install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).
kurvink@kurvink-Vostro-14-5480:~$ apt --fix-broken install
E: Kon het vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock-frontend niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de vergrendeling voor het dpkg-frontend (/var/lib/dpkg/lock-frontend) niet verkrijgen. Heeft u beheerdersrechten?
kurvink@kurvink-Vostro-14-5480:~$ ja
ja: opdracht niet gevonden
kurvink@kurvink-Vostro-14-5480:~$

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/09, 10:56:16 »
Ubuntu 20.04 wordt nog ondersteund tot mei, maar dan is het gedaan. Je zal moeten opwaarderen. Voorlopig loopt de ondersteuning nog enkele weken.

Plaats eens "sudo" voor je commando: hier zijn immers beheerdersrechten voor nodig:
sudo apt --fix-broken install

Tips:
  • Geef altijd ook het commando zelf mee
  • Plaats de uitvoer van de terminal tussen [⁣code]…[⁣/code]: dat verhoogt de leesbaarheid van de code.

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/09, 11:56:41 »
Goedenmorgen, het opwaarderen naar 24.04 is in elk geval gelukt. Blijf echter met een thunderbird probleem zitten.
Heb geprobeerd TB eraf te gooien, dat lukt blijkbaar niet. Installeren krijg ik de melding dat TB er al op staat. Het enige wat ik wil is dat het TB iccontje in de linker werkbalk komt.

Tot dusver alvast bedankt voor de geboden hulp

Met hartelijke groet
Jakers

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/09, 14:10:01 »
Je geeft weinig concrete informatie over "een Thunderbird probleem". Het klinkt zeer eigenaardig dat je wel kon opwaarderen, terwijl het ("een") probleem met Thunderbird blijft bestaan. Opwaarderen van een bestaande installatie lukt normaal enkel als het pakketbeheersysteem perfect in orde is.

Wat is het probleem met Thunderbird? Als het enige probleem is dat je het icoontje in de linkerbalk wil krijgen, dan moet je dat daar zelf plaatsen: Thunderbird icoon vinden in het programmaoverzicht, en dat icoon rechts-klikken ("Pin to Dash" in het Engels).

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/09, 14:46:25 »
Beste Vanadium,

Ik denk ook dat het probleem met thunderbird is opgelost omdat opwaarderen is gelukt. Enkel mis ik nu icoontje van TB. Jouw uitleg snijdt wel hout maar waar vind ik het programmaoverzicht :

Hoor graag

MHG
Jakers

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/09, 17:06:05 »
Klikken op het icoon met de negen puntjes links onderaan.

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/14, 09:43:11 »
Icoontje is terug maar TB werkt nog niet naar behoren. Dit komt waarschijnlijk door het nieuw installeren
Wanneer ik naar Profile.ini ga krijg ik twee profielen, . Welke is de juiste:
Omdat foto doorsturen niet lukt

[Profile1]
Name=default-release
IsRelative=1
Path=59p0qk95.default-release

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=flmu9n0s.default
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2

[InstallFDC34C9F024745EB]
Default=59p0qk95.default-release
Locked=1

Heb nog een ander profiel waar 7 GB inhoud inzit. Dat is volgens mij waar alle mailgegevens staan inclusief local folders.
Dat is niet de default release die onder aan de foto staat maar wel dezelfde code maar dan enkel default

Nu is het jaren geleden dat ik dit heb gedaan en indertijd moest je de profielen hernoemen, dus waarschijnlijk diegene met inhoud hernoemen naar het actieve profiel.
Maar misschien is dit in de loop der tijd veranderd.
Hoor graag

Met hartelijke groeten
Jakers

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/04/14, 13:25:06 »
Het gemakkelijkste zal zijn om Thunderbird te starten met een ander profiel. Open hiervoor een terminal en start thunderbird als volgt:

thunderbird -P

Je start hierdoor met de "profile manager". Selecteer een profiel, klik dan op "Start Thunderbird". Is dat niet het profiel dat je wil, sluit dan thunderbird, en start opnieuw op dezelfde wijze op om het volgende profiel te selecteren.

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/04/14, 15:35:21 »
Dat lukt helaas niet , krijg dit Ç

kurvink@kurvink-Vostro-14-5480:~$ thunderbird -P
Gtk-Message: 15:26:37.636: Not loading module "atk-bridge": The functionality is provided by GTK natively. Please try to not load it.
[GFX1-]: glxtest: libpci missing
JavaScript error: resource://gre/modules/XULStore.sys.mjs, line 84: Error: Can't find profile directory.
JavaScript error: resource://gre/modules/XULStore.sys.mjs, line 84: Error: Can't find profile directory.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/04/14, 16:07:09 »
Nu val ik bijna van mijn stokje, maar probeer eens:
GTK_MODULES= thunderbird -P
Je had toch beter eens schoon (d.w.z. voor installatie het oude systeem wissen) geïnstalleerd, denk ik.

Offline Jakers

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/04/16, 17:50:46 »
Dan krijg ik dit

[GFX1-]: glxtest: libpci missing

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/04/17, 14:30:43 »
In bestandsbeheer, zet eens "Verborgen bestanden tonen" aan: druk op Ctrl+H, zodat je ook bestanden in je home folder ziet waarvan de naam begint met een punt. Je zal daar de folder ".thunderbird" vinden. Vergewis je ervan dat Thunderbird niet aan het draaien is, en hernoem die folder naar ".thunderbird-org".

Start nu eens Thunderbird op. Thunderbird zou nu correct moeten opstarten. Als dat zo is, dan toont dat aan dat er een probleem is met je oorspronkelijke thunderbird instellingen. Dan raad ik aan met de nieuwe folder opnieuw je email account in te stellen, want die fout in je oude instellingen vinden is niet evident.

De meesten hebben een IMAP email account. Als je dergelijke account instelt, zal je automatisch al je email terug zien.

Als je email lokaal bewaart op je computer, dan kan die, indien nodig, nog steeds teruggehaald worden uit de oude folder (".thunderbird-org").