Ha Vanadium, niet om vervelend te doen. Ik bedoel het goed.
Als ik een probleem heb met een passwoord, dan log ik in via de console ctrl... F1, en wordt gewoon root, waarom zou dat niet kunnen?
Je ben toch baas op je eigen systeem?
( Ik denk dat je bedoeld dat het standaard wachtwoord voor root niet bekend is ? Dat zet je toch eerst goed via sudo su -
heel belangrijk om een root toegang te hebben voor je weet maar nooit... Alleen al voor de maintanance mode
dan heb je dacht ik wel het root- wachtwoord nodig )
En als dat niet lukt, je kan soms vergeetachtig zijn.... dan met een live-medium. maak domweg de passwoord entry van root leeg, en log met root in zonder passwoord.
Die handelingen doe je zonder netwerk uiteraard ...
Kind kan de was doen.
Daarna kan je de entries simpel weer herstellen.
Maar goed, dat is wellicht niet voor iedereen weggelegd. Maar om die kennis dan niet te delen vind ik niet terecht.
En na wat tip te wijzen waar je er meer over kan vinden, kan geen kwaad lijkt me.
Ik ben ook zo'n type die het meest leerd met de methode , probeer eerst en lees daarna. dan valt voor mij het dubbeltje wel.
En aan Iemand 85
Voor de latitude.. Als je niet meer boot opties hebt dan de ene Ubuntu op de laptop, dan zal de F12 niet veel laten zien.
( Laat grub menu even buiten beschouwing.)
Maar ik krijg hier wel altijd een scherm met up- down / HDD / Cdrom / Nic enzo te zien...
Dat zie jij toch ook wel? Ik ga ervan uit dat je meteen na de power on heel veel keer op de F12 drukt..... Anders lukt het mij ook niet.
Maar inmiddels weer een bekend wachtwoordt gemaakt voor je ID ?
< EDIT >
Overigens, als je met de passwoord file wil stoeien, voorzigtig , dan is dit misschien een goede primer:
https://linuxize.com/post/etc-passwd-file/In linux staat over het algemeen je passwoord in de shadow file, maar kan ook in de passwoord file... via de shadow file is een stuk veiliger, dan staat er een x in
het passwoord veld in de passwoord file. ( passwoorden zijn nooit te achterhalen zoals in windows, of is dat nu opgelost )