Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord  (gelezen 3383 keer)

Offline iemand85

• Lid
wachtwoord
« Gepost op: 2025/03/30, 19:34:21 »
hallo,
iemand heeft bij mij ubuntu geinstalleerd, maar ik ben helaas het wachtwoord vergeten, klopt het dat ik het opnieuw moest instaleren?
ik had gegoogled, maar wat ik daar las lukte niet, en toen begreep ik dat van iemand,
ik hoop dat er een andere oplossing is,
groeten

Re: wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/30, 19:45:21 »
@ iemand85,

Indien je het wachtwoord niet opgeschreven hebt in een schriftje (speciaal voor Linux  -- dat lijkt misschien 'oubollig' voor jou, maar het is wél nuttig hoor ... ) ... wordt dat waarschijnlijk, voor jou, herinstalleren.
Lees je daarvoor maar eens in op:

- https://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie.html

én ook op:

- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

Kan je de persoon, die de installatie van jou Ubuntu uitgevoerd heeft, nog bereiken ... dan kan je het navragen.
« Laatst bewerkt op: 2025/03/30, 19:49:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline loti

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/30, 19:49:25 »
Pjotr heeft hier een handleiding voor gemaakt:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wachtwoord-vergeten.html

« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/02, 09:15:19 »
tik gewoon passwd root in een terminal en je kan het wachtwword aanpassen naar jou smaak
linux user # 527315

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/02, 09:17:43 »
tik gewoon passwd root in een terminal en je kan het wachtwword aanpassen naar jou smaak
Behalve dat je daarvoor wel je eigen wachtwoord moet weten  :rolleyes:.....
Je kan je natuurlijk na "Zoeken" ook wel even inlezen.
« Laatst bewerkt op: 2025/04/02, 09:20:00 door aartje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/02, 11:09:17 »
Niet in recovery mode zoals aangegeven in de link.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/02, 11:23:12 »
Start je PC op met de LiveUSB, versie gelijk aan die op de PC.

De gebruikte gebruikersnaam vind je op de partitie van de geïnstalleerde versie onder /home.
Als deze /home leeg is dan op de extra aangemaakte, voor home, partitie.

Klik in bestandsbeheer op de schijfpartitie van je geïnstalleerde systeem.

Selekteer (Ctrl+A) en kopiëer (Ctrl+C) het pad bovenin betandsbeheer # klik (Ubuntu 24.04) op het vierkantje om dit zichtbaar te maken.
# voorbeeld: /media/ubuntu/1f43a43f-3007-45ca-a939-cb1191727a14
# voorbeeld: /media/ubuntu/MijnSchijf

Open een terminal (Ctrl+Alt+T)
# pas /media/ubuntu/MijnSchijf aan aan jouw situatie
# plakken in Terminal Shift+Ctrl+V
sudo chroot /media/ubuntu/MijnSchijf
# pas jouwgebruikersnaam aan naar jouw situatie
sudo passwd jouwgebruikersnaamen vul vervolgens (2x) je gewenste wacht/paswoord in

Herstart de PC

« Laatst bewerkt op: 2025/04/02, 11:48:51 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/02, 14:08:58 »
Aha, nooit beseft. Ik zelf zou een live-systeem opgestart hebben en via dat mijn password bestand aangepast hebben.

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/02, 16:25:49 »
bedankt voor jullie antwoorden, ik hoop hier vlg. week mee bezig te gaan

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/05/19, 23:38:39 »
hallo, ik wil graag hiermee verder gaan, maar het heeft even geduurd, kan ik hier nog reageren, of is het beter om een nieuwe post aan te maken?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/05/20, 14:40:45 »
Je wil verder gaan? Niemand weet echter of je de vele suggesties al hebt geprobeerd. Meer in detail dan hier kan je het niet vinden. Die instructies staan daar al lang, en ze zijn getest. Je zal het hoe dan ook zelf moeten proberen, zelfs al houdt dat in dat je zorgvuldig en stap voor stap een bladzijde vol instructies moet volgen.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/05/20, 22:04:46 »
Ik vind de reakties toch wel wat afstandelijk. Allereerst hangt er veel van af of je het root wachtwoord nog weet.
Dat maakt het heel eenvoudig.

start je systeem op, als de inlognamen komen en je een passwoord zou ingeven... dan
typ <ctrl> <alt> <F1> , dan kom je in een console terecht. Log in als root.
Dan kan je daarna je wacht woord aanpassen met : passwd <user>
en geef daar na een wachtwoord wat je makkelijk kan onthouden/ of maak een notitie...

Je kan dan weer terug naar de windows-inlog-mehode met <ctrl> <alt> <F7>

Weet je je root wachtwoordt niet.
Dan kan ke altijd met een "live sessie" de passwoord file aanpassen. Maar ik denk dat zo te horen te ver voert.
Het eerst genoemde is heel simple....

p.s. Wacht woord kwijd is in princiepe nooit een probleem, slechts lastig.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/05/21, 05:53:52 »
Ik vind de reakties toch wel wat afstandelijk.
Dat kan nu wel, maar ik vind het toch belangrijk dat iemand die hulp vraagt eerst goed de hulp leest en er iets mee doet. Het tweede antwoord (vaak is dat al de oplossing) wees naar een concreet uitgeschreven en beproefd recept. Als die (en andere) hulp (schijnbaar) zonder gevolg neergelegd wordt, dan mag er kort en beslist op gewezen worden dat het zo niet werkt. Althans, dat is mijn bescheiden mening. Verder steeds bereid tot verdere hulp bij de reeds aangeboden oplossingen.

Toch ook meegeven dat jou, opnieuw extra maar goedbedoelde, bijdrage mogelijk eerder tot verdere verwarring zal bijdragen. Trouwens, je advies zal niet werken: Je zegt: "Log in als root." Kan niet. Op Ubuntu is het root account niet actief. De manier om als beheerder acties uit te voeren, is met "sudo", maar daarvoor heb je het gebruikerspaswoord nodig. Dat is nu net het probleem…

@iemand85: Start met de link gegeven in het tweede bericht. Het is niet eenvoudig, maar alle stappen staan in detail uitgelegd, zodat een niet al te ervaren persoon er ook mee weg moet kunnen. Het zal je wat moeite en tijd kosten, maar je hoeft het maar één keer te doorlopen om je probleem op te lossen.

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/05/21, 11:21:25 »
uiteraard heb ik wat jullie schrijven geprobeerd! ik leg niets naast mij neer, er zat alleen een tijd tussen mijn laatste post en die daarvoor, en ik kreeg daar een melding over
als ik na het 1e scherm op de escape toets druk kom ik niet in het grubmenu, ik heb daar een videotje van gemaakt, kan ik die hier posten met een onedrive link?

het gaat trouwens om een dell latitude E6410

ik zie bij het opstarten: f12 voor boot options, maar dat doet ook niets,  op jullie andere suggesties reageer ik zo.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/05/21, 11:33:33 »
Ha Vanadium, niet om vervelend te doen. Ik bedoel het goed.
Als ik een probleem heb met een passwoord, dan log ik in via de console ctrl... F1, en wordt gewoon root, waarom zou dat niet kunnen?
Je ben toch baas op je eigen systeem?
( Ik denk dat je bedoeld dat het standaard wachtwoord voor root niet bekend is ? Dat zet je toch eerst goed via sudo su -
  heel belangrijk om een root toegang te hebben voor je weet maar nooit... Alleen al voor de maintanance mode
  dan heb je dacht ik wel het root- wachtwoord nodig )
En als dat niet lukt, je kan soms vergeetachtig zijn.... dan met een live-medium. maak domweg de passwoord entry van root leeg, en log met root in zonder passwoord.
Die handelingen doe je zonder  netwerk uiteraard ...
Kind kan de was doen.
Daarna kan je de entries simpel weer herstellen.
Maar goed, dat is wellicht niet voor iedereen weggelegd. Maar om die kennis dan niet te delen vind ik niet terecht.
En na wat tip te wijzen waar je er meer over kan vinden, kan geen kwaad lijkt me.

Ik ben ook zo'n type die het meest leerd met de methode , probeer eerst en lees daarna. dan valt voor mij het dubbeltje wel.

En aan Iemand 85
Voor de latitude.. Als je niet meer boot opties hebt dan de  ene Ubuntu op de laptop, dan zal de F12 niet veel laten zien.
( Laat grub menu even buiten beschouwing.)
Maar ik krijg hier wel altijd een scherm met up- down / HDD / Cdrom / Nic enzo te zien...
Dat zie jij toch ook wel? Ik ga ervan uit dat je meteen na de power on heel veel keer op de F12 drukt..... Anders lukt het mij ook niet.

Maar inmiddels weer een bekend wachtwoordt gemaakt voor je ID ?

< EDIT >
Overigens, als je met de passwoord file wil stoeien, voorzigtig , dan is dit misschien een goede primer:
https://linuxize.com/post/etc-passwd-file/
In linux staat over het algemeen je passwoord in de shadow file, maar kan ook in de passwoord file... via de shadow file is een stuk veiliger, dan staat er een x in
het passwoord veld in de passwoord file. ( passwoorden zijn nooit te achterhalen zoals in windows, of is dat nu opgelost  )
« Laatst bewerkt op: 2025/05/21, 11:47:06 door kuifje09 »

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/05/21, 14:04:48 »

daarvoor moet ik de shift of escape toets inhouden bij opstarten, allebei geprobeerd, escapetoets na verdwijnen eerste scherm, maar ging gewoon door met opstarten zoals anders ook

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/05/21, 14:06:46 »
Start je PC op met de LiveUSB, versie gelijk aan die op de PC.

helaas heb ik die niet, degene van wie ik de laptop heb overgekocht heeft voor mij ubuntu er op gezet, verder niet

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/05/21, 14:08:33 »
Ik vind de reakties toch wel wat afstandelijk. Allereerst hangt er veel van af of je het root wachtwoord nog weet.
Dat maakt het heel eenvoudig.

start je systeem op, als de inlognamen komen en je een passwoord zou ingeven... dan
typ <ctrl> <alt> <F1> , dan kom je in een console terecht. Log in als root.
Dan kan je daarna je wacht woord aanpassen met : passwd <user>
en geef daar na een wachtwoord wat je makkelijk kan onthouden/ of maak een notitie...

Je kan dan weer terug naar de windows-inlog-mehode met <ctrl> <alt> <F7>

Weet je je root wachtwoordt niet.
Dan kan ke altijd met een "live sessie" de passwoord file aanpassen. Maar ik denk dat zo te horen te ver voert.
Het eerst genoemde is heel simple....

p.s. Wacht woord kwijd is in princiepe nooit een probleem, slechts lastig.

deze ga ik proberen als ik weer thuis ben

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/05/21, 15:00:02 »
Als je het root wachtwoord weet is dat het gemakkelijkst.
 Succes .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/05/21, 15:14:38 »
Als je het root wachtwoord weet is dat het gemakkelijkst.
 Succes .
Laat dat nu net (opnieuw) het probleem zijn… 1) Gebruiker heeft geen paswoord 2) op een standaard systeem is er geen root paswoord ingesteld.

Het grub menu kan moeilijk op te roepen zijn. Probeer nog eens:

1) Zet je computer uit
2) Start de computer, druk op esc en laat los, telkens opnieuw met tussenpozen van 1 seconde (niet sneller - je riskeert het grub menu "weg" te escapen.)

Hier is een video die het proces dat ook in Linuxtips wordt uitgelegd, zeer gedetailleerd wordt getoond (met een Mint systeem).
« Laatst bewerkt op: 2025/05/22, 02:48:06 door vanadium »

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/05/22, 10:30:03 »
Iemand85, is het al gelukt?

Moet ik meteen bekennen dat de truuk die loti aangeeft, wel heel simpel is. zelfs ik wist die niet.
Domweg de Ubuntu entry - linux - regel,  aanpassen , via het grub menu.... nog makkelijker dan wat ik voorhad ?
Als je het grub menu tevoorschijn krijgt, dan moet dat lukken. Esc .. Esc ..  zoals vanadium aangaf

Lees het verhaal maar waar loti naar verwees.

( ps, ik heb ook nooit begrepen waarom het grub menu wordt onderdrukt als er niets te kiezen valt.
  je kan het maar nodig hebben... Ik zet het standaard aan na de instllatie met een flinke timeout,
 Op enter drukken kan iedereen. Ook een rootwachtwoord zetten naar keuze. Heb je ooit nodig ( maar zo denk ik erover... ) )
« Laatst bewerkt op: 2025/05/22, 11:02:37 door kuifje09 »

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2025/05/22, 15:13:08 »
helaas is het grub menu openen niet gelukt, maar ik heb nou wel een scherm gekregen waarvan ik verwacht dat het veel zal verklaren, dit scherm kreeg ik bij meermaals escape drukken, ik probeer het hier toe te voegen, maar krijg een foutmelding, het is 3,7 mb, dat is te groot zie ik, dan als zip betand toevoegen? of een onedrive link?

ik was vast aan het proberen met 7zip bestand te verkleinen, tot nog toe niet gelukt

1 scherm lijkt een lijst van processen dat gestart wordt, het zijn allemaal regels onder elkaar, die beginnen met started, finished, of reached target
voordat ik dat scherm krijg is er een scherm met oranje letters
« Laatst bewerkt op: 2025/05/22, 16:34:06 door iemand85 »

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/05/22, 16:38:37 »
gelukt, heb nu toch het grub menu

Offline iemand85

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2025/05/22, 16:55:00 »
gelukt!!! dank jullie wel!