Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen- met PLASMA  (gelezen 1250 keer)

Offline Gerrad

• Lid
Problemen- met PLASMA
« Gepost op: 2025/03/30, 14:32:10 »
Problemen- met PLASMA-scherm.

Kortgeleden heb ik geüpdatet naar Ubuntu 22.04 LTS. In een frivole bui heb ik bij de volgende systeemstart gekozen voor PLASMA grafische omgeving i.p.v. Wayland. Waar bij het opstartscherm in Wayland in de rechter benedenhoek een icoontje laat zien, waarmee je steeds de grafische omgeving kunt kiezen, is dat bij PLASMA niet het geval. Het lijkt erop dat je met PLASMA ook voor Kubuntu kiest.

Mijn probleem:
 Het voelt alsof ik naar een ander land ben verhuisd waarvan ik de taal niet begrijp...
Hoewel ik lang geleden al eens de Kubuntu-core naast de Gnome omgeving van Ubuntu geïnstalleerd heb gehad zit ik nu toch wel `met de handen in het haar`; ik kan zo gezegd de motorkap wel open doen maar dan houdt het ook op ...

Mijn vraag is:
 Bestaat er een eenvoudige manier om de oude situatie Ubuntu met GNOME te herstellen? De grondige manier die ik ken is: de hele partitie verwijderen en Ubuntu versie 24.04 installeren. Misschien is een andere de kort voor de de upgrade met Deja-Dup gemaakte backup van de home-map terug zetten.

Graads.

Offline peer

• Lid
Re: Problemen- met PLASMA
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/31, 10:45:26 »
als ik het goed begrijp heb je nu zowel gnome als kde geïnstalleerd. Ik prefereer een installatie met maar één DE dus of gnome of kde. Bij twee DE's heb je altijd een kleine vermenging en dat kan verwarrend zijn.
Een DE volledig verwijderen is lastig dus zou ik kiezen voor een nieuwe installatie.

Maak een backup van de databestanden en van de verborgen (configuratie) bestanden.
Installeer ubuntu daarna opnieuw
Zet de backup van de daabestanden terug en gebruik de backup van de configuratiebestanden alleen als je die in de nieuwe situatie nodig hebt.

Offline vanadium

• Lid
Re: Problemen- met PLASMA
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/01, 15:51:03 »
Normaal gezien zou KDM, de login manager die Plasma gebruikt, ook wel een mogelijkheid moeten hebben om een andere sessie te kiezen. Ik weet echter ook niet waar je dit vindt.

Je kan er wel voor zorgen dat bij een volgende opstart de vertrouwde GDM van Gnome Shell je terug groet. Dan kan je van dat login-scherm als vanouds terug Ubuntu Desktop kiezen.

Om GDM terug te activeren: open een terminal en geef het commando:

sudo dpkg-reconfigure gdm3

Herstart, en je zou nu door het gewone login scherm van Ubuntu moeten begroet worden.  Kies daar dan eerst de Ubuntu Desktop sessie vooraleer in te loggen.

Dan kan je nog altijd voor een deel terug Plasma verwijderen: met

sudo apt purge sddm kubuntu-desktop
sudo apt autoremove
zal er al heel wat verdwijnen. Andere applicaties van de KDE desktop die gemerkt zijn als manueel geïnstalleerd, kan je dan nog gemakkelijk genoeg verwijderen via het software centrum.