Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Calc, link (URL) soms niet klikbaar  (gelezen 1552 keer)

LibreOffice Calc, link (URL) soms niet klikbaar
« Gepost op: 2025/03/16, 16:57:02 »
Als je in een cel een URL invoert dan wordt deze doorgaans blauw, onderstreept en klikbaar zoals hyperlinks op een webpagina standaard worden weergegeven. Soms gebeurt dat echter niet en blijft de URL staan als tekst zonder opmaak. Ook na nog een keer de cel selecteren en waarde bevestigen blijft de cel zonder opmaak. Het enige dat dan lijkt te helpen is de waarde (iets) aanpassen, dus bijvoorbeeld laatste teken verwijderen en weer terugtypen.

Er lijkt, op het eerste gezicht, weinig logica in te zitten wanneer een URL wel of niet wordt opgemaakt als hyperlink (meestal gaat het goed). Wat ik me kan voorstellen is dat bij het kopiƫren vanuit de browser er misschien nog wat extra tekens achter de URL staan ofzo. Heeft iemand anders dit ook opgemerkt?

Het is een een heel klein 'probleempje' maar ben gewoon evn benieuwd.

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: LibreOffice Calc, link (URL) soms niet klikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/16, 19:27:31 »
Wellicht overbodig, maar ik schrijf het toch maar.
Als een URL wordt gekopieerd en geplakt, moet er een spatie achter de 'URL-karakters' komen in het ontvangende document, anders wordt het niet als URL herkend.

Kan zoiets bij jou het geval zijn geweest?

Verder moet de opmaak van de cel kloppen, niet dat er een deel van de cellen bv. op een tijd format staat. 

succes  :)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: LibreOffice Calc, link (URL) soms niet klikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2025/03/16, 20:37:51 »
Wellicht overbodig, maar ik schrijf het toch maar.
Als een URL wordt gekopieerd en geplakt, moet er een spatie achter de 'URL-karakters' komen in het ontvangende document, anders wordt het niet als URL herkend.

Kan zoiets bij jou het geval zijn geweest?

Verder moet de opmaak van de cel kloppen, niet dat er een deel van de cellen bv. op een tijd format staat. 

succes  :)

Dat zou kunnen die spatie, maar behalve de URL staat er niets in de cel. Is het dan toch nodig? Bij cellen die correct worden opgemaakt zie ik geen spatie erachter staan. Opmaak van de cellen lijkt ook gelijk: Category = number en Format = Standaard. Volgens mij zijn alle cellen dat als je niet expliciet andere opmaak opgeeft.

In elk geval bedankt voor de suggestie, zal er eens op letten.