Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen Kodi  (gelezen 3553 keer)

Offline JAM

• Lid
Verwijderen Kodi
« Gepost op: 2025/03/13, 16:41:27 »
Mijn pc draait op 24.04 LTS.
Verder heb ik 3 versies van Kodi.
Hoe kan ik deze 3 versies totaal verwijderen aub?

Offline vanadium

• Lid
Re: Verwijderen Kodi
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/14, 10:25:13 »
Hoe heb je ze geïnstalleerd?

Soms volstaat het een directory te wissen. Soms levert een programma een script om de installatie ongedaan te maken. Het hangt er helemaal van af over welk programma het gaat, en hoe het geïnstalleerd werd.

Probeer eerst het evidente: staat het programma in Software? Verwijder het daar. Daar kan je versies verwijderen die via APT en via Snap geïnstalleerd zijn. Mogelijk zijn er zo al twee versies weg. Dan zal het aan jou zijn uit te vinden welke die derde versie is. Misschien flatpak als je dat geïnstalleerd hebt?

De starter van een programma (het '.desktop' bestand) dat achterblijft van een versie die je nog niet hebt kunnen verwijderen, kan soms helpen te achterhalen hoe het programma mogelijk geïnstalleerd werd.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/03/14, 17:29:54 »
Een moeilijke hap voor mij vanadium, maar toch bedankt.
Bestaan er geen codes via het terminal venster?
Ben er al dagen mee bezig, maar het lukt me niet..

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/14, 19:33:01 »
Citaat
Bestaan er geen codes via het terminal venster?
Ik zou zeggen:
sudo apt remove kodiOf misschien nog beter, omdat dan ook configuratiebestanden verwijderd worden:
sudo apt purge kodi

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/03/15, 12:45:43 »
Een moeilijke hap voor mij vanadium, maar toch bedankt.
Eens controleren in het software centrum. Is dat een moeilijke hap? Je geeft geen feedback over wat je probeert en wat de resultaten zijn. Je goede recht, maar daar houdt het dan op, natuurlijk.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/03/15, 16:58:44 »
Sorry vanadium dat e.e.a. zo overkomt..
Wat voor jou/jullie normaal is in ubntu, is voor mij vaak abracadabra.
Ik zal voortaan feedback geven, voor zover mogelijk.
Het probleem is dat de man die kodi bij ubuntu onderhield er mee is gestopt.
Hierdoor kunnen er problemen ontstaan in ubuntu 24.04.
De oplossing is een nieuwe Kodi 21.2 installeren en de oude (19.2 en 20.2) verwijderen op mijn pc als wel op mijn Nas QNAP.
Hiertoe moet o.a QNAP NAS met een nieuwe firmware komen, en daar is het wachten op..
Op mijn pc krijg ik de versies van Kodi niet weg.
En daarop wil ik versie 21.2 juist installeren.

Eens controleren in het software centrum: is dat de lijst van toepassingen of software and updates aub?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/03/15, 18:31:19 »
Kijk eerst eens of er al een aantal versies verdwijnen na het uitvoeren van deze terminalcommando's:
sudo apt remove kodi
sudo snap remove mir-kiosk-kodi
sudo snap install kodi-omega
Kopieer voor elk van deze commando's zowel commando als uitvoer hier, zodat we kunnen zien wat er gebeurt. Mochten alle commando's zonder foutmelding doorgaan, dan zijn de drie mogelijke versies die via de officiële bronnen geïnstalleerd kunnen worden, alvast weg.

Ubuntu Snap Store is de naam van de toepassing die je kan gebruiken om programma's bij te kopiëren of te verwijderen (Icoon. Een programma kan twee keer geïnstalleerd zijn met verschillende pakketbeheersystemen, het klassieke 'deb' of Snap. Programma's via beide installatieformaten kunnen met Ubuntu Snap Store zowel geïnstalleerd als verwijderd worden. Wat ik je hierboven vraag met de terminal te doen, kan je ook met Ubuntu Snap Store.

Om de laatste versie te installeren, zijn er twee mogelijkheden: 1) na toevoegen van de officieel door Kodi ondersteunde Ubuntu softwarebronnen, of 2) als flatpak.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/16, 11:38:35 »
sudo apt remove kodi
[sudo] wachtwoord voor johan:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Pakket 'kodi' is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd

$ sudo snap remove mir-kiosk-kodi
snap "mir-kiosk-kodi" is not installed

sudo snap install kodi-omega
kodi-omega 21.10.0 from yusuf75 installed

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/16, 13:36:06 »
Oops, dat laatste commando moest ook "remove" zijn. Nu heb je nog een vierde versie ;) Verwijder die terug door "install"  te vervangen door "remove".

Het ziet er dus naar uit dat die andere versies handmatig geïnstalleerd werden, misschien na compilatie? Dan kan ik niet helpen met het volledig verwijderen van het programma. Je zou de starters voor de verschillende versies kunnen uit het menu halen met een programma zoals menulibre. Dan zie je die oude versies niet meer en kan ze niet opstarten vanuit het menu.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/03/16, 16:36:40 »
Ola petur,
Het rest mij te wachten op de nieuwe versie van QNAP 5.2.5, want daar wordt om gevraagd door Kodi.
Nogmaals veel dank voor de tijd die je er in hebt gestoken en voor de leerzame lessen!
« Laatst bewerkt op: 2025/03/16, 16:39:51 door JAM »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/03/17, 11:21:19 »
Dat die oude versies er nog opstaan, belet je niet om de 21.2 te installeren, via flatpak of na het toevoegen van de Kodi PPA.

Vooraleer je dat doet, installeer je even Menulibre. Met dat programma kan je de iconen in het programmaoverzicht aanpassen: zoek de bestaande iconen voor je verschillende versies van Kodi, en zet ze op "verborgen".

Dan installeer je de nieuwe kodi. In je programmaoverzicht zal je enkel het icoon van die nieuwe versie vinden.

De nieuwe versie kan je gemakkelijk terug verwijderen, als dat nodig is, mat "apt remove" als je via PPA geïnstalleerd hebt, of met "flatpak remove"  als je via flatpak gewerkt hebt.

Flatpak is niet standaard geïnstalleerd op Ubuntu (ze willen immers dat je hun eigen Snap gebruikt), maar kan probleemloos geïnstalleerd worden. Flatpak wordt, net zoals installatie via PPA, officieel door Kodi ondersteund: daar ben je dus zeker dat je de laatste stabiele versie hebt.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/03/20, 18:30:43 »
Even in het kort, mijn NAS vraagt om een nieuwe versie firmware om de laatste versie van Kodi te installeren.
Het wachten is dus op QNAP..
Wat betekent PPA iedere keer?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/03/21, 08:00:23 »
Wat betekent PPA iedere keer?
Dat is een softwarebron van derden, dus niet van Ubuntu. Door zo een softwarebron toe te voegen, kan je de bijhorende software installeren met Ubuntu Snap Store of met "apt install", d.w.z., met de pakketbeheerder. Je kan dergelijke software dan ook netjes op de gewone manier verwijderen.

Toevoegen van een PPA laat je toe gemakkelijk en geïntegreerd iets te installeren dat je standaard niet hebt. Anderzijds brengt dit ook risico's mee. Je moet goed opletten wat je toevoegt. Zo een PPA wordt opgezet door derden, en die kan wel eens een slecht opgezet zijn en ervoor zorgen dat je pakketsysteem breekt.

Zoals aangegeven op de Kodi website ondersteunt Kodi officieel twee manieren om het te installeren: via een PPA voor Ubuntu of via Flatpak.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/03/21, 11:31:50 »
Dankjewel vanadium.