Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Libreoffice Writer document importeren (of koppelen) aan Scribus?  (gelezen 2579 keer)

Offline Jenske

• Lid
Is het mogelijk om een Writer-document, inclusief opmaakprofielen, afbeeldingen en inhoudstafel over te brengen voor layout in Scribus?
Al hetgeen ik nu kan doen, is in een tekstframe in scribus (dat doorloopt over vele bladzijden erna) de tekst invoeren, maar dan verdwijnen de opmaakprofielen. En de afbeeldingen zijn ook foetsie.
... Kubuntu 24.04 ...

Re: Hoe Libreoffice Writer document importeren (of koppelen) aan Scribus?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/21, 13:52:40 »
Volgens mij kan dat niet, Scribus steekt anders in elkaar dan Writer. Zoals je al zei kun je tekst in tekstframes onderbrengen, maar afbeeldingen moeten in een afbeeldingenframe.

De helppagina van Scribus zegt het volgende over het importeren van LOWriter-documenten:

Citaat
Importing OpenOffice.org Writer and OpenDocument files
The importer for Writer (SXW) and ODT documents works per text frame and imports only the text contained in your document. Images and drawings need to be saved separately outside of the Writer document and then each drawing or image can be imported individually. Thus, a compound Writer document with tables or charts will not import the latter. Tables, charts or other embedded objects need to be placed into their own Draw file and exported as described below.
The single most important issue to take into consideration for hassle-free SXW/ODT import is well chosen usage of styles in Writer or any other ODT-compliant word processor. Doing so will greatly reduce the amount of time needed within Scribus to format and style text. Any special paragraph styles in your Writer or ODT file will automatically be imported into your existing Scribus document.

PS. Wat wel kan is elke pagina in je Writer-doc exporteren als pdf en die in een afbeeldingsframe in Scribus importeren. Maar bewerken kan dan niet meer...
« Laatst bewerkt op: 2025/02/21, 13:55:35 door Paul Matthijsse »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/23, 20:35:23 »
Da's lastig. Ik heb inmiddels ook al de vraag gesteld naar de mogelijkheid om in één ruk alle afbeeldingen in een document te verplaatsen naar aparte bestanden en dan in het Writer-document enkel de links te behouden. Maar ook dat is geen sinecure.

Ooit kom ik er wel, waar ik wil zijn.

;-)
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/24, 12:20:02 »
Hallo, de snelste weg is volgens mij het document handmatig overzetten naar Scribus.

Ik heb hier een boek in aanbouw, vooralsnog 128 pagina's met tekst, afbeeldingen en stijlen. Als ik dat LO-document bewaar als html-bestand krijg ik een titel.html bestand met alle afbeeldingen apart bewaard. De html-tekst kopiëren en plakken in Scribus werkt niet. Dus bewaar als *.txt om alleen de tekst te verkrijgen. Dat importeren in Scribus en vervolgens handmatig de afbeeldingen toevoegen. Gebruik de stijleditor van Scribus om de stijlen uit je odt-doc te repliceren. Als ik het me goed herinner, kun je die stijlen aan sneltoetsen toekennen.

Dan is er nog het spreekwoord "Bezint eer ge begint". Als je het opmaakprogramma Scribus wilt gebruiken, start dan daarmee. Tekst kun je in LOWriter doen. Maar alle opmaak in LOWriter doen en daarna de boel importeren in Scribus geeft... probleempjes!  :)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/28, 11:08:46 »
"Bezint eer ge begint" is inderdaad een goede suggestie.

Maar in mijn geval gaat het om een tekstdocument (dagboek) dat ik al in de jaren '90 ben beginnen maken (wschl. in MS Word, mogelijk zelfs Wordperfect) en dat ik in de loop der jaren heb overgebracht naar andere computers. Inmiddels draai ik sinds 2006 op Linux en heb ik dat bestand overgezet naar eerst OpenOffice en later LibreOffice.

Scribus ben ik nog maar enkele jaren beginnen gebruiken, maar ik vind het wel nogal een mager programma, zeker als het gaat om:
  • importeren van opmaakprofielen uit LO Writer (ik gebruik veel opmaakprofielen)
  • koppeling met Zotero (referentieprogramma dat naadloos draait in LO Writer)
  • koppelen met een (desnoods louter) tekstbestand dat voortdurend wordt aangepast in LO Writer (ik maak regelmatig aanvullingen of correcties op teksten die in het LO Writerbestand staan, ook dateren die fragmenten van lang geleden)
Ik begrijp dus wel waarvan het allemaal komt, maar een vlotte doorstroom is er zeker niet.

Daarom ga ik het voorlopig toch maar houden op Writer. Scribus is fijn voor een prentje of foldertje, maar niet voor koppeling met een echte tekstverwerker.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/28, 12:01:27 »
Scribus is helemaal geen tekstverwerker, maar een layout programma (prentje, foldertje, maar ook:  dagblad, magazine). LibreOffice heeft op zich ook heel wat layoutmogelijkheden. Je kan er zeker ook iets heel moois van maken met enkel LO.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/28, 13:17:03 »
was jouw probleem niet dat het bestand te veel pagina's had en dat daardoor de weergave niet goed was??
Het moet volgens mij mogelijk zijn om het bestand te splitsen in afzonderlijke hoofdstukken gekoppeld aan één overzichtsdocument. Ik weet alleen niet meer hoe. 

« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/01, 17:44:19 »
Scribus ben ik nog maar enkele jaren beginnen gebruiken, maar ik vind het wel nogal een mager programma, zeker als het gaat om:
  • importeren van opmaakprofielen uit LO Writer (ik gebruik veel opmaakprofielen)
  • koppeling met Zotero (referentieprogramma dat naadloos draait in LO Writer)
  • koppelen met een (desnoods louter) tekstbestand dat voortdurend wordt aangepast in LO Writer (ik maak regelmatig aanvullingen of correcties op teksten die in het LO Writerbestand staan, ook dateren die fragmenten van lang geleden)

Hallo, open het helpbestand van Scribus (F1) en zoek dan naar "Importing OpenOffice.org and ODF files". In die sectie wordt gesproken over "Overwrite Paragraph Styles" en als ik het goed lees (heb het nog niet uitgeprobeerd) kun je daarmee de stijlen van een ODT-document doorgeven aan Scribus.

Zotero ken ik niet. Het koppelen van een LOwriter-document met Scribus is wellicht mogelijk via een OLE-constructie maar die moet je dan wel zelf programmeren (in Python). Suggestie: zoek eens naar Scribus-scripts (niet in Scribus zelf maar op het web) om te zien of er wellicht al zoiets bestaat.

Daarom ga ik het voorlopig toch maar houden op Writer. Scribus is fijn voor een prentje of foldertje, maar niet voor koppeling met een echte tekstverwerker.

Scribus kan ook grote projecten aan. Je moet het programma dan wel grondig kennen. Vergeet niet, DTP'er zijn is een vak!

Punt is dat Scribus nooit ontworpen is om als koppeling met een "echte tekstverwerker" te fungeren. Scribus is ontworpen als desktop publishing applicatie en is daar naar mijn idee buitengewoon goed in geslaagd. Als opensource-gebruikers mogen we ons in de handen knijpen dat er zo'n geweldige toepassing gratis beschikbaar is.

Tot slot, niets is perfect (maar de mens ook vaak niet).  :)

« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/01, 17:48:13 »
Trouwens, nog een vraag. Wat wil je in Scribus doen wat je niet in LO kunt doen?

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/03/01, 18:59:08 »

Trouwens, nog een vraag. Wat wil je in Scribus doen wat je niet in LO kunt doen?

Writer is zeker een goed programma, maar als je echt met vormgeving wil werken, zoals het "laten vloeien van tekst rond illustraties" en dat soort zaken is Writer soms écht heel lastig. Dat is trouwens ook het geval met MS Word. In beide programma's kan je wel een illustratie invoeren en zelfs van bijschrift voorzien, maar o wee als je dan aan de tekst wijzigt: gegarandeert gaat de illustratie over de randen, verdwijnt plots het bijschrift of verschuift een afbeelding zelfs domweg onder een andere.

En er zijn dan allerlei vreemde of zelfs ronduit onduidelijke mogelijkheden zoals "overlap toestaan", links uitlijnen en de tekst er dan rechts laten rond vloeien, beperken tot de tekstmarges, tot de alineamarges, tot het blad en wat ik al niet weet.
Ik heb dit in de loop der jaren al meermaals meegemaakt in Writer (en MS Word) en dan is het achteraf écht knoeien om dat terug in orde te krijgen. Dat kan écht heel frustrerend zijn.

Met Scribus kan je echt makkelijk en goed illustraties ergens plakken en dan zet 'ie gewoon de tekst eromheen. Dat werkt echt goed, zonder gedoe met plots verschuivende illustraties. Maar -- en daar loopt het mis -- in Scribus kan je niet automatisch illustraties laten nummeren. En in Scribus kan ik geen literatuurreferenties middels Zotero koppelen.

Het grootste probleem blijft dus dat Writer (en MS Word) heel slecht omgaan met illustraties eens je ergens iets in het document wijzigt, zoals tekst toevoegt voor een illustratie. En dat je een ziljoen mogelijkheden hebt om een illustratie te koppelen aan een letter, een alinea, een pagina of wat dan ook maakt het er niet makkelijker op.

Maar ik begrijp uit jullie reacties (en mijn ervaringen) dat je eigenlijk van in het begin moet kiezen voor een groot document met illustraties en referenties: alles in Writer of alles in Scribus. Uitwisselen tussen de twee is écht moeilijk en voor je het weet loopt er wel iets mis.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/03/03, 14:54:41 »
Ja, het is helaas wel zoals je beschrijft. Als je je in LO (of evengoed MS Word!) al aan complexere layout waagt, dan kan het nogal vlug in de soep lopen als het wat complexer wordt.

Zotero ondersteunt enkel Word en Writer. Verder kan het ook geconfigureerd worden om codes in te voeren in een Latex document, die dan met Bibtex verder tot een bibliografie verwerkt worden.

DTP gebruik je altijd op het laatste moment, d.w.z., als de content praktisch klaar is. Het kan in Scribus gigantisch veel tijd kosten als je onverwacht grote wijzigingen moet doorvoeren in een afgewerkt document.

Bij DTP is het van het grootste belang een modulaire workflow te hebben. Alle elementen bewerken met de meest geschikte tools, en pas op het einde die elementen binnenbrengen in Scribus.

« Reactie #11 Gepost op: 2025/03/04, 15:10:15 »
Ja, het is helaas wel zoals je beschrijft. Als je je in LO (of evengoed MS Word!) al aan complexere layout waagt, dan kan het nogal vlug in de soep lopen als het wat complexer wordt.
Mee eens, ik heb me meer dan eens afgevraagd, maar wat gebeurt er nu? als ik een afbeelding in LO iets verplaats waarna de tekst opeens een hele andere flow krijgt.

Bij DTP is het van het grootste belang een modulaire workflow te hebben. Alle elementen bewerken met de meest geschikte tools, en pas op het einde die elementen binnenbrengen in Scribus.
Dat is volgens mij ook de juiste werkwijze. Vervolgens heb je de opmaak geheel in eigen hand.