Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestand niet gevonden, eerst systeemkern laden  (gelezen 2560 keer)

Bestand niet gevonden, eerst systeemkern laden
« Gepost op: 2025/02/12, 17:10:08 »
Goedenavond allen,

Het volgende probleem kwam hier, in mijn perceptie, uit de lucht vallen...

Ik heb een triple boot met Windows 11, linux mint cinnamon en Kubuntu 22.04.

De cinnamon had ik een soort van achter de hand omdat ik in het verleden wat problemen had met Kubuntu en Nvidia, dat is opgelost maar ik heb de installatie gehouden. Echter, onlangs startte ik cinnamon weer eens op en deed de updates. Sindsdien kan ik niet meer op Kubuntu en krijg ik als ik Kubuntu selecteer in de grub de foutmelding:
fout: bestand '/boot/vmlinux-6.5.0-44-generic' is niet gevonden.
fout: u dient eerst de systeemkern te laden.

Hoe kan dit? Ik ben niet aan de Kubuntu installatie geweest dus hoe kan de systeemkern hiervan ineens verdwenen zijn terwijl ik met de Mint installatie bezig was.
Hoe los ik dit op?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline PKing

• Lid
Re: Bestand niet gevonden, eerst systeemkern laden
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/12, 17:56:15 »
Misschien eerst even Sudo update-grub doen?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/12, 18:49:38 »
Misschien eerst even Sudo update-grub doen?

Gedaan, geen effect.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/12, 19:16:41 »
Heb je timeshift gebruikt?
Daarmee zou je het e.e.a. terug kunnen zetten.
Wanneer je geen backup hebt, dan is een nieuwe installatie waarschijnlijk de enige optie.
Maar er zitten hier vast mensen die meer weten dan ik :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/12, 20:57:14 »
Heb je timeshift gebruikt?
Daarmee zou je het e.e.a. terug kunnen zetten.
Wanneer je geen backup hebt, dan is een nieuwe installatie waarschijnlijk de enige optie.
Maar er zitten hier vast mensen die meer weten dan ik :)

Ik update mint en Kubuntu ligt ineens in de soep.....Maar het lijkt me niet dat als ik middels timeshift Linux Mint terug zou zetten naar voor die updates, dat die systeemkern ineens terug is. Ik ga kijken of ik via een liveUSB van Kubuntu ergens bij kan. Timeshift heb ik overigens ook niet gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 2025/02/12, 21:03:16 door ZijneBalorigheid »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/12, 21:47:58 »
Wanneer je update-grub doet, weet je dan zeker dat je de juiste grub hebt?
Beide systemen hebben hun eigen grub........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/12, 21:54:22 »
Wanneer je update-grub doet, weet je dan zeker dat je de juiste grub hebt?
Beide systemen hebben hun eigen grub........

Goedenavond Ron,

Als dat zo is, dan begrijp ik het even niet. Grub start de machine op en vervolgens zie ik de drie installaties in het grub menu staan. Dan zou ik in cinnamon toch ook de grub moeten kunnen updaten? Maar verandert dat iets aan dat er een hele systeemkern gewoon weg is? (bestand niet gevonden).  En hoe kan dit?

De iso kreeg ik overigens niet eens aan de praat, nog zoiets...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2025/02/12, 22:15:14 »
Het is soms niet simpel.
Wanneer er een nieuwe kernel komt, dan wordt ook vaak een oudere verwijderd.
Daarna wordt grub van een update voorzien.
Maar wanneer je niet opstart van deze grub, dan probeert het systeem een kernel te laden, die is verwijderd.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg :-)

Op mijn laptop staan 8 Linuxen en 2 (als het goed is) ook nog 2 Windows installaties.
Door schade en schande heb ik dit moeten leren ..........

« Reactie #8 Gepost op: 2025/02/12, 22:31:46 »
Het is soms niet simpel.
Wanneer er een nieuwe kernel komt, dan wordt ook vaak een oudere verwijderd.
Daarna wordt grub van een update voorzien.
Maar wanneer je niet opstart van deze grub, dan probeert het systeem een kernel te laden, die is verwijderd.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg :-)

Op mijn laptop staan 8 Linuxen en 2 (als het goed is) ook nog 2 Windows installaties.
Door schade en schande heb ik dit moeten leren ..........

Die is logisch er vanuit gaande dat er dus meerder grubben zijn. Linux Mint cinnamon stond ook bij opstarten ineens bovenaan in de grub-lijst.
Ik kan via Mint Cinnamon dus niet bij de Kubuntu grub, zeg ik het zo goed? Kan ik wel, al dan niet via cinnamon, die kernel gewoon weer installeren?
(Aangezien over 64 dagen Kubuntu 22.04 geen updates meer krijg, zou ik tegen die tijd toch overgaan naar 24.04. Wellicht ga ik dat versneld doorvoeren maar dan wil ik op zijn minst hier kennis uithalen om zonodig bij herhaling te weten wat ik kan doen.)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2025/02/12, 22:47:17 »
Wat bovenaan staat,is de default van de installatie, met Cinnamon bovenin, gebruik je dus de grub van mint.
Wanneer je in mint op een terminal scherm intypt: sudo update-grub dan zou de kernel van Kubuntu bij een volgende reboot zichtbaar moeten zijn.
Wanneer je daarna Kubuntu opstart, dan zou je daar ook de grub moeten updaten en dan sudo grub-install /dev/sdakunnen geven.
Waarbij /dev/sda de schijf is, waarvan wordt opgestart.

Dit zou moeten werken, zo niet, krijg je ergens een foutmelding?

« Reactie #10 Gepost op: 2025/02/13, 07:11:14 »
Wat bovenaan staat,is de default van de installatie, met Cinnamon bovenin, gebruik je dus de grub van mint.
Wanneer je in mint op een terminal scherm intypt: sudo update-grub dan zou de kernel van Kubuntu bij een volgende reboot zichtbaar moeten zijn.
Wanneer je daarna Kubuntu opstart, dan zou je daar ook de grub moeten updaten en dan sudo grub-install /dev/sdakunnen geven.
Waarbij /dev/sda de schijf is, waarvan wordt opgestart.

Dit zou moeten werken, zo niet, krijg je ergens een foutmelding?

Juist, en dat wil ik helemaal niet. Ik wil dat de grub van Kubuntu wordt gebruikt als default. sudo update-grub in mint krijgt de volgende melding:
~$ sudo update-grub
[sudo] wachtwoord voor beest:         
Sourcing file `/etc/default/grub'
/usr/sbin/grub-mkconfig: 1: /etc/default/grub: If: not found

Als ik : sudo grub-install /dev/sda doe in Mint zou dat dus geen effect moeten hebben op de Kubuntu installatie?

Offline peer

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/02/13, 09:33:43 »
Als je grub installeert met 'sudo grub-install /dev/sda' vanuit mint dan is mint het hoofd-os.
Als je grub installeert met 'sudo grub-install /dev/sda' vanuit kubuntu dan is kubuntu het hoofd-os.

Als je het commando 'sudo update-grub' geeft dan wordt grub bijgewerkt maar dit heeft geen invloed op de keuze voor het hoofdos.

In grub staat één van de twee volgende regels:
GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true
# GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true
Met deze optie vertel je grub of er ook op andere disks naar besturingssytemen moet worden gezocht (met #) of niet (zonder #)

« Reactie #12 Gepost op: 2025/02/13, 10:25:56 »
Als je grub installeert met 'sudo grub-install /dev/sda' vanuit mint dan is mint het hoofd-os.
Als je grub installeert met 'sudo grub-install /dev/sda' vanuit kubuntu dan is kubuntu het hoofd-os.

Als je het commando 'sudo update-grub' geeft dan wordt grub bijgewerkt maar dit heeft geen invloed op de keuze voor het hoofdos.

In grub staat één van de twee volgende regels:
GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true
# GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true
Met deze optie vertel je grub of er ook op andere disks naar besturingssytemen moet worden gezocht (met #) of niet (zonder #)

Ok, die ga ik straks effe proberen. Vanuit Kubuntu kan ik dus geen grub-install meer doen want de systeemkern is verdwenen dus kan ik er niet meer bij. Hoe ik de systeemkern moet laden, zoals de melding mij zegt, weet ik ook niet.

Ik heb in elk geval wel de .config bestanden van de kubuntu installatie kunnen redden via Mint Cinnamon.

Offline peer

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/02/13, 10:57:55 »
kun je kubuntu helemaal niet meer opstarten?? In het grubmenu zie je waarschijnlijk advanced options voor het opstarten van kubuntu. Hiermee kun je kubuntu opstarten met een andere kernel. Als dat lukt kun je in kubuntu in de terminal een volledige update doen:
sudo apt update && sudo apt full-upgrade
sudo update-grub
De tweede regel is voor de zekerheid.

Als je kubuntu helemaal niet kunt opstarten dan kun je dit proberen met de iso: 'supergrub2'. Dit is een live cd waarmee je elke geïnstalleerde iso kun opstarten.

« Reactie #14 Gepost op: 2025/02/13, 12:33:59 »
kun je kubuntu helemaal niet meer opstarten?? In het grubmenu zie je waarschijnlijk advanced options voor het opstarten van kubuntu. Hiermee kun je kubuntu opstarten met een andere kernel. Als dat lukt kun je in kubuntu in de terminal een volledige update doen:
sudo apt update && sudo apt full-upgrade
sudo update-grub
De tweede regel is voor de zekerheid.

Als je kubuntu helemaal niet kunt opstarten dan kun je dit proberen met de iso: 'supergrub2'. Dit is een live cd waarmee je elke geïnstalleerde iso kun opstarten.

Dat is het hem nu net: ook in veilige modus of met andere systeemkern lukt niet, ik krijg steeds dezelfde melding. De hint van Ron lijkt in dit geval dus op te gaan, wellicht zijn er dus systeemkernen gewist.
Supergrub2 zou wel eens de uitkomst kunnen zijn. Ik neem aan dat ik dan Kubuntu kan opstarten en alsnog de grub en de kernel kan updaten dan.

« Reactie #15 Gepost op: 2025/02/13, 21:58:53 »
Kubuntu is inmiddels weer opstartbaar.

Bij dezen mijn relaas:

Via Supergrub2 heb ik Kubuntu weer kunnen opstarten, handige stuk gereedschap. Aldaar heb ik in de terminal sudo grub-install /dev/sda gedaan en vervolgens sudo grub-update. Toen kwam Kubuntu weer bovenaan in de lijst na de herstart, Linux Mint werd ook herkent en stond in de lijst maar ik was mijn windows boot manager kwijt. Die kwam weer boven water na een nieuwe opstart in Kubuntu en opnieuw grub update in de terminal. Er staan nu wel twee opties MacOS 32 en 64 bit ook in de lijst, ik vermoed dat die van de supergrub usb komen daar die stick nog in de machine zit, zou niet weten waarvandaan anders.

Hoe dan ook: opgelost.
Mijn dank voor uw meedenken.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2025/02/13, 22:20:08 »
Er staan nu wel twee opties MacOS 32 en 64 bit ook in de lijst, ik vermoed dat die van de supergrub usb komen daar die stick nog in de machine zit,
Gewoon in Kubuntu nog een keer sudo update-grub doen, zonder USB stick in de PC.
Fijn dat het nu weer werkt en bedankt dat je het hier neerzet, mogelijk dat anderen zo ook geholpen worden.

« Reactie #17 Gepost op: 2025/02/14, 06:54:24 »
Nog een educatieve vraag:

Ik heb nu Kubuntu alsnog kunnen opstarten met SuperGrub2. Dank voor de tip Peer.
Echter, als ik sudo grub-install /dev/sda had uitgevoerd in Linux Mint maar dan de naam van de Kubuntu partitie had ingegeven, had dat niet hetzelfde effect gehad?
Ik moest in Kubuntu ook specifiek de naam van de Kubuntu-partitie ingeven. Dat is bij mij niet een sda of sdb, ik heb een M2 schijf maar het principe is hetzelfde.

Offline peer

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/02/14, 09:30:26 »

Ik heb nu Kubuntu alsnog kunnen opstarten met SuperGrub2. Dank voor de tip Peer.
Echter, als ik sudo grub-install /dev/sda had uitgevoerd in Linux Mint maar dan de naam van de Kubuntu partitie had ingegeven, had dat niet hetzelfde effect gehad?
Fijn dat het gelukt is.

Grub installeer je bij voorkeur op de disk en niet op een partitie dus /dev/sda en niet /dev/sda1.  Ik weet niet of het mogelijk is om grub in een partitie te installeren.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/02/14, 10:04:57 »
En je kunt in grub ook instellen welke installatie je auto wilt laten opstarten.

Er is in de grub een regel GRUB_DEFAULT= bij mij staat hij op 2 dan start mijn tweede installatie op, dat is mijn SSD.

« Reactie #20 Gepost op: 2025/02/14, 16:03:57 »

Fijn dat het gelukt is.

Grub installeer je bij voorkeur op de disk en niet op een partitie dus /dev/sda en niet /dev/sda1.  Ik weet niet of het mogelijk is om grub in een partitie te installeren.

Dus toch een enkele grub en een grub per OS? Ik heb de grub ook altijd op de disk geinstalleerd en je kunt ook bij installatie van het os ingeven op welke schijf je deze wilt hebben. Heb ik nu de grub geinstalleerd op schijf of op partitie? Ik zoek het allemaal wel eens na in Linux voor Dummies all in one, die heb ik ook nog ergens. :P. Voor nu is het opgelost en we zien het wel weer zodra ik overga op Kubuntu 24.04. (Die ga ik voor de gein toch eens rechtstreeks upgraden, kijken of ik dan nog steeds een trage bak als resultaat krijg.)
« Laatst bewerkt op: 2025/02/14, 16:39:50 door ZijneBalorigheid »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #21 Gepost op: 2025/02/14, 16:42:30 »
Eigenlijk is het simpel, wanneer je het weet.
Wanneer je van Mint de grub laat installeren  op de partitie van Mint, dan kan je met de grub van Kubuntu altijd Kubuntu opstarten.
Zodra er in Mint iets aan de kernel veranderd, kan het zijn dat die keuze niet meer werkt, in dat geval doe je in Kubuntu weer een sudo update-grub, waarna Mint weer werkt.
De grub van Mint staat op een partitie en kan (dacht ik) nooit gebruikt worden om op te starten.

« Reactie #22 Gepost op: 2025/02/14, 17:49:54 »
Eigenlijk is het simpel, wanneer je het weet.
Wanneer je van Mint de grub laat installeren  op de partitie van Mint, dan kan je met de grub van Kubuntu altijd Kubuntu opstarten.
Zodra er in Mint iets aan de kernel veranderd, kan het zijn dat die keuze niet meer werkt, in dat geval doe je in Kubuntu weer een sudo update-grub, waarna Mint weer werkt.
De grub van Mint staat op een partitie en kan (dacht ik) nooit gebruikt worden om op te starten.

Dit staat haaks op wat u eerst zei Meester Ron. :D :D :D Ik citeer u eerder: "soms is het NIET simpel" ;)
Zonder gekheid: Jouw hints hebben me ook goed geholpen tezamen met die van de anderen. Alleen nu was de situatie zodanig dat ik in het geheel niet meer bij een installatie kon. SuperGrub2 was de redding en uiteindelijk kwam alles goed.

« Reactie #23 Gepost op: 2025/02/16, 10:20:16 »
Start je computer op vanaf een live-cd of USB-stick van een van je Linux-distributies (bijvoorbeeld Mint of Kubuntu).

Open een terminal en voer de volgende commando's uit om GRUB opnieuw in te stellen:
sudo mount /dev/sdXn /mnt  # Vervang /dev/sdXn door de rootpartitie van je Linux Mint of Kubuntu installatie.
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
sudo mount --bind /proc /mnt/proc
sudo mount --bind /sys /mnt/sys
sudo chroot /mnt
grub-install /dev/sdX  # Vervang /dev/sdX door je harde schijf, bijv. /dev/sda.
update-grub
exit
sudo umount /mnt/dev /mnt/proc /mnt/sys /mnt

Dit zou GRUB opnieuw moeten configureren en de kernels opnieuw detecteren.

Kernel van Kubuntu herstellen:

Het kan zijn dat de kernel van Kubuntu beschadigd is of niet goed geïnstalleerd. Je kunt dit proberen te herstellen door opnieuw een kernel te installeren.

Start opnieuw op met een live-cd/USB en chroot in je Kubuntu-installatie, zoals eerder aangegeven. Vervolgens kun je de kernel opnieuw installeren met:

sudo apt update
sudo apt install --reinstall linux-image-6.5.0-44-generic

Dit zou de juiste kernel moeten herstellen.

Controleer de aanwezigheid van de kernel in de bootmap:

Wanneer je weer toegang hebt tot je Kubuntu-installatie, controleer dan of de kernel daadwerkelijk aanwezig is in de map /boot. Als het bestand vmlinuz-6.5.0-44-generic (of een andere versie) er niet is, kan de kernel niet worden geladen, en dan moet je de kernel mogelijk opnieuw installeren.

Gebruik van een andere kernel:

Als de kernel versie 6.5.0-44-generic niet meer beschikbaar is, kan het zijn dat een andere kernel is geïnstalleerd. Controleer de beschikbare kernels met:
dpkg --list | grep linux-image

Probeer dan de beschikbare kernel te kiezen in de GRUB-menu.

Als je deze stappen volgt, zou je de toegang tot Kubuntu moeten kunnen herstellen.

https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #24 Gepost op: 2025/02/16, 11:31:24 »
Start je computer op vanaf een live-cd of USB-stick van een van je Linux-distributies (bijvoorbeeld Mint of Kubuntu).

Open een terminal en voer de volgende commando's uit om GRUB opnieuw in te stellen:
sudo mount /dev/sdXn /mnt  # Vervang /dev/sdXn door de rootpartitie van je Linux Mint of Kubuntu installatie.
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
sudo mount --bind /proc /mnt/proc
sudo mount --bind /sys /mnt/sys
sudo chroot /mnt
grub-install /dev/sdX  # Vervang /dev/sdX door je harde schijf, bijv. /dev/sda.
update-grub
exit
sudo umount /mnt/dev /mnt/proc /mnt/sys /mnt

Dit zou GRUB opnieuw moeten configureren en de kernels opnieuw detecteren.

Kernel van Kubuntu herstellen:

Het kan zijn dat de kernel van Kubuntu beschadigd is of niet goed geïnstalleerd. Je kunt dit proberen te herstellen door opnieuw een kernel te installeren.

Start opnieuw op met een live-cd/USB en chroot in je Kubuntu-installatie, zoals eerder aangegeven. Vervolgens kun je de kernel opnieuw installeren met:

sudo apt update
sudo apt install --reinstall linux-image-6.5.0-44-generic

Dit zou de juiste kernel moeten herstellen.

Controleer de aanwezigheid van de kernel in de bootmap:

Wanneer je weer toegang hebt tot je Kubuntu-installatie, controleer dan of de kernel daadwerkelijk aanwezig is in de map /boot. Als het bestand vmlinuz-6.5.0-44-generic (of een andere versie) er niet is, kan de kernel niet worden geladen, en dan moet je de kernel mogelijk opnieuw installeren.

Gebruik van een andere kernel:

Als de kernel versie 6.5.0-44-generic niet meer beschikbaar is, kan het zijn dat een andere kernel is geïnstalleerd. Controleer de beschikbare kernels met:
dpkg --list | grep linux-image

Probeer dan de beschikbare kernel te kiezen in de GRUB-menu.

Als je deze stappen volgt, zou je de toegang tot Kubuntu moeten kunnen herstellen.

Goedemorgen Pinokkio: Het lijkt me erg stug dat de kernel beschadigd / niet goed geinstalleerd was. Voordat ik Cinnamon ging updaten was er niets aan de hand. Het probleem is voor nu ook opgelost maar uw grub-commando's zullen op een zeker moment vast nog wel eens van pas komen. Voor bijvoorbeeld deze: sudo apt install --reinstall linux-image-6.5.0-44-generic