Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Non System disk or Disk Error  (gelezen 2393 keer)

Non System disk or Disk Error
« Gepost op: 2025/02/05, 19:07:30 »
Na een paar jaar redelijk tevreden werken met Linux Mint, wilde ik toch weer eens kijken hoe Ubuntu Mate 24.04 draaide. Wat ik ook probeer in de instellingen .... na een foutloos lijkende installatie op een splinternieuwe SSD van 1 TB: alleen een "non system disk or disk error". Doe ik de SSD met lInux mint weer in de laptop.. gelijk een vlotte start.  Het betreft geen dualboot. Zal weer iets UEFI zijn, maar uefi aan / uit zijn de enige opties die ik heb in de bios. Betreft een HP Probook 6550B 8GB geheugen quad core processor.
Bijgaande screenshot van mijn huidige linux mint configuratie.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/05, 19:30:03 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Re: Non System disk or Disk Error
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/05, 20:10:22 »
Dank Bart, maar ik zie hier geen oplossing in.

Overigens heb ik eerst een clean install geprobeerd met een gewone 500 GB hard disk met precies het zelfde resultaat.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/05, 20:38:09 »
Wat is de reden dat sda2 in vfat geformateert werd en niet in fat32 want daar zit het probleem .

« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/05, 20:42:58 »
het plaatje is niet van de Ubuntu installatie, maar van linux mint installatie die wel gewoon goed werkt. Ik wilde niet mijn linux mint installatie riskeren. Daarvoor heb ik destijds niks hoeven tweaken en de standaard installatie gevolgd.
Dus heb voor het testen van Ubuntu 24.04 een nieuwe verse schijf ongebruikte SSD genomen die ik had liggen en verder gewoon de standaard installatie gevolgd. En daarvoor ook eerst geprobeerd met een gewone harde schijf. Alles blijft non system disk error.
doe ik mijn linux mint schijf er weer in, start alles keurig op.

« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/06, 08:18:35 »
Hoe dat precies bij jouw pc zit weet ik niet, maar wellicht:

Heb je het kabeltje van je ssd wel op de goede sata aansluiting op het moederbord zitten?
(Wrs heb je één ssd losgehaald waarvan je pc normaliter van opstart en wat in het bios als opstartschijf staat gedefinieerd en op een andere sata-poort je probeerschijf aangesloten.)

Je kan ook in het bios proberen de bootvolgorde te wijzigen naar een andere sata-poort/schijf.

Ik zou voor het uitproberen de oorspronkelijke schijf loshalen en op die aansluiting de andere schijf zetten.

« Laatst bewerkt op: 2025/02/06, 08:21:17 door Ronaldus »

« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/06, 10:12:39 »
Dank Ronaldus,
Het is een laptop, dus geen draadjes. En er is maar 1 poort. De Linux mint installatie staat ook op een SSD. Die schijfvolgorde ga ik vanavond even checken, maar ik heb niks gevonden waar ik dit kan aanpassen in de bios. Wat ik vermoed is er in de bios staat ingesteld dat er naar een opstart partitie wordt gezocht die wel in Linux mint staat, maar niet in  Ubuntu of daar anders heet

« Reactie #7 Gepost op: 2025/02/06, 12:45:14 »
Sorry, overheen gelezen dat het een laptop betreft.

Zie nog wel: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID3

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/02/06, 17:07:34 »
Maak op de nieuwe schijf als eerste een 500MB efi fat32 partitie aan, als tweede een ext4 partitie voor Linux
Ga nu pas installeren en kies iets anders, wijs daarbij  naar  /  voor de Linux ext4 partitie.
EFI aan het eind van de schijf gaat niet (altijd) goed.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #9 Gepost op: 2025/02/07, 07:37:13 »
Uiteindelijk is het gelukt met een handmatige installatie waarbij ik zelf de partities heb gedefinieerd. Een beetje zoals ik dat al deed in hele oude versies als Gutsy Gibbon ;-) . De installatie verliep goed. Na het terugzetten van de backup weer gedoe met firefox die de Ubuntu niet kon aansluiten omdat de versie in de backup verschilde met die in Ubuntu Mate. En helaas weer de voor mij inmiddels herkenbare random crashes bij bv het openen van een foto, of het installeren van google chrome via gdebi. Dus jammer genoeg snel genezen van dit uitstapje. Jammer, want de basis van de ubuntu Mate met de traditionele (toepassingen, locaties, systeem) werkbalk menu, vind ik nog altijd het meest perfecte, flexibele, geniale (bijna out of the box) menu dat ik ooit in linux distributies heb gezien. Bijgaand voor de liefhebber de indeling van de partities die ik heb ingericht. Hier en daar misschien wat oversized.