Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap neiging  (gelezen 1846 keer)

Offline vanmill

• Lid
Swap neiging
« Gepost op: 2025/01/26, 22:17:35 »
Hallo, is het nog nodig om in Ubuntu 24.04 LTS de Swap te verlagen ? Aangezien  dat niet meer  kan omdat de regel  xed admin:///etc/sysctl.conf  alleen in Linux Mint werkt  en ook de regel  gedit  admin:///etc/sysctl.conf   werkt niet meer   . Die geeft melding  ;
 Bestand ‘admin:///etc/sysctl.conf’ kon niet worden geopend
Misschien weet iemand raad.  Vriendelijke groet     
Ter informatie   Terminal geeft ook deze informatie ;   (gedit:6188): GLib-GIO-WARNING **: 22:12:32.499: Error creating IO channel for /proc/self/mountinfo: Permission denied (g-file-error-quark, 2)

Re: Swap neiging
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/27, 10:09:16 »
Hier staat op de eerste pagina uitgelegd wat je moet doen in ubuntu:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/27, 10:29:47 »
Het bestand /etc/sysctl.conf lijkt te zijn verdwenen en te zijn vervangen door uitgesplitste individuele aanpassingen in /etc/sysctl.d.

Deze terminaltoverspreuk zou uitkomst moeten bieden, want die maakt een bestand aan voor een uitgesplitste individuele aanpassing in de nieuwe map en plaatst er daarna de benodigde swapneigingregel in:
echo "vm.swappiness=30" | sudo tee /etc/sysctl.d/7-swappiness.conf
Kopieer en plak 'm in je terminalvenster, druk op Enter en herstart daarna je computer.

Controleer na de herstart even de nieuwe swapneiging in de terminal, met de volgende opdracht (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness
Als het goed is, staat die nu op 30.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/27, 11:09:28 door Pjotr »

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/01/27, 11:08:20 »
Hoi,  ik heb deze regel gevonden   ; sudo apt-get install gedit synaptic inxi    , geinstalleerd en nu kan ik  Gedit wel openen met de oude regel;   gedit admin:///etc/sysctl.conf . De Swap verlaagd en opgeslagen .
Bedankt voor de nieuwe informatie kan ik altijd eventueel later gebruiken.