Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanpassen Bios rm grub-menu Ubuntu.  (gelezen 2389 keer)

Aanpassen Bios rm grub-menu Ubuntu.
« Gepost op: 2025/01/23, 10:05:07 »
Ik heb eindelijk Ubuntu 24.04 lts geinstalleerd, alleen nu start de computer niet direct op. Eerst moet ik de juiste schijf kiezen in het bios. Hoe kan ik dat aanpassen?
Ook is het grub-menu van Ubuntu niet aangepast. Hoe kan ik dat veranderen ?
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

Offline bart85

• Lid
Re: Aanpassen Bios rm grub-menu Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/23, 10:28:21 »
Heb je de schijf aangeklikt in het bios boot menu of in het daadwerkelijke bios door met delete(waarschijnlijk deze knop) indrukken.
In bios de schijf aanklikken en opslaan en afsluiten met F10
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/23, 10:38:50 »
Bedankt voor je reactie ! Waar in het bios-menu doe ik dat ? Om Ubuntu nieuw te installeren van de dvd heb ik bij save/exit aan de linkerkant ergens de dvd gekozen. Vervolgens krijg ik daar steeds de vraag of ik het zeker wist en startte hij door. Later ook na de harddisk te hebben gekozen, maar steeds zonder deze optie op te kunnen slaan start hij dan door.

En hoe pas ik het Ubuntu opstartmenu aan ?
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

« Reactie #3 Gepost op: 2025/01/23, 11:34:32 »
Als je telkens in het BIOS de schijf moet kiezen, betekent dit dat de opstartvolgorde niet goed is ingesteld. Volg deze stappen om dat aan te passen:

Start je computer opnieuw op en ga het BIOS in door op de juiste toets te drukken tijdens het opstarten (meestal Del, F2, Esc, of F10, afhankelijk van je moederbord).

Zoek in het BIOS naar de Boot Order (opstartvolgorde). Dit staat vaak onder een tab zoals Boot, Boot Options, of Boot Configuration.

Zet de schijf waar Ubuntu op staat als eerste opstartapparaat. Je zou een lijst moeten zien met je harde schijven en misschien ook een optie voor "UEFI" of "Legacy Boot". Zorg ervoor dat de schijf met Ubuntu bovenaan staat.

Sla de instellingen op en verlaat het BIOS. Dit gebeurt vaak met F10 of via een optie zoals Save & Exit.

Je computer zou nu automatisch moeten opstarten vanaf de juiste schijf.
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #4 Gepost op: 2025/01/24, 08:36:02 »
Zie ook Pinokkio.

Je kunt de boot-volgorde eenmalig instellen met een sneltoets (bijv F9, Del, ... = merk- en model-afhankelijk) of in het bios permanent instellen (en ook weer veranderen).

Het eenmalig instellen is bijv om Ubuntu te installeren vanaf DVD of een USB-stick.
Permanent kun je bijv. gebruiken als je twee schijven in je pc hebt met twee besturingssystemen. Kun je daarmee kiezen wat je voorkeurssysteem is.

Ik neem aan dat je iets aan de permanente opstart in het bios veranderd hebt. Dat kun je weer terug veranderen. Hoe precies hangt van je merk van je moederbord af. Na de verandering moet je de verandering nog wel opslaan.

Bijv. voor HP: https://support.hp.com/si-en/document/ish_3891464-2337914-16

>>> Kom je er niet uit? Probeer dan je bios te resetten naar de standaardwaarden.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/24, 08:56:25 door Ronaldus »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/01/24, 09:22:54 »

Ook is het grub-menu van Ubuntu niet aangepast. Hoe kan ik dat veranderen ?
Heb je meerdere linux-versies ge-installeerd ?
Vertel eens wat meer over je systeem.

Verder vind ik het heel onverstandig dat je al je persoonlijke gegevens (telefoonnummer, emailadres, woonadres)
in je berichten zet, maar dat is mijn persoonlijke mening....
« Laatst bewerkt op: 2025/01/24, 09:48:12 door aartje »

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #6 Gepost op: 2025/01/24, 10:35:30 »
Zitten er meerdere schijven in de computer ?
Ubuntu word niet opgestart  vanaf  welke schijf je die geinstalleerd hebt als er meerdere schijven in de PC zitten maar vanop de schijf waarop je de GRUB geinstalleert hebt en die moet je in het BIOS aanduiden als opstartschijf / Boot schijf .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x