Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma om tijdelijk de energie-instellingen uit te stellen  (gelezen 1003 keer)

Offline Jenske

• Lid
Soms wil ik dat mijn computer gedurende enkele uren NIET in slaapstand gaat, bv. omdat ik een backup aan het maken ben van mijn 300 Gb aan gegevens. Dat duurt al gauw een uur of meer en dan wil ik niet mijn PC al na 20 minuten in slaapstand gaat.Bestaat er een soort eenvoudig programma waarmee je met 1 knop de slaap-modus voor bv. 3 uur kan uitstellen?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Programma om tijdelijk de energie-instellingen uit te stellen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/17, 16:10:34 »
Ik weet niet van een kant en klaar programmaatje dat dit kan doen, maar je kan natuurlijk eenvoudig in de instellingen de slaapstand afzetten. Dat zou eigenlijk veiliger zijn: misschien duurt je backup langer dan drie uur.

Je vermeld niet welke desktop je gebruikt, maar voor gebruikers van de standaard Ubuntu desktop, Gnome Shell, is er een extensie, Caffeine, die toelaat dit te doen met een klik op een icoon op de bovenste balk. Ook zou je een sneltoets kunnen definiƫren die de slaapstand afzet met behulp van het overeenkomstig gsettings commando.

Als je ook een timer wil, dan kan je via een klein script werken: zet de slaapstand uit, wacht drie uur (sleep 3h), zet de slaapstand terug aan. Eens je daaraan toe bent, is het veel beter in plaats een script te maken dat de slaapstand uitzet, dan je backup opstart, en dan de slaapstand terug aanzet.

Offline Jenske

• Lid
Re: Programma om tijdelijk de energie-instellingen uit te stellen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/17, 16:49:17 »
Ik draai een desktop met Kubuntu.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...