Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe USB harde schijf niet aan te koppelen, wél zichtbaar in partitiebeheer  (gelezen 1040 keer)

Offline Jenske

• Lid
Zeer vreemd: ik heb een externe USB-schijf laten aan staan terwijl ik de computer al had afgesloten (waardoor de schijf mogelijk niet correct is gesloten, maar dit terzijde).

Nu kan ik deze met geen middelen terug aankoppelen, hoewel ze wel verschijnt in het lijstje van aan te koppelen schijven. Maar als ik daarop klik gebeurt er, op één flikkering van het lichtje van die USB, niks, nada, nothing.

Als ik dan partitiebewerker opstart, krijg ik die schijf wel te zien. Ik kan ze zelfs controleren en er worden geen fouten gemeld.

Maar hoe geraak ik vanuit Kubuntu terug op mijn geliefde externe harde schijf?

Wie o wie sleurt mij uit het moeras der onzekerheid, de angst van het gegevensverlies, de depressie die "alles kwijt" heet? (en neen, ik ben niet alles kwijt, want ik heb voldoende backups, maar een beetje drama mag wel).Hoe o hoe krijg ik dat ding terug aangekoppeld?

Als ik lsusb uitvoer in terminal, ziet die de schijf wel ...
Bus 001 Device 009: ID XXXX:YYYY Iomega Corp. ExternalHD(en ja, die X en Y heb ik effe zelf ingevuld)
« Laatst bewerkt op: 2025/01/13, 17:57:22 door Jenske »
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
Is de harde schijf aangekoppeld, m.a.w., is de harde schijf vermeld in de uitvoer van "lsblk" en is er een koppelpunt vermeld (onder kolom MOUNTPOINTS)? Indien er niets van uitvoer is, moet je mogelijk "sudo lsblk" gebruiken.

Indien niet, probeer dan eens aan te koppelen met een commando: de foutmelding kan een indicatie geven van wat fout is.

• Bepaal de apparaatnaam van de partitie ("dev/sd??") in de uitvoer van "lsblk"
  • Koppel de schijf aan onder "/mnt": "sudo mount /dev/sd?? /mnt"
  • Noteer de foutmelding die verschijnt als het aankoppelen niet lukt. Indien géén uitvoer, dan is de partitie aangekoppeld. Probeer dan eens of je de inhoud ziet met "ls /mnt". Ontkoppel terug met "sudo umount /mnt"
« Laatst bewerkt op: 2025/01/13, 18:21:32 door vanadium »

Offline Jenske

• Lid
Ik heb het niet meer getest maar het zekere voor het onzekere genomen en heb de schijf opnieuw geformateerd (in nifs) en ben nu mijn gegevens erop aan het plaatsen.Die schijf bevatte immers 1 van mijn 2 backups en ik wil vermijden dat ik uiteindelijk maar met 1 backup (een tijdje) verder moet.

Ik vermoed dat er ergens iets is misgelopen toen mijn (ongeveer wekelijkse backup) nog aan het draaien was en ik de PC afsloot. Normaal krijg ik dan wel een melding dat er nog een proces loopt, maar ik heb er mogelijk niet genoeg op gelet (want het lichtje van de externe HDD is niet zo vlot zichtbaar vanop mijn zitplaats).

Maar het blijft iets dat ik nog nooit had meegemaakt.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
Daar zeg je het al, ntfs… Voor backups zou ik toch zeker een volledig door Linux ondersteund bestandssysteem gebruiken in plaats van ntfs.

Offline HWE64

• Lid
@vanadium, als ik het goed begrijp. Alle backups opslaan in Ext4. Ik heb mijn huidige backups ook allemaal in ntfs staan.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Mocht je hem ook vanuit Windows willen benaderen, dan zou ik exFat nemen. (https://opensource.microsoft.com/blog/2019/08/28/exfat-linux-kernel/ )

Voordeel van Ext4 is de goede mogelijkheid tot versleuteling van je back-up. Als je dan je harde schijf aankoppelt, moet je eerst een wachtwoord opgeven.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/14, 13:25:12 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

• Lid
@vanadium, als ik het goed begrijp. Alle backups opslaan in Ext4. Ik heb mijn huidige backups ook allemaal in ntfs staan.
Als het enigszins kan. Veel betrouwbaarder onder Linux. Ook ntfs is een zeer robuust en betrouwbaar bestandssysteem… zolang je het onder Windows gebruikt. Als je zowel met Windows als Linux werkt, wordt het ingewikkelder, want dan moet je die data ook synchronizeren tussen beide systemen, via het netwerk of via een harde schijf. Verkies dan een extra harde schijf enkel voor je backup, hetzij een ntfs om de data via het windows systeem te backuppen, of een ext4 om de data via het linux systeem te backuppen.

Offline HWE64

• Lid
@vanadium, Thx . Ga alles overzetten naar ext4 want in Windows heb ik geen data alleen uitlezing van bepaald apparatuur.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Jenske

• Lid
Nadat ik de schijf had geherformatteerd naar ntfs ben, op jullie aanraden, dan toch maar overgestapt (en dat proces draait nu) naar ext4 voor die externe USB harde schijf. Het is een zeker 10 jaar oude Iomega-schijf (zo eentje met draaiende schijven, lekker ouderwets) en ik vermoed dat ze langzaamaan té oud is geworden.

Waar is de tijd dat we nog op tape backup'ten, of op zevenduizend floppies?
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
Helaas, driewerf helaas.Nadat ik de schijf probeerde als ext4 te formatteren (in Kubuntu, met kde partitiebeheerder) krijg ik de schijf wél te zien als ik LSUSB intik (een iOmega HDD), maar ...
  • in de verkenner (Dolphin) kan ik die schijf wel openen en zie een (van sleutel voorziene) map "lost + found", maar ik kan niks niemendal in die map doen
  • ik kan wél die schijf zien in dolphin, maar dan kan ik er niks aanvangen. Het lijkt wel of ze schrijfbeveiligd is. Als ik dan probeer als root op die schijf te geraken, krijg ik géén toegang. Er komt trouwens ook geen vraag om een wachtwoord te geven.
  • als ik dan terug die schijf wil formatteren (met kde partitiebewerker) krijg ik die schijf totaal niet te zien
  • wat erg opvalt (in tegenstelling tot vroeger): die schijf is heel de tijd "iets" aan het doen: het lichtje knippert alsof er iets wordt geschreven of gelezen
Ik wil dus die schijf gewoon plat, drastisch, hard opnieuw inrichten als een ext4 schijf (of desnoods NTFS), maar ik geraak er gewoon niet in.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
Maar als ik dan alles opnieuw start, kan ik die schijf wél formatteren. Ditmaal koos ik voor NTFS (omdat ik al jaren NTFS gebruikte voor die schijf).
En dat ging wél.

Ik kan er zelfs naar schrijven (en lezen).

Maar het probleem zit mogelijk bij (KDE) Backup (dat heet KUP in Kubuntu), want die geraakt blijkbaar er niet in. Ik zal KUP eens herinstalleren.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/15, 14:15:27 door Jenske »
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
Heb KUP eraf gegooid en nu terug (nadat ik het jarenlang gebruikte) Grsync. Dat lijkt wél te lukken.
... Kubuntu 24.04 ...

Volgens mij zou Gnome Disks ook in Kubuntu geïnstalleerd kunnen worden.
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)

Offline HWE64

• Lid
In LM 21.3 Xfce en LMDE 6 Xfce lukt het prima om de oude hd schijf om te toveren van NTFS naar Ext4

Offline Nero

• Lid
Helaas, driewerf helaas.Nadat ik de schijf probeerde als ext4 te formatteren (in Kubuntu, met kde partitiebeheerder) krijg ik de schijf wél te zien als ik LSUSB intik (een iOmega HDD), maar ...
  • in de verkenner (Dolphin) kan ik die schijf wel openen en zie een (van sleutel voorziene) map "lost + found", maar ik kan niks niemendal in die map doen
  • ik kan wél die schijf zien in dolphin, maar dan kan ik er niks aanvangen. Het lijkt wel of ze schrijfbeveiligd is. Als ik dan probeer als root op die schijf te geraken, krijg ik géén toegang. Er komt trouwens ook geen vraag om een wachtwoord te geven.
  • als ik dan terug die schijf wil formatteren (met kde partitiebewerker) krijg ik die schijf totaal niet te zien
  • wat erg opvalt (in tegenstelling tot vroeger): die schijf is heel de tijd "iets" aan het doen: het lichtje knippert alsof er iets wordt geschreven of gelezen
Ik wil dus die schijf gewoon plat, drastisch, hard opnieuw inrichten als een ext4 schijf (of desnoods NTFS), maar ik geraak er gewoon niet in.
Een schijf met het ext4 bestandssysteem is na formattering altijd eigendom van root. Om die als gewoon gebruiker te beschrijven moet je dat doen met sudo rechten.
Je kan ook de volledige schijf toekennen aan de gebruiker:sudo chown $USER:$USER -R /media/$USER/<schijfnaam>/

Offline Jenske

• Lid
Da's een beetje vreemd, aangezien ik (als enige gebruiker op mijn PC en dus ook root) bij vorige backupsystemen nooit de vraag kreeg om in te loggen als root of om sudo te gebruiken.

Dat zou ik, hoor ik u zeggen, sudo grsync moeten draaien als ik naar een ext4-schijf wil schrijven?

Maar ik ga dit stilaan afsluiten, want heb inmiddels met grsync terug een backup gemaakt op mijn als ntfs geformatteerde schijf. Als ik eens een dag of wat tijd heb zal ik die schijf wel eens terug als ext4 formatteren en vervolgens met sudo grsync het boeltje backuppen.

Een schijf met het ext4 bestandssysteem is na formattering altijd eigendom van root. Om die als gewoon gebruiker te beschrijven moet je dat doen met sudo rechten.
Je kan ook de volledige schijf toekennen aan de gebruiker:sudo chown $USER:$USER -R /media/$USER/<schijfnaam>/
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
Da's een beetje vreemd, aangezien ik (als enige gebruiker op mijn PC en dus ook root) bij vorige backupsystemen nooit de vraag kreeg om in te loggen als root of om sudo te gebruiken.
Het is exact zoals Nero aangeeft. Vóór gebruik van een vers geformatteerde ext4 partitie moeten de rechten ingesteld worden. Dat moet je maar één keer doen.

Citaat
Dat zou ik, hoor ik u zeggen, sudo grsync moeten draaien als ik naar een ext4-schijf wil schrijven?
Niet als je vooraf je gebruiker eigenaar maakt van waar je naartoe wil schrijven.

Citaat
Maar ik ga dit stilaan afsluiten, want heb inmiddels met grsync terug een backup gemaakt op mijn als ntfs geformatteerde schijf. Als ik eens een dag of wat tijd heb zal ik die schijf wel eens terug als ext4 formatteren en vervolgens met sudo grsync het boeltje backuppen.
Neen. Eerst met "chown"  je eigen gebruiker eigenaar maken van de ganse partitie, of van een folder op die partitie, en dan op de gewone manier grsync gebruiken.

Offline HWE64

• Lid
@vanadium, een ding is mij nog niet duidelijk namelijk: ik heb in #13 van dit topic een HD geformatteerd van NTFS naar Ext4 en zonder sudo chown $USER:$USER -R /media/henk/Henk/dev/sdb1 kan ik toch schrijven naar deze HD????

Eveneens @Vanadium:

Zie ook de bijlage. Als ik het programma schijven/disks gebruik, heb ik ook nooit een rechtenprobleem...

Waarom wordt dit programma eigenlijk nooit genoemd? Je kunt daarmee grafisch veel voor elkaar krijgen... Lijkt mij voor een ieder toch veel toegankelijker...
(Dit betreft Ubuntu, maar dit geldt eigenlijk toch ook voor Mint stick in Linux Mint.)

« Laatst bewerkt op: 2025/01/16, 12:44:31 door Ronaldus »

Offline vanadium

• Lid
Vaak gebeurt het niet dat ik een nieuwe schijf herformatteer naar ext4, maar mijn ervaring is toch dat die altijd standaard toebehoort aan root. Misschien is er iets gewijzigd waarbij Ubuntu een schijf die voor het eerst wordt gebruikt toewijst aan de gebruiker die die aankoppelt?

En ja, Disks is een zeer krachtig grafisch hulpmiddel. Dat is de enige grafische manier om jezelf eigenaar te maken. Al die opties zijn nogal verborgen, en zijn, zoals je zegt, niet goed bekend