Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: namen aanpassen  (gelezen 1278 keer)

Offline vinum

• Lid
namen aanpassen
« Gepost op: 2024/12/17, 15:56:10 »
als ik in Synaptic een programma zoek om te installeren komt dit gewoonlijk met een naam waarin de logica ver te zoeken is. zou het mogelijk zijn de naam van een nieuw geïnstalleerd programma te veranderen in het "start-menu", dit omwille van het overzicht te bewaren?

Offline loti

• Lid
Re: namen aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/12/17, 16:33:03 »
Rechtsklik op het betreffende programma in het menu en kies voor "toepassing bewerken"  en wijzig dan de naam.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/12/19, 15:37:47 »
dat heeft nog nooit gewerkt, daarom stel ik mijn vraag opnieuw

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/23, 09:15:33 »
Alle informatie over een programma — hoe op te starten, hoe en waar tonen in een menu — wordt bepaald door een klein tekstbestand met de extensie .desktop. De lijn "Name=…" geeft aan hoe het in het menu genoemd moet worden, en kan je aanpassen.

Er bestaat hulpgereedschap zoals "Main Menu" en "MenuLibre" om die informatie gemakkelijk aan te passen. Geen van deze programma's is standaard geïnstalleerd. Je moet er dus even één installeren, en dan kan je de naam in het menu aanpassen.

Na bewaren moet zo een aanpassing enkele seconden later automatisch actief zijn. Indien niet, log dan eens uit dan weer in.

Nu zal je programma ook tevoorschijn komen als je op generieke termen zoekt, bijvoorbeeld "Afbeeldingen"  en "Editor" voor Gimp (wordt aangegeven op de lijn "GenericName=…" of sleutelwoorden in de 'Comment=…" lijn, bijvoorbeeld elk van de woorden in "Bewerk foto’s en maak afbeeldingen aan"  voor Gimp.

Het helpt ook wel om de naam zo te laten: na de derde keer zoeken naar het programma zal je ook die naam ondertussen wel  kennen. Ik zou het vervelend vinden moesten alle teksteditors, zoals gedit, geany, Visual Code, opeens "Editor" zouden heten.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/24, 12:54:29 »
"Het helpt ook wel om de naam zo te laten: na de derde keer zoeken naar het programma zal je ook die naam ondertussen wel  kennen. Ik zou het vervelend vinden moesten alle teksteditors, zoals gedit, geany, Visual Code, opeens "Editor" zouden heten."

het is net mijn bedoeling om programma's die slechts enkele keren per jaar worden gebruikt gemakkelijker te vinden, zoals bijvoorbeeld "BRASERO", programma dat ik gemiddeld minder dan eens per jaar gebruik.