Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /boot  (gelezen 1402 keer)

Offline coos

• Lid
/boot
« Gepost op: 2024/12/17, 15:25:28 »
Bij Xubuntu maak ik gebruik van / en /home. De laatste tijd heb ik last van / vol is. En dat geeft problemen. De partitie is 45 GB.
De meeste ruimte wordt ingenomen door /snap en /var/lib/snapd. Ik heb het idee dat er veel oude dingen in staan of dubbele bestanden. Hoe krijg ik die directies kleiner?
Groetjes Coos

Re: /boot
« Reactie #1 Gepost op: 2024/12/17, 16:18:25 »
Snap programma's zijn een slokop in je schijfruimte.
Waar het kan, installeer liever de versies uit het programmabeheer.

De downloadmap is ook heel dikwijls de boosdoener.
Daar blijven nogal eens grote bestanden staan.
Desnoods downloaden naar een map op een andere partitie.

Gebruik je thunderbird?
Kuis houden in de e-mails + de prullenmand leegmaken.

Vervolgens ook de prullenbak van het OS leegmaken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #2 Gepost op: 2024/12/17, 17:55:29 »
Ik beperk mijn / door zoveel mogelijk Appimages te gebruiken die ik op een andere schijf heb staan.
Maar je zou in het algemeen wat kunnen opruimen op de / door hetvolgende in de terminal te doen:
sudo journalctl --vacuum-size=500MDit verwijderd logfiles in var/log/journal tot ongeveer een 500M, dit getal kun je zelf nog aanpassen.
en daarna:
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all Laat ons weten hoeveel Gb of Mb hebt kunnen verwijderen.
Succes.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/17, 19:28:26 »
sudo apt autoremove
Om verweesde libraries en overtollige kernels op te ruimen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/17, 21:09:39 »
Misschien ook sudo apt clean om de .deb pakketten die geïnstalleerd zijn te verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/12/18, 10:28:58 »
Als sudo apt clean inderdaad een merkbaar effect heeft, dan is het -voor de toekomst- aan te bevelen om in synaptic bij Instellingen > Voorkeuren > Bestanden > Tijdelijke bestanden de optie "Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie" aan te vinken. Daarmee voorkom je vollopen door .deb-bestanden.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/12/23, 09:38:15 »
Je kan de opslagruimte van de snap programma's verminderen door oude versies te wissen. Standaard bewaart snap twee vorige versies van het programma (om er, indien gewenst, snel naar te kunnen terugkeren). Je kan die oude versies wissen met een script (goede referentie: de ontwikkelaar was ooit Engineering Manager bij Canonical):

#!/bin/bash
# Removes old revisions of snaps
# CLOSE ALL SNAPS BEFORE RUNNING THIS
set -eu

LANG=C snap list --all | awk '/disabled/{print $1, $3}' |
    while read snapname revision; do
        snap remove "$snapname" --revision="$revision"
    done

• Kopieer deze tekst in een bestand ~/.local/bin/verwijdersnap. Maak de folder ~/.local/bin aan als die niet bestaat.
  • Maak het uitvoerbaar: "chmod +x ~/.local/bin/verwijdersnap"
[li]Als "~/.local/bin"  bij jou nog niet bestond, log dan uit en terug in zodat de folder in het zoekpad ($PATH) opgenomen wordt.
[/li][/list]

Voer dit script uit door aan de terminal het commando "verwijdersnap" op te geven.

Mogelijk levert dit niet onmiddellijk de gewenste vrije ruimte op omdat die archieven ook via een hard-link bestaan in  /var/lib/snapd/cache. Wis dus die cache. Daarvoor moet je beheerder zijn:

sudo rm /var/lib/snapd/cache/*

Een waarschuwing voor wie dit nodig heeft: neem het commando letterlijk over (i.e., kopieer en plak). Een spatie voor de *, en je wist alle bestanden in je huidige folder in plaats van alle bestanden in /var/lib/snapd/cache.

Offline coos

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/01/03, 09:43:55 »
Hartelijk dank voor jullie reacties, drukke tijd gehad vandaar pas gisteren jullie oplossingen gebruikt.
Door de beide aanbevelingen van ´asilnevs´ kwam er 1,6 G vrij.
´De Baas´, ´Ron´ en ´ajjp´  hadden verder geen resultaat.
Als laatste ´vanadium´ ik heb alles uitgevoerd, maar het is me niet gelukt. Maar ik had handmatig al veel dubbele snapbestanden verwijderd en dat had me al een ruimte van circa 5 G opgebracht
Bedankt.

Groetjes Coos