Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voldoende maatregelen voor crash?  (gelezen 2352 keer)

Voldoende maatregelen voor crash?
« Gepost op: 2024/12/05, 13:58:44 »
Dagelijks maak ik een rsync backup van mijn home directory naar een usb schijf.
Maandelijks maak ik met timeshift naar een andere usb schijf een backup van het systeem. Zoals ik begreep impliceert dat o.a. aanmaak van hard links (inode!).

Betekent dat dat in het geval van een harddisk crash en herinstallatie de door timeshift gemaakte backups niet bruikbaar zijn?

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
Re: Voldoende maatregelen voor crash?
« Reactie #1 Gepost op: 2024/12/05, 17:55:56 »
Snap niet goed de methode van jou .
Met Timeshift kun je ook alleen een backup maken van je home folder en met Rsync kun je ook een systeem backup maken , wat je nu maandelijks doet met Timeshift  . 
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #2 Gepost op: 2024/12/05, 18:05:38 »
Timeshift maakt een backup van je OS, en van de homemappen kan je instellen wat je mee wilt kopiëren.
En het zijn in geen geval links: alle bestanden kan je terugvinden.

Rsync gebruik je enkel voor backup van je data.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/06, 11:20:51 »
Ik heb het volgende begrepen: wanneer je met Timeshift een OS backup maakt kun je willekeurig welke voorgaande backup verwijderen. Dat wordt mogelijk gemaakt doordat Timeshift gewijzigde os bestanden backupt en voor een ongewijzigd os bestand een hard link maakt verwijzend naar het bestaande os bestand. Dat maakt het mogelijk elke bestaande backup (snapshot) te gebruiken voor restore.

Bij een harddisk crash moet er (naast een nieuwe harddisk) ook een vers OS worden geinstalleerd. De vraag is dan: zijn de hardlinks uit de snapshots dan nog geldig, verwijzen ze dan nog correct?

Natuurlijk update je bij installatie naar het laatste software nivo maar daarmee worden de vóór de crash geinstallleerde applicaties (b.v. /usr/bin/dropbox)  niet meegenomen. Daarom zou het prettig zijn als de bestaande snapshots nog bruikbaar zouden zijn.

Hopelijk verduidelijkt dit mijn vraag.

(Overigens maakt timeshift ook gebruik van rsync)

« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/07, 15:00:47 »
Citaat
Dat wordt mogelijk gemaakt doordat Timeshift gewijzigde os bestanden backupt en voor een ongewijzigd os bestand een hard link maakt verwijzend naar het bestaande os bestand.

Waar ik me de volgende bedenking bij maak:
Stel dat er in je OS net zo'n bestand verdwenen is waarnaar een hardlink van zou bestaan naar dat verdwenen OS bestand.

Als dan een Timeshift restore zou gebeuren: hoe kan dan het verdwenen bestand ooit terug gezet worden?
Want de hardlink zou verwijzen naar het bestand zelf dat er niet meer is.

Hierover ga ik te gelegener tijd wat theorie bijlezen, en een OS opzettelijk eens kapot maken door een bestand te verwijderen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #5 Gepost op: 2024/12/08, 10:25:14 »
Precies waar ik op doelde!

Ik moet me ook nodig weer eens gaan verdiepen in de organisatie van het filesysteem, met name hardlinks en inodes. Hoop in januari wat tijd te vinden.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/12/08, 11:14:21 »
Wat ik al meer dan 40 jaar als backup-programma gebruik in Unix/Linux systemen is het
"dump"en "restore" commando. Ik gebruikte het al in Unix6 (omstreeks 1980) en gebruik
het nog steeds (in Mint Mate 21 en 22). Het heeft me nog nooit in de steek gelaten.....

zie bv
https://www.linode.com/docs/guides/linux-dump-and-restore-commands/

Dit als tip....

Offline Nero

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/12/08, 11:39:05 »
Een hard link kan enkel verwijzen naar een bestand op hetzelfde file system. Een hard link naar een andere partitie of schijf is niet mogelijk.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/12/08, 16:00:55 »
Citaat
Betekent dat dat in het geval van een harddisk crash en herinstallatie de door timeshift gemaakte backups niet bruikbaar zijn?

Inderdaad. Timeshift is bedoeld om "herstelpunten"  te maken. Als er eens iets fout gaat in een update, of je doet een foute systeemingreep, dan kan een vorige staat van het systeem hersteld worden. Als de harddisk crashed, zijn ook die Timeshift backups verloren.

Geen erg. Als de harde schijf crashet, dan herinstalleer je het systeem in minder dan een uur opnieuw met behulp van een installatie-USB. Daarna plaats je je data terug vanaf je reservekopie.

Het allerbelangrijkst is een regelmatige backup van je data. De rest is eigenlijk niet belangrijk. Zelf gebruik ik geen enkele vorm van systeembackup. Wel heb ik een scriptje waarmee ik na aankoppelen van een externe SSD schijf in hoogstens 15 seconden de reservekopie bijwerk. Doordat de moeite klein is, is het gemakkelijk dagelijks dergelijke backup te doen.

Om op veilig te spelen, maak je periodiek, bijvoorbeeld wekelijks, ook best dergelijke reservekopie op andere USB harde schijven, en hou je ook vorige versies een tijdje bij.
« Laatst bewerkt op: 2024/12/08, 16:04:04 door vanadium »

« Reactie #10 Gepost op: 2024/12/09, 10:15:38 »
Allen dank voor de input! Mijn vraag is beantwoord, rest mij mijn kennis wat bij te spijkeren!

« Reactie #11 Gepost op: 2024/12/09, 11:57:21 »
Timeshift  backups maak je best nooit op een partitie die op dezelfde schijf staat als het OS.

Eens iets speciaals...
Ik heb hier een laptop met ingebouwde SSD-128GB + HD-1TB
Op de SSD stonden Win11+Mint21

Mint21 opgestart.
Timeshift RESTORE gestart, doch gevraagd de restore te doen naar een lege partitie op de HD-1TB.
Dat duurde lang.
Daarna sudo update-grubHerstart de laptop.

En zie: in de GRUB staan er nu 2 x Mint21:
Deze van de SSD + deze op de HD.
En de Mint21 op de HD werkt.

Daarna heb ik Mint22 geïnstalleerd op de partitie op SSD-128GB