Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen voor het overstappen op Ubuntu/Linux Mint  (gelezen 662 keer)

Vragen voor het overstappen op Ubuntu/Linux Mint
« Gepost op: 2024/11/18, 08:28:28 »
Hallo,

In het verleden heb ik weleens Linux Mint op een laptop gehad, daar was ik zeer tevreden mee.
Nu heb ik een Dell Latitude 5580 16GB Ram laptop met Windows 11.
Ik zit er echt aan te denken om over te stappen op Ubuntu of Linux Mint, al zijn er een aantal dingen erg belangrijk belangrijk voor me.

1. Dark theme , ik wil het volledige thema in een dark theme instellen
2. Google Drive Desktop, om de mappen documenten en afbeeldingen realtime met Google Drive te synchroniseren, voor Windows is dit makkelijk mogelijk, gebruik ik nu ook.
3. Het kunnen installeren van deze software: https://www.altrady.com/nl/download
4. Verlichte toetsenbord moet ook werken
5. Split screen

Zijn bovenstaande punten mogelijk met Ubuntu en/of Linux Mint?

Hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2024/11/18, 08:30:37 door RichardM73 »

Re: Vragen voor het overstappen op Ubuntu/Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2024/11/18, 08:43:58 »
Die punten dat je opschrijft is inderdaad mogelijk hoor,maar dit kan je testen
door gewoon ubuntu of linux te installeren en tijdens de installatie voor uitproberen te kiezen, dus deze staat er wel maar niet geinstalleerd begrijp je? dus je kan dan met een gerust hart je punten uitproberen zonder dat er iets aan je pc windows word veranderd

https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline rico70

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/11/18, 12:42:41 »

2. Google Drive Desktop, om de mappen documenten en afbeeldingen realtime met Google Drive te synchroniseren, voor Windows is dit makkelijk mogelijk, gebruik ik nu ook.
Hier kan je Insynchq en overGrive voor gebruiken, beide zijn niet gratis

« Reactie #3 Gepost op: 2024/11/18, 14:15:33 »
door gewoon ubuntu of linux te installeren en tijdens de installatie voor uitproberen te kiezen, dus deze staat er wel maar niet geinstalleerd begrijp je? dus je kan dan met een gerust hart je punten uitproberen zonder dat er iets aan je pc windows word veranderd

Ik heb Ubuntu geprobeerd vanaf USB en tot dusver werkt het zeer prettig, nu wil ook ook Linux Mint testen.
Wat me wel opvalt is dat de software die ik echt nodig heb, gnome-keyring benodigd heeft, is dit ook mogelijk met Linux Mint of alleen met Ubuntu?

« Reactie #4 Gepost op: 2024/11/18, 14:16:25 »

Ik zie dat overGrive qua prijs nog wel meevalt, al is Google Drive voor Windows desktop wel gratis.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/11/18, 16:26:51 »

er moeten ook gratis alternatieven bestaan. In het verleden heb ik google drive wel op mijn pc gesynchroniseerd. Ik weet de naam niet meer dus dat moet even gegoogled worden.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #7 Gepost op: 2024/11/18, 20:47:26 »
Citaat

Door de PC te booten met de live USB stick en i.p.v. te kiezen Linux Mint installeren, kiezen voor Linux Mint Uitproberen , zou het zo niet moeten zijn ?
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #8 Gepost op: 2024/11/18, 20:52:12 »
Citaat
1. Dark theme , ik wil het volledige thema in een dark theme instellen
https://www.youtube.com/watch?v=gSiTwIbI7S0
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #9 Gepost op: 2024/11/18, 21:12:10 »
Citaat

Door de PC te booten met de live USB stick en i.p.v. te kiezen Linux Mint installeren, kiezen voor Linux Mint Uitproberen , zou het zo niet moeten zijn ?
Speelt geene rol hoe het gebeurt maar zijn usb stick met linux erop heeft hij zeker nodig?
Heeft 2 keuze,s 1 linux mint uitproberen (links) en 2 (rechts) linux installeren.
« Laatst bewerkt op: 2024/11/18, 22:17:32 door Ron »
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #10 Gepost op: 2024/11/19, 17:59:40 »
Ik zou een kleine SSD kopen, kun je eens rustig spelen met Linux.
Zo'n kleine SSD kost nu E 20 tot E 40 afhankelijk van het type.

« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 15:41:12 »

er moeten ook gratis alternatieven bestaan. In het verleden heb ik google drive wel op mijn pc gesynchroniseerd. Ik weet de naam niet meer dus dat moet even gegoogled worden.

Als je in 'Online accounts'  je Google account instelt dan heb je via 'Bestanden'  direct toegang tot je Google Drive. Niet gesyncgroniseert (je hebt wel internet toegang nodig) maar werkt soepel en snel.

« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 20:12:56 »
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Ik ben inmiddels overgestapt van Windows 11 naar Linux Mint, wat een verademing.
Alles loopt lekker, al heb ik nog wel en vraagje over het opstarten, maar daar maak ik even een nieuw bericht voor aan.