Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemmap mnt  (gelezen 713 keer)

systeemmap mnt
« Gepost op: 2024/11/14, 09:21:46 »
van systeemmap mnt eigenaar worden
Ik zit weer hopeloos te klooien met rechten. In de map mnt zitten vier mappen.  van twee mappen ben ik eigenaar, de andere twee zijn root.
De bedoeling is dat ik van de hele map mnt inclusief alle mappen eigenaar wordt.
Hoe hoe krijg ik dat ook al weer voor elkaar? Ik heb verschillende terminal opdrachten uit geprobeerd  maar bij ieder poging wordt de toegang geweigerd.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ajjp

• Lid
Re: systeemmap mnt
« Reactie #1 Gepost op: 2024/11/14, 19:24:59 »
Volgens mij maakt
sudo chown -R -v $user:$user $homealles eigendom van de gebruiker.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/11/15, 16:38:20 »
Dank je! Op cruciale momenten laat mijn geheugen mij in de steek (chemo brain). Wat ik had moeten en kunnen weten is dat een FAT32 stick altijd root is en zich niet laat aanpassen. Na uren prutsen schoot mij dat opeens te binnen, met een omzetting naar ext4 was het gelijk opgelost.  Ik leer het ook nooit.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/11/15, 20:44:39 »
Citaat
Wat ik had moeten en kunnen weten is dat een FAT32 stick altijd root is en zich niet laat aanpassen.
Dit is m.i. niet waar. Als ik een USB-stick formatteer met Schijven, dan ben ik zelf de eigenaar, maar doe ik het met Gparted, dan root. Ik heb de laatste nooit geprobeerd om te zetten naar mezelf als eigenaar.
Maar ik ben met je eens dat een ext4 geformatteerde stick minder vaak tegenstrubbelt.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/11/16, 18:08:44 »
Als ik een FAT32 geformatteerde stick met Schijven benader is de optie om eigenaar te worden grijs. Geformatteerd naar Ext4 ben ik gelijk eigenaar.
Xubuntu 24.04 LTS