Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: videos afspelen in Ubuntu 24.04  (gelezen 79 keer)

videos afspelen in Ubuntu 24.04
« Gepost op: Gisteren om 10:16:07 »
Ik kan de mp4 files niet afspelen met Videos met de laptop die run Ubuntu 24.04

hoe moet ik dit oplossen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline aartje

• Lid
Re: videos afspelen in Ubuntu 24.04
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 10:28:34 »
vlc installeren

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 11:11:45 »
In VLC zijn inderdaad alle vereiste codex gebundeld: met VLC zou het wel moeten gaan.

Om de ondersteuning binnen het besturingssysteem te installeren, kan je tijdens de installatie van Ubuntu een checkbox aanvinken waardoor de vereiste software dan mee geïnstalleerd wordt. Heb je dit toen niet gedaan, dan kan je de software achteraf nog toevoegen. Die bevind zich in de "Multiverse" softwarebron. Mogelijk moet je die eerst  activeren in "Software and Updates" or met het commando "sudo add-apt-repository multiverse". Daarna kan je de ondersteuning installeren:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-addons

« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 12:18:59 »
@aartje, Dat had ik al getest en geen problemen

@vanadium, Bedankt voor je tip. Mijn nieuwe laptop was van OEM Ubuntu voorzien. Daarbij is dus de extra codecs niet aangevinkt. Deze nu geinstalleerd en Video werkt nu goed.

SPW
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 14:12:41 »
@aartje, Dat had ik al getest en geen problemen

@vanadium, Bedankt voor je tip. Mijn nieuwe laptop was van OEM Ubuntu voorzien. Daarbij is dus de extra codecs niet aangevinkt. Deze nu geinstalleerd en Video werkt nu goed.

SPW
Met "Video" bedoel je dus waarschijnlijk Totem (?) Dat is de default Video-afspeler van Ubuntu. Ik raad je toch vlc aan
die speelt alles af en daarmee kan je ook converteren van het ene video-formaat naar het andere. Ik gebruik
vlc al meer dan twintig jaar (onder windows en linux) en vind het veel beter dan totem.