Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 24.04 LTS diverse problemen  (gelezen 806 keer)

Xubuntu 24.04 LTS diverse problemen
« Gepost op: 2024/10/30, 13:17:59 »
Op mijn Acer V5-171 heb ik Xubuntu 24.04 LTS geïnstalleerd (schone installatie). Dat leek zonder problemen te verlopen, maar ik kom nu de volgende problemen tegen:

- Calibre (e-book management) is geïnstalleerd, maar start niet op (geen enkele foutmelding).
- Midori Next browser installeert niet: melding: dependency is not satisfiable libvpx7, 6, 5. Als ik het goed begrijp heb ik libvpx9.
- Protonmail Bridge start, maar crasht onmiddellijk. Melding: closed unexpectantly.
- Bij iedere opstart van de laptop krijg ik de melding: Application Panel has closed unexpectantly (soms twee keer).

Afgezien van bovenstaande lijkt alles wat ik gebruik te werken. Kan iemand hier chocola van maken? Bij voorbaat dank.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Xubuntu 24.04 LTS diverse problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/30, 14:01:08 »
Over Calibre:

Als je de snap-versie hebt geïnstalleerd, verwijder die dan en installeer Calibre met synaptic.

Of:
Verwijder de snap-versie + 
sudo apt install calibre fbreader
« Laatst bewerkt op: 2024/10/30, 14:04:28 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/30, 14:12:30 »
Dank. Ik denk dat ik niet de snapversie van Calibre heb. Ik installeer Calibre altijd volgens de instructies van de website, vanwege dit advies aldaar: “Please do not use your distribution provided calibre package, as those are often buggy/outdated. Instead use the Binary install described below”.

« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/30, 14:14:33 »
Ik heb hem via synaptic geïnstalleerd. Heb er geen problemen mee... (Valt te proberen, maar dan zou ik eerst die andere weggooien.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/30, 18:08:17 »
Als je met Midori Next browser de nieuwe versie van astian.org bedoelt, dan ben je niet de enige die een dependency foutmelding krijgt. Dus dat hoeft niet per se aan jouw Xubuntu-installatie te liggen.
Wat je nog zou kunnen doen is de tarball van de site downloaden en installeren (https://astian.org/midori-browser/download/linux/ ).

(Hele fraaie browser trouwens, gebouwd op een Firefox frame. Ik heb 'm lopen op mijn laptop met Manjaro.)

Succes  :)
« Laatst bewerkt op: 2024/10/30, 19:01:07 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #5 Gepost op: 2024/10/31, 13:33:35 »
De nieuwe Midori browser is inderdaad prima. Ik zal me verdiepen in de installatie met tar.

Met Calibre naar een eerdere versie gaan spreekt me (nog) niet aan. Ik wacht nog even af of een update van Xubuntu of Calibre het probleem oplost.

Idem met Proton Mail Bridge. De laptop is vooralsnog (tweede) reserve, dus dat is niet zo’n ramp. Al ben ik wel erg nieuwsgierig waar het aan ligt.

PS: een detail van mijn Xubuntu 24.04 installatie is dat ik het venster van het Dash-menu niet groter of kleiner kan maken.

« Reactie #6 Gepost op: 2024/10/31, 13:41:59 »
- Calibre (e-book management) is geïnstalleerd, maar start niet op (geen enkele foutmelding).

Hallo, hier draait calibre prima op Xubuntu 24.04.1, heb die geînstalleerd met sudo apt install calibre. Start het programma eens vanuit de terminal, misschien dat eventuele foutmeldingen je verder kunnen helpen.

- Bij iedere opstart van de laptop krijg ik de melding: Application Panel has closed unexpectantly (soms twee keer).

Ik heb twee pc's met Xubuntu 24.04 en op een daarvan zie ik inderdaad die melding (op de andere dus niet). Dat moet een bugje zijn, want het applicatiepaneel is helemaal niet gestopt. Als ik het me goed herinner, kun je een optie aanvinken om die boodschap niet meer te laten verschijnen.

« Reactie #7 Gepost op: 2024/10/31, 14:46:37 »
Citaat
Start het programma eens vanuit de terminal, misschien dat eventuele foutmeldingen je verder kunnen helpen.
Calibre gestart vanuit Terminal. Er is iets met libxcb-cursor0. Hij is geïnstalleerd (voor de zekerheid opnieuw gedaan), maar Calibre ‘pakt’ hem blijkbaar niet. Dat speelt ook bij Proton Mail Bridge.
Foutmelding (Calibre):
Citaat
qt.qpa.plugin: From 6.5.0, xcb-cursor0 or libxcb-cursor0 is needed to load the Qt xcb platform plugin.
qt.qpa.plugin: Could not load the Qt platform plugin "xcb" in "" even though it was found.
This application failed to start because no Qt platform plugin could be initialized. Reinstalling the application may fix this problem.

Available platform plugins are: wayland-egl, wayland, offscreen, xcb, vnc, vkkhrdisplay, minimalegl, linuxfb, eglfs, minimal.

Aborted (core dumped)

« Reactie #8 Gepost op: 2024/10/31, 15:59:04 »
Tsja, afhankelijkheidsproblemen... Dat zijn de risico's die je neemt als je software van buiten de officiële repo's (apt, Synaptic) installeert. Als ik jou was zou ik calibre geheel van je systeem verwijderen en vervolgens calibre via apt of Synaptic installeren. Ik gebruik dat programma dagelijks en er is helemaal niets mis mee.

« Reactie #9 Gepost op: 2024/11/01, 08:21:09 »
Citaat
Dat zijn de risico's die je neemt als je software van buiten de officiële repo's (apt, Synaptic) installeert.
Het ging/gaat jaren prima onder Xubuntu 20.04 en 22.04 met Calibre en Proton Mail Bridge en ik volgde de installatie-instructies van de beide (gerenommeerde) ontwikkelaars. Maar ik snap je punt. De tip om via Terminal de programma’s te starten om een foutmelding te krijgen was trouwens erg nuttig.
Ik heb nu een supportvraag uitgezet bij Proton. Ik ben benieuwd en laat weten wat daar uit komt.
(Op mijn ‘hoofdmachine’ en eerste reserve nog niet upgraden naar 24.04.)
« Laatst bewerkt op: 2024/11/01, 08:24:12 door Bert Ernste »

« Reactie #10 Gepost op: 2024/11/05, 11:05:20 »
Via helpdesk van Proton en de foutmelding na opstarten vanuit Terminal de oplossing gevonden. Werkt ook voor Calibre.
sudo apt-get install -qq libglu1-mesa-dev libx11-xcb-dev '^libxcb*'Bron

« Reactie #11 Gepost op: 2024/11/05, 16:35:33 »
Mooi. En Midori Next werkt ook naar behoren nu? En die foutmelding over het applicatiepaneel, ook verdwenen?

« Reactie #12 Gepost op: 2024/11/05, 20:38:33 »
Midori wil nog steeds niet installeren. Het probleem lijkt een ander (‘dependency is not satisfiable libvpx7, 6, 5.’ Als ik het goed begrijp heb ik libvpx9).

De foutmelding over het applicatiepaneel lijkt wel verdwenen (bij de eerste herstart).

Dank voor alle input.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #13 Gepost op: 2024/11/06, 09:43:58 »
Met snap werkt het wel.
sudo snap install midoriMogelijk moet je wel eerst de "oude" verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #14 Gepost op: 2024/11/06, 10:03:55 »
sudo snap install midori
Bij mijn weten krijg je dan de oude versie van Midori (niet ‘Next Generation’). Is een optie natuurlijk.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #15 Gepost op: 2024/11/06, 11:04:04 »
sudo snap install midori
Bij mijn weten krijg je dan de oude versie van Midori (niet ‘Next Generation’). Is een optie natuurlijk.

Als hint kan ik ook aangeven om Floorp zelf te installeren. Midori (next) is daarop gebouwd, en de verschillen zijn minimaal. Floorp is ook gebouwd op een Firefox frame, en is voor Ubuntu beschikbaar als flatpak.

Mooi verder dat de andere rimpels gladgestreken zijn.
« Laatst bewerkt op: 2024/11/06, 11:05:48 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2024/11/06, 12:34:55 »
Met snap krijg je Midorie versie v8.0-31-gf6b3b1e.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #17 Gepost op: 2024/11/06, 12:38:21 »
Op mijn andere laptops met Xubuntu 22.04 heb ik Midori (Next Generation) versie 11.3.3.