Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start niet meer op  (gelezen 1133 keer)

PC start niet meer op
« Gepost op: 2024/10/28, 12:16:04 »
Mijn pc (ubuntu 20.4) start niet meer op.
Na aanzetten verschijnt na enige tijd, de mededeling:
/dev/sda5 contains a file system with errors, check forced.
Nog wat meer tekst en als laatste:
(Initramfs) met een knipperende cursor er achter.

Wat te doen ?????

wat te doen ????

Offline Jenske

• Lid
Re: PC start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/28, 12:22:37 »
20.04 is al wat ouder, dus beter 24.04 gebruiken

Dit gezegd zijnde is het eenvoudigst: installeer met een USB-stick (of DVD) Ubuntu 24.04. Ik ga ervan uit dat je een backup hebt van je gegevensmap /home/ ...

Als je nog géén reservekopie hebt van je gegevens: start Ubuntu vanaf een USB en zorg EERST voor een kopie van al je /home/ - gegevens op een externe schijf. Pas daarna installeer je Ubuntu op de harde schijf. Best ook dan ineens heel je harde schijf laten herformatteren in zogenaamde ext4-vorm. Die keuze krijg je ergens als je Ubunut installeert.

Dus in plaats van je harde schijfproblemen te proberen op te lossen kan je beter een volledig nieuwe installatie doen op een terug opnieuw geformatteerde schijf. Duurt ongeveer een uur. Het is vooral het maken van een backup en terugzetten ervan dat veel tijd kan kosten (bij mij 400 Gbyte gegevens terugzetten is ongeveer 3 uur).

Dat klinkt zwaar, maar het is beter om terug van nul te beginnen.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/28, 18:02:13 »
Citaat
/dev/sda5 contains a file system with errors, check forced.

Dat betekent dat het bestandsysteem fouten bevat .
 initramfs is het root-bestandssysteemimage dat wordt gebruikt voor het opstarten van de kernel

Al eens geprobeerd om op te starten met een oudere kernel ?
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/29, 09:23:53 »
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ga nieuwe installatie proberen, ben ik meteen ook weer up to date.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/29, 10:46:24 »
Check je partities met fsck vanaf een live usb
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #5 Gepost op: 2024/11/03, 21:00:22 »
Installatie van Ubuntu 24.04 inmiddels gelukt, al leverde dat de nodige problemen op:   indien ik probeerde te installeren via optie 1: Try or install : ging dat met problemen: installatiescherm dat om de haverklap wegviel, etc. 
Uiteindelijk werkte het allemaal wel via  de installatie  - optie 2:   safe graphics.

Nu een nieuw probleem:
Chromium geïnstalleerd als webbrowser:  daarin staat een standaardprofiel: " werk" .  Ik kan daar niet mijn eigen google-account  in onderbrengen, dus kan ik ook niet mijn wachtwoorden en bookmarks importeren.
Ik kan weliswaar via email mijn Googleaccount openen, en het icoon blijft ook in de openingspagina van google zichtbaar, maar zoals gezegd, ik kan er verder niets mee.
Dus 2 parallelle beelden:: Google, waarbij ik niet ingelogd ben en daar naast, als  " sub" - beeld een versie waar ik wel ben ingelogd.
Ik heb ijverig gesurfd, maar ben niets tegengekomen, wat op dit probleem lijkt.
Wie heeft voor mij de verlossende tip om dit probleem op te lossen ??

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #6 Gepost op: 2024/11/03, 21:17:22 »
Citaat
Nu een nieuw probleem:
Chromium geïnstalleerd als webbrowser:  daarin staat een standaardprofiel: " werk" .  Ik kan daar niet mijn eigen google-account  in onderbrengen, dus kan ik ook niet mijn wachtwoorden en bookmarks importeren.

Je bookmarks importeren kan je alleen door deze eerst te exporteren naar een html bestand .
https://itaanspreekpunt.nl/blog/bladwijzers-exporteren-en-importeren-in-google-chrome/

Citaat
Ik kan weliswaar via email mijn Googleaccount openen, en dat icoon blijft ook in de openingspagina van google zichtbaar, maar zoals gezegd, ik kan er verder niets mee.
Dus 2 parallelle beelden:  Google, waarbij ik niet ingelogd ben (in de hoofdbalk) en daar naast, als  " sub" - beeld een versie waar ik wel ben ingelogd.
Ik heb ijverig gesurfd, maar ben niets tegengekomen, wat op dit probleem lijkt.

Je zal nog ergens op een ander apparaat aangemeld zijn En dat kan  een Android telefoon of tablet zijn .
De paralelle beelden kun je oplossen door synchronisatie uit te zetten .
https://support.google.com/chrome/answer/9175737?hl=nl

« Reactie #7 Gepost op: 2024/11/03, 21:31:11 »
op mijn mobieltje heb ik ook chromium, met ingeschakelde functie: synchronisatie.  Dus ik dacht die kan ik op mijn pc ook openen, onder voorwaarde dat ik mijn google- account daar open in chromium, maar dat is dus het probleem.
Ik zal eens proberen op mijn mobiel alles te sluiten,  en synchronisatie uit te schakelen. Ben benieuwd.....

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #8 Gepost op: 2024/11/03, 21:57:38 »
Sorry , ik had het verkeerd gelezen en dacht dat het om chrome browser ging . :(
Maar je kan wel degelijk in Chromium je bookmarks importeren van Chrome . Je moet dan wel eerst de Chrome browser installeren , bookmarks exporteren (html bestand) en kun je dan zo je bookmarks in Chromium importeren .

« Reactie #9 Gepost op: 2024/11/03, 22:12:16 »
Ik zie dat ik chrome verwar met chromium.
Op mijn telefoon staat chrome, maar blijkbaar is chromium iets anders.
Als ik chrome probeer te installeren op mijn pc,  krijg ik het bericht " potentially unsafe" .
Toch geprobeerd te installeren, maar na opstart, verdween alle beeld. Ook zie ik vervolgens geen enkele mogelijke link naar chrome,  dus: hoe hiermee om te gaan ???