Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMX disabled in BIOS  (gelezen 2967 keer)

Offline rietje

• Lid
VMX disabled in BIOS
« Gepost op: 2024/10/18, 16:41:38 »
Betr. xubuntu 24.04 ,xfce
Iets verkeerd gedaan en nu krijg ik bij het opstarten de mededeling Start PME over IPv4.
Ik kan ook niet meer normaal in BIOS komen, maar wel m.b.v. een rescue disk met rescuezilla in de USB.
Kan iemand mij een tip geven om weer in het rechte spoor te komen? B.v.d.

Offline DeBaas

• Lid
Re: VMX disabled in BIOS
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/18, 17:14:39 »
Het lijkt of de opslag (HDD/SSD) niet meer zichtbaar is, of bijvoorbeeld de BIOS van EFI naar CSM is gezet of andersom, mogelijk secureboot aangezet?
Dan dien je toch in de BIOS te zijn.

Bij opstart direct een aantal maal op F2 drukken
of
Bij opstart direct een aantal maal op Dell drukken
of
Bij opstart direct op Esc drukken
of
F8, F9, F11 of F12

Afhankelijk van je merk/machine.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/19, 14:05:31 »
Kan wel in het BIOS komen, weliswaar langs een omweg. Namelijk met behulp van een DVD met SystemRecue samen met een bijbehorende
USB stick met Rescuezilla.
Ondertussen is er ook nog AmericanMegatrends er vanzelf  bijgekomen, zonder dat ik hier veel aan heb, behalve d.m.v. F1 of F2 bepaalde items te kunnen benaderen.
Ik heb de indruk dat ik in het BIOS de fabrieksinstellingen o.i.d. moet inschakelen, maar in mijn BIOS vind ik de instelling daarvoor niet.
Ook zie ik nergens in het BIOS de keuzemogelijkheid voor EFI enzo.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/19, 14:23:20 »
Nog meer info. In Bios is CSM uitgeschakeld en in Megatrends zie ik EFI staan.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/19, 19:53:49 »
vertel ons eerst eens welke computer dit precies is ??
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/10/20, 09:57:40 »
De computer is een oude Lenovo. Wat zou er gebeuren als ik de nieuwe xubuntu 24.04 over de oude 22.02 zou installern? Lost dit misschien het probleem gelijk op of wordt het erger? Ik ben echt een leek,merk je wel.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/10/20, 10:34:09 »
Als ik de 7 mogelijkheden van DeBaas toepas dan gebeurd er alleen iets na F12 : Dan moet ik eerst op drukken in Am.Megatrends, dan krijg ik een pop-up genaamd Startup Device met 3 mogelijkheden.
                   Network 1:IP4Realtek PCIeGBE Family Controler
                   Network 1: IP6Realtek PCIeGBE Family Controler
                   Enter Setup (na deze keuze wordt om een wachtwoord gevraagd)

Wat doet trouwens die American Megatrends in mijn systeem? Die heb ik daar nooit gehad, is plotseling gekomen. Op het internet lees ik dat verwijderen niet zo maar kan.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2024/10/20, 12:30:26 »
Hallo Rietje,

je hebt het erover in je eerste post dat je 'iets verkeerd hebt gedaan', wat was dat dan of is je dat niet meer duidelijk?
Zou het zo kunnen zijn dat het batterijtje van je moederbord (waar het BIOS zich bevindt) vervangen moet worden? Er zijn diverse soortgelijke posts hierover te vinden, ik post er hier maar eentje: https://forums.tomshardware.com/threads/american-megatrends-always-starts-when-booting.3166768/ 
Wees wel voorzichtig met die batterijtjes (lekkage, troep).

Succes  :)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline rietje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/10/20, 15:38:06 »
hoe dit is ontstaan weet ik niet. Maar in ieder geval bedankt voor de tip voor vernieuwen van het batterijtje. Lijkt mij in ieder geval belangrijk,gezien de leeftijd van de computer.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/10/21, 11:32:08 »
De Cmos batterij ( 3V) vernieuwd voor alle zekerheid. DE oude was ook nog goed.
de vraag ...hoe kom ik van American Megatrends af.  Dit moet toch niet zo moeilijk zijn? De vraag is alleen wat gebeurd er dan.
Als er geen goede oplossingen te vinden zijn dan denk ik om opnieuw xubuntu te installeren, dan ben ik wel alle persoonlijke items kwijt.
Dit staat me tegen omdat ik nu niet weet hoe dit onstaan is en dus weer kan gebeuren.
Weet iemand nog een oplossing?

« Reactie #10 Gepost op: 2024/10/21, 11:43:07 »
De computer is een oude Lenovo. Wat zou er gebeuren als ik de nieuwe xubuntu 24.04 over de oude 22.02 zou installern? Lost dit misschien het probleem gelijk op of wordt het erger? Ik ben echt een leek,merk je wel.
Als je in je bios geraakt zie je in een of andere tablad security boot staan, zoja zet deze op disable.
Als je een nieuwe installatie zou doen,moet je kiezen tijdens het installeren voor wis de schijf en installeer xubuntu op de schijf? deze zal je vorige besturingsysteem eerst wissen/verwijderen en daarna de nieuwe erop plaatsen zodaning dat heel die schijf bestemd is voor je nieuwe installatie.Normaal zou je dan geen problemen meer mogen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2024/10/21, 11:47:00 door pinokkio »
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline rietje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/10/21, 13:51:07 »
In het BIOS staat het op disabled.
Voordat ik andere akties ga ondernemen.......ik heb het gevoel dat ik van die Megatrends af moet komen.
Ik heb dit nog nooit eerder gehad en kan er niet mee omgaan.
Verder nog dit : Alles wat ik doe loopt via Megatrends en (misschien hierdoor) zijn niet alle items van het BIOS actief. Sommigen kan ik dus niet gebruiken.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/10/21, 14:13:20 »
Die American Megatrends is gewoon je BIOS. Daarin staat de opstartroutine die uitgevoerd wordt zodra je de stroom inschakelt. Gewoon negeren.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/10/21, 15:50:29 »
Batterij vervangen? Dan is de BIOS van slag af.
Begin met de BIOS op default te zetten.
American Megatrends is de fabrikant van de BIOS software, dit scherm kun je uit/omzetten met een instelling
Dan check of je HDD of SSD in AHCI, niet IDE of RAID modus staat.
De volgende vraag is of je geïnstalleerde versie op CMS(Legacy BIOS) of EFI is geïnstalleerd, kies de juiste overeenkomende modus.

Duidelijker kan ik helaas niet zijn, daar heb ik de gebruiksaanwijzing en een overzicht van de BIOS voor nodig.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rietje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/10/22, 10:54:35 »
Bedankt Nero, maar op dit moment is Am.Megatrend voor mij de enige mogelijkhei om op het internet te komen. Een andere mogelijkheid is er nu voor mij niet.

Efi is geinstalleerd, heb ik al kunnen controleren.
Verder weet ik niet waar ik de BIOS op default moet zetten en ook niet die andere akties die genoemd worden. Ik denk trouwens dat mijn BIOS dit niet mogelijk maakt, een groot deel van de items in het BIOS zijn bij mij inactief. Kan er aan liggen dat mijn computer nu Am.Megatrends als BIOS beschouwd?

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #15 Gepost op: 2024/10/22, 13:00:55 »
VMX is virtualisatie technologie wat je blijkbaar in het BIOS uitgeschakeld hebt .
https://azure.microsoft.com/nl-nl/resources/cloud-computing-dictionary/what-is-virtualization

Een mogelijke oplossing kun je hier lezen .

https://askubuntu.com/questions/1297433/vmx-outside-txt-disabled-by-bios

Vertaling
https://askubuntu-com.translate.goog/questions/1297433/vmx-outside-txt-disabled-by-bios?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc

Hoe heb je het BIOS batterijtje vervangen ?
Als je alleen de computerkast geopend hebt is niet voldoende .
Je moet alles afkoppelen
Stroomkabel, schermkabel, muis , toetsenbord en alle andere externe USB kabel zoals voor printer , scanner enz . Ook de internet/netwerk kabel en dan pas de computerkast openen en CMOS batterijtje vervangen .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #16 Gepost op: 2024/10/22, 13:06:43 »
Citaat
Network 1:IP4Realtek PCIeGBE Family Controler
                   Network 1: IP6Realtek PCIeGBE Family Controler
                   Enter Setup (na deze keuze wordt om een wachtwoord gevraagd)

Wat doet trouwens die American Megatrends in mijn systeem? Die heb ik daar nooit gehad, is plotseling gekomen. Op het internet lees ik dat verwijderen niet zo maar kan.

Wat die daar doet ?
BIOS updates uitvoeren bijvoorbeeld als jij die ingeschakeld hebt.
https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht003029-lenovo-system-update-update-drivers-bios-and-applications

Over Amiga Trends
https://en.wikipedia.org/wiki/American_Megatrends

Vertaling
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/American_Megatrends?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
« Laatst bewerkt op: 2024/10/22, 13:12:00 door Oesje »

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #17 Gepost op: 2024/10/22, 14:07:42 »
Citaat
Bedankt Nero, maar op dit moment is Am.Megatrend voor mij de enige mogelijkhei om op het internet te komen. Een andere mogelijkheid is er nu voor mij niet.

Efi is geinstalleerd, heb ik al kunnen controleren.
Verder weet ik niet waar ik de BIOS op default moet zetten en ook niet die andere akties die genoemd worden. Ik denk trouwens dat mijn BIOS dit niet mogelijk maakt, een groot deel van de items in het BIOS zijn bij mij inactief. Kan er aan liggen dat mijn computer nu Am.Megatrends als BIOS beschouwd?

Wat ik in mijn vorig bericht geciteert heb .
Wat de juiste oorzaak van je probleem is raak ik ook niet wijs uit , maar je PC boot via de netwerkkaart(Lan)  en dat kun je in het UEFI Bios in en uitschakelen , bij de opstart volgorde , HD , USB-stick, CD/DVD apparaat , Network adaptar . maar je raakt er niet in beweer je . Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat je in de opstart volgorde alle opstart opties uitgeschakeld hebt , behalve Netwerk adaptar .
https://support.lenovo.com/sv/nl/solutions/ht117661

Citaat
Iets verkeerd gedaan en nu krijg ik bij het opstarten de mededeling Start PME over IPv4.
Ik kan ook niet meer normaal in BIOS komen, maar wel m.b.v. een rescue disk met rescuezilla in de USB.

IPV = Lan of netwerk .
Maar je kan wel booten via USB ? hoe doe je dat dan als je in het Bios niet raakt ?
« Laatst bewerkt op: 2024/10/22, 14:12:50 door Oesje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2024/10/22, 14:11:02 »
CMOS batterij vervangen door alles los te koppelen en uit te schakelen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/10/22, 17:15:56 »
Datum of tijd instellen gaat met mijn BIOS niet. De enige items die werken zijn de hoofditems en dan alleen nog door info te vermelden.

Nog meer uitleg:  Het opstarten van mijn computer gaat als volgt: Eerst  SystemRecue DVD samen met de Rescuezilla stick plaatsen, dan computer starten, waarna ik de keuze krijg uit 2 mogelijkheden , nl.F1 of F2 indrukken. bij F1 krijg ik het BIOS (die dus half actief is). na F2 indrukken gaat Am.Megatrends lopen met een hele lijst aan opdrachten, meestal uitgevoerd met OK erbij.
Na verloop van tijd krijg ik een donker scherm en de mogelijkheid om met de muis in xubuntu terecht te komen. Hier kan ik dan in het internet komen.
Dit alles met jullie goedbedoelde adviezen geeft mij ( als 69-jarige) de indruk dat dit zo niet gaat lukken. Dit is niet wat ik hoopte toen ik las dat dit euvel in mijn computer heel gemakkelijk zou zijn op te lossen.
Misschien is het beter dat ik mijn harde schijf volledig ga wissen en linux er opnieuw opzet ? M.vr.gr.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #20 Gepost op: 2024/10/22, 17:56:06 »
Citaat
Misschien is het beter dat ik mijn harde schijf volledig ga wissen en linux er opnieuw opzet ? M.vr.gr.

Dat gaat totaal geen zin hebben , zolang die opstartvolgorde niet juist is .
Citaat
Datum of tijd instellen gaat met mijn BIOS niet. De enige items die werken zijn de hoofditems en dan alleen nog door info te vermelden.

Volgens mij moet je hoofditem of bios Superuser voorzien  worden van een paswoord , niet vergeten te bevestigen wat meestal met de F10 toets is .
Computer heropstarten en er zal om het BIOS paswoord gevraagd worden . Na invoeren juiste paswoord moet je normaal in het BIOS raken  en wijzigingen kunnen aanbrengen .
N.B: Een tip die hier door DeBaas eens werd gegeven !

Op de Lenovo Support pagina vind je ook veel waardevolle tips .
https://support.lenovo.com/be/nl/solutions/ht500216-recommended-way-to-enter-bios-ideapad

https://support.lenovo.com/be/nl
« Laatst bewerkt op: 2024/10/22, 18:01:22 door Oesje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2024/10/22, 19:40:46 »
Oesje, bedankt. Ik ga de komende dagen nog even verder hiermee. Groet.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #22 Gepost op: 2024/10/22, 20:35:43 »
Wanneer je CMOS batterijtje leeg  is dan staat het BIOS ingesteld als Default , en blijft ook zo staan wanneer je het batterijtje vervangen hebt .
Maar nu zie ik in deze video PCI Lan als eerste staan in de bootvolgorde , maar weet nu niet juist dat dit de Default instelling is .Het gaat allemaal zo snel maar zie daar ook iets van Pasword .

https://support.lenovo.com/be/nl/videos/VID100791
« Laatst bewerkt op: 2024/10/22, 20:38:56 door Oesje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2024/10/23, 10:40:15 »
Na vernieuwen van de batterij bleek de oude nog goed te zijn, maar heb de nieuwe er in laten zitten. Hierna niets gemerkt van veranderingen in het BIOS. Maar denk eraan dat ik alles doe met (of in) de BIOS genaamd American Megatrends!!
Dit kan veel veranderen aan onze waarnemingen.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #24 Gepost op: 2024/10/23, 11:20:21 »
Je start je topic met
Citaat

De Link naar die video in mijn vorige reacties daar val ook wat te lezen .
Sometimes it is necessary to change the boot order in BIOS to allow a computer to boot from a secondary source.

Citaat
    Enter into the BIOS and search for a menu entry labeled Boot or Startup.
    When attempting to boot from a USB drive, connect the USB drive to the system before entering the BIOS, or it may not show up in the boot order.
    Inside the Boot or Startup menu, there may be a Boot or Startup Sequence sub-menu.
    Alternately, the boot order may simply be located at the bottom of the main Boot or Startup menu.
    The order of priority for available boot devices can be changed by following the directions on the BIOS setup utility screen.

In this example, if USB HDD is above ATA HDD0, the computer will try to boot from USB HDD and then move on to ATA HDD0 if no operating system is present on the first device. In this version of BIOS, the plus and minus keys are used to move a device up and down the boot order. A device can be removed completely from the list or added back onto the list by pressing the Shift key combined with the 1 key. Once the preferred device is at the top of the boot order, press F10 to save the changes and exit the BIOS.
Keep in mind, other versions of BIOS may use different keys to perform these actions.

Het laatste gedeelte in het Nederlands vertaald .

In dit voorbeeld zal de computer, als USB HDD boven ATA HDD0 staat, proberen op te starten vanaf USB HDD en vervolgens overgaan op ATA HDD0 als er geen besturingssysteem op het eerste apparaat aanwezig is. In deze versie van het BIOS worden de plus- en mintoetsen gebruikt om een ​​apparaat omhoog en omlaag te verplaatsen in de opstartvolgorde. Een apparaat kan volledig uit de lijst worden verwijderd of weer aan de lijst worden toegevoegd door op de Shift-toets te drukken in combinatie met de 1-toets. Zodra het voorkeursapparaat bovenaan de opstartvolgorde staat, drukt u op F10 om de wijzigingen op te slaan en het BIOS te verlaten.
Houd er rekening mee dat andere versies van BIOS andere toetsen kunnen gebruiken om deze acties uit te voeren.

Wat ik in het rood gemarkeert is volgens mij wat jij (per ongeluk) gedaan hebt , wat ik in een eerdere reactie al gepost had . De harde of SSD schijf werd uit opstart apparaten verwijdert en moet er terug aan toegevoegd worden . Dat is volgens mij de enige oplossing .
Moest je er niet aan uit raken , ken je iemand die je daarbij ter plaatse kunnen helpen ?
Booten via Lan betekent dat je laptop in een netwerk staat , en via het netwerk moet opstarten .
http://domoticx.com/boot-vanaf-een-netwerk-pxe-boot/