Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken  (gelezen 55401 keer)

Offline woteb

• Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #25 Gepost op: 2007/06/01, 12:20:12 »
Voor de testers:

Wanneer de mini.iso is geïnstalleerd dan bij de stap van het ophalen met links eens kiezen voor:

g (ophalen)

www.oudvaders.nl/tools.htm

dan behalve de installatiescriptjes ook "Installatiescriptje (werkt niet, maar is een testversie)" ophalen (ook door er /home/ voor te zetten).

Wanneer je links verlaat (q) het volgende doen:

cd /home (dit deden jullie al!!)

chmod 777 menu.sh

dan:

mc opstarten en dan op menu.sh gaan staan en op ENTER drukken.

Dan krijg je een mini menuutje wat NIETS uitvoert, maar PUUR als experiment fungeert.

Het is uiteindelijk de bedoeling om al die installatiescriptjes in dit menu onder te brengen. Dat heeft tot voordeel dat er geen .tar bestand hoeft te worden geopend en de scriptjes te kopiëren naar het andere paneel.
Via dit script kan dan een keuze worden gemaakt wat je geïnstalleerd wil hebben.

Ik ben beniewd naar de reacties.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #26 Gepost op: 2007/06/01, 15:28:56 »
Wat wordt het toch mooi, met al die Ubuntu knutselaars ........
Omdat ik vandaag vrij ben (moest even met de vrouw naar het ziekenhuis), ben ik begonnen om Xubuntu te slopen, eens kijken hoe klein ik het kan houden als ISO.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline verbertus

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2007/06/04, 22:41:24 »
Met veel interesse de bovenstaande draad gelezen!
Ik herken ook veel in wat Ron schrijft over zijn zoektocht naar een kleine efficiënte en gebruiksvriendelijke Linux. Beatrix! Dat was ook waar ik mijn eerste stapjes zette in de Linux wereld...het was zelfs de eerste cd die ik ooit brandde.. Tot helaas de oprichter Steven Watsky ("Oskarku") spoorloos verdween. Er is nog wel de opvolger BeafanatiX met net een nieuwe release, maar er lijkt geen gemeenschap er rond. DSL is op zichzelf indrukwekkend, maar inderdaad,  een groot gebrek aan bruikbare software.
Dus, laten we ons hier baseren op een grote distro, met een grote community en  uitgebreide repositories en kijken hoe klein, snel en efficiënt we die kunnen maken..
Met de hulp van Woteb z'n scripts  lijkt dat haalbaar dichtbij te komen voor een gewone gebruiker als ik.

Gisteravond ben ik er dan eindelijk in geslaagd Ubuntu �   la Woteb te installeren.
Het was mijn derde poging :/

En dan nu mijn vraag: na het booten staat de prompt bert@ubuntu te wachten op iets intelligents van mijn kant. Hoe raak ik in de grafische icewm schil?
Bij Puppy kwam ik automatisch in de grafische desktop, en als dat soms niet lukte, na veranderingswerken, dan tikte ik gewoon "xwin" en voil� . Maar Ubuntu zegt dat dit geen bash commando is.  Graag advies!

Bert

Offline woteb

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2007/06/04, 22:56:59 »
Citaat van: verbertus
En dan nu mijn vraag: na het booten staat de prompt bert@ubuntu te wachten op iets intelligents van mijn kant. Hoe raak ik in de grafische icewm schil?
Bij Puppy kwam ik automatisch in de grafische desktop, en als dat soms niet lukte, na veranderingswerken, dan tikte ik gewoon "xwin" en voil� . Maar Ubuntu zegt dat dit geen bash commando is.  Graag advies!
Als je via de RECOVERY modus hebt opgestart, ben je root. Dan kun je met 'startx'  (zonder de ' typen) IceWM opstarten.

startx wil eigenlijk zeggen: "Start de X-server op".

Ben je gewoon opgestart, dan is als het goed is ook GDM opgestart. GDM is de opstarter voor de Gnome Desktop (ook Xubuntu (XFCE) gebruikt hem). Als je in het GDM scherm op (de ALT toets en de S toets) drukt zie je een aantal desktopmanagers, ga naar IceWM en dan naar OK, dan inloggen en de vraag voor standaard of voor deze sessie kiezen voor standaard.

Wanneer je IceWM verlaat dan kom je weer terug in het GDM scherm, je klikt dan op uitzetten.
Ik ben nog bezig om het afsluiten of rebooten wat te automatiseren.

Nog even dit: De RECOVERY modus hoef je alleen voor het installeren nadat je de mini.iso hebt geïnstalleerd om de aanvullende pakketten op te halen.

Verder ben ik nog bezig met een installatiemenu wat een en ander nog eenvoudiger moet maken.

Mocht je überhaupt geen GDM scher in beeld krijgen, dan kun je hem installeren met

sudo apt-get install gdm

Dan zal het wel lukken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline diskmusic

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2007/06/13, 13:54:17 »
Beste woteb,

heb met behulp van je aanwijzingen en script :cool: xubuntu kunnen instaleren op mijn compaq armada m300 met een bios uit 1999, 128mb en een 333 pentium 2 processor.
Ik heb wat rond moeten stoeien met noapic nolapic en acpi=force, en het werkt.
In de komende uurtjes ga ik een oplossing zoeken voor wpa en wil ik de scherm resolutie omhoog brengen naar 800x600.

MVG ... Dis

michiel

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/06/13, 15:47:28 »
nice!

nu nog een manier vinden om dat allemaal op een usb-stick te zwieren en zo een portable xubuntu te hebben.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2007/06/13, 22:25:10 »
Mooi dat het allemaal zo voorspoedig werkt. Ik heb zelf een bugje ontdekt in het openoffice scriptje. Daar staat apt-get install openoffice (en wat er volgt), maar dat moet zijn: apt-get install openoffice.org (dus er moet .org achter).
Misschien dat ik het zo nog aan ga passen, maar ik ben eigenlijk helemaal gaar.... maar wel tevreden want ik heb het voor elkaar... op SCHOOL EEN LINUXBAK als server (Debian), al is het voor een week of twee.

UPDATE: Ik heb de scriptjes opnieuw gepost, nu met het goede openoffice scriptje.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2007/06/16, 21:37:18 »
Wanneer je ROX-filer installeert, krijg je iconen op de IceWM desktop te zien:

http://www.oudvaders.nl/images/icewm-rox-filer.png

Ik maak binnenkort een beschrijving hoe een en ander werkt.
Het enigste bezwaar wat ik ben tegen gekomen is dat je met de rechtermuisknop het ROX-files menu in beeld krijg, en niet meer het programma/systeemmenu.

Ik kan je wel vertellen dat het configureren van ROX-filer heel simpel is, hier een (Engelstalige) link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=171203

En twee screenshotjes : http://ubuntuforums.org/attachment.php?attachmentid=10124&d=1148695845
http://ubuntuforums.org/attachment.php?attachmentid=10125&d=1148695845

Achtergrondje aanpassen, supersimpel. Vanuit een bestandsmenu slepen naar het configmenuutje, eventueel centreren of schalen. Iconen gewoon vanuit een bestandsmenu slepen naar de desktop en programma's eenmaal toekennen met het jusite programma (is misschien een wat ingewikkelder klusje) en ROX-files start alles heel snel op.

En het draait op mijn Compaq Armada E500 (P3/1Ghz/256 MB Ram) heel, heel snel.

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2007/06/21, 19:51:48 »
Citaat van: woteb
Je ziet hier overal http staan, dat kun je desgewenst veranderen in ftp, hoeft niet. Ergens onderin staan twee pakketbronnen met een # ervoor (de backport-bronnen). Die # halen we voor die twee lijnen weg. Sla het bestand op met CTRL + O (de hoofdletter O). en sluiten af met CTRL + X.

Even de pakketbronnen toevoegen met apt-get update.

We hebben nu een KAAL systeem met een goede sources.list.
Waarom is een sources.list MET backport bronnen beter? Wat haal je daar precies vandaan?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #34 Gepost op: 2007/06/21, 20:16:05 »
Dat hoeft niet beter te zijn, maar je hebt wel meer mogelijkheden, er is gewoon een groter aanbod aan software ......

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2007/06/21, 20:16:43 »
MC bestaat uit twee panelen. In het linkerpaneel zie je ook scripts.tar staan. Open dat bestand. Nu zie je al de scriptjes en een bestandje readme.
Euh, Open dat bestand ???

Hoe dan?

EDIT: Laat maar, het is al gelukt. Weet niet precies hoe, maar volgens mij was het [Enter] (uitpakken) en dan nog een keer [Enter] voor openen.

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2007/06/21, 21:43:14 »
Als je OpenOffice.org met een schriptje hebt mee-geïnstalleerd wat je eigenlijk niet wilde, dan kun je het commando:

Druk op CTRL + ALT + DEL en herstart het systeem.
Het commando ........

Ontbreekt daar niet een stukje ?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2007/06/22, 07:30:59 »
Citaat van: Jelle
Als je OpenOffice.org met een schriptje hebt mee-geïnstalleerd wat je eigenlijk niet wilde, dan kun je het commando:

Druk op CTRL + ALT + DEL en herstart het systeem.
Het commando ........

Ontbreekt daar niet een stukje ?
Klopt: Dat moet zijn:

Citaat
Als je OpenOffice.org met een scriptje hebt mee-geïnstalleerd wat je eigenlijk niet wilde, dan kun je het commando: apt-get remove openoffice.org

OpenOffice verwijderen.
En op je vorige opmerking terug te komen:

Citaat
Toevoeging: Het installeren geschiedt door op het betreffende scriptje te gaan staan en dan op de toets te drukken. Na de uitvoering van het scriptje kom je weer terug in MC.
Beide opmerkingen heb ik toegevoegd. Bedankt voor het meedenken. Morgen ga ik bij een collega thuis ook de blokkendoos installeren op een door WinXP volledig gecrasht systeem. Maar LiveCD's liepen daar al als een zonnetje. De man van die collega was zeer onder de indruk van de eenvoud van het systeem en de snelheid op een toch wel wat langzame laptop. Hij heeft zelf een laptop van de zaak (ook een Compaq) die veel nieuwer, maar vooral ook veel langzamer draait.
En het ongeloof dat dit in feite vanaf een 8MB grote iso draaide intrigeert hem in grote mate. Dat -WIL- hij gewoon zien.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2007/06/22, 07:35:44 »
Citaat van: r0n.
Dat hoeft niet beter te zijn, maar je hebt wel meer mogelijkheden, er is gewoon een groter aanbod aan software ......
Het is in het blokkendoos verhaal ook ONMISBAAR, omdat we Midnight Commander nodige hebben, en die zitten in de backports.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #39 Gepost op: 2007/06/22, 08:01:27 »
We praten langs elkaar, maar bedoelen hetzelfde ;)

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2007/06/22, 08:18:22 »
@ Woteb

Volgens mij is die opmerking over het installeren van de scripts d.m.v. de [enter] toets nog niet toegevoegd. Maar het is ook niet wat ik bedoelde:

Wat mij als nieuwe gebruiker van MC onduidelijk bleef in jouw instructie is HOE het bestand scripts.tar (in het linker paneel) te openen.

Je zou daar bijv. "hier zie je ook scripts.tar staan, open dit bestand" kunnen wijzigen in:

hier zie je ook scripts.tar staan. Selecteer deze regel en druk [enter] om het uit te pakken. Nu staat er i.p.v. scripts.tar gewoon scripts. Open dit bestand met [enter]

(daarna komt dan het gedeelte over selecteren met [insert] gevolgd door [F5] )

Offline woteb

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2007/07/14, 21:22:07 »
Ik ga dus zeker je scripjes testen!
Met icewm is veel mogelijk. Hierbij een puppy desktop met icewm :
http://i14.tinypic.com/4lyoaqp.jpg
Ik heb Rox-filer geïnstalleerd wat op IceWM draait. Dat werkt ook met icoontjes en het zal mij niet verbazen dat Puppy ook met rox-filer werkt.

Hier een indruk van Rox-filer/IceWM:

http://www.oudvaders.nl/images/icewmroxfiler.png

Nog een week werken en dan hoop ik een tijdje vakantie te hebben, dan zal ik uit de doeken doen hoe je met Rox-filer je IceWM desktop heel fraai en functioneel kunt maken.

Gisteren heb ik mijn laptop bijzonder veel belast:

1x WinXP via een terminalvenster
1x WinXP draaiend in VMwareplayer
Scanner
Afdruktaken

en alles liep als een zonnetje onder IceWM. Grappig dat ik drie OS-en via een systeem draaiend had.

Cobuntu

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2007/07/14, 21:55:16 »
Mooi Woteb, ik begin ook geinterresseerd te raken :)

Offline verbertus

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2007/07/14, 22:53:54 »
Ik heb Rox-filer geïnstalleerd wat op IceWM draait. Dat werkt ook met icoontjes en het zal mij niet verbazen dat Puppy ook met rox-filer werkt.
Ja, dat klopt. Puppy gebruikt standaard Rox als filemanager. Voor de laatste "community edition" (2.15) hebben ze IceWM gebruikt, in combinatie met een ice-vista theme en een heel mooie iconen-set. De nieuwe Rox, die in versie 2.17 komt, zou nog veel meer mogelijkheden gaan bieden.

Bedankt voor al je moeite Woteb! Ik blijf deze draad zeker volgen, ben echt heel benieuwd wat dit project gaat worden.

Zelf ben ik al weken op het slechte pad, verleid door de wonderen van Linux Mint..
Nog nooit eerder zo'n volmaakte distro gezien. Maar wel wat sloom, op mijn mini computer tenminste. (het rijmt zelfs: Gnome is sloom)

Ben je nog van plan om je Ice-WM-Ubuntu verder af te werken, met de gebruiksvriendelijkere installatie-procedure waarover je het had?

Succes verder!
Vriendelijke groet,

Bert

Offline woteb

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2007/07/14, 23:20:45 »
Ik ben zeker van plan om een en ander uit te breiden + te documenteren.

Slechte pad? Linux Mint is feitelijk Ubuntu, maar dan wat beter out-of-the-box. Ik heb Linux Mint ook draaiend op mijn systeem gehad. Fijn om mee te werken. Maar ook wat slomer dan de normale Ubuntu. En Gnome is langzamer dan XFCE en dat is weer langzamer dan IceWM.

Deze week heb ik op een testmachine (een PII met 192 MB) AntiX Mepis geïnstalleerd. Dat is een Mepis met Fluxbox en IceWM ook met Rox-filer. Mepis draait tegenwoordig ook op de Ubuntu motor en je kunt gewoon Ubuntu zaakjes installeren. Enigste nadeel van Antix Mepis vind ik dat het op Dapper draait en je niet Xubuntu-desktop geïnstalleerd kan krijgen. Wel XFCE zelf en een aantal Xubuntu zaakjes, maar niet alles. Wat dat betreft moet je zelf nogal wat knutselen en weten wat je wel en niet moet installeren. Zonder die kennis is het behoorlijk Spartaans, maar wel snel.

Maar in vergelijking met de Ubuntu-blokkendoos een stukje trager. Nu maar afwachten op de vakantie, dan ga ik dat installatiemenu uitwerken en testen, is de bedoeling. Maar ik moet nog een zeer drukke week afwerken.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2007/07/23, 21:45:56 »
Zo, de eerste vakantiedag weer nuttig besteed. Ik heb op een VMware systeempje een low-end computer nagebootst. Dit is een 64 MB systeem met een 2.1 GB harddisk. Vergelijkbaar met een P1/P2. Vanaf 0 heb ik +/- 50 schermfoto's gemaakt en een groot deel hiervan ga ik voor de documentatie gebruiken.
Omdat het een low-en systeem is wordt lang niet alles geïnstalleerd, maar je krijgt wel een indruk wat je met de blokkendoos Icebuntu allemaal kunt.

Hier een schermfoto van het eindresultaat met Abiword en Gnumeric geopend:

http://www.oudvaders.nl/images/blokkendoos-final.png

Alles bij elkaar draait dit met een schijfverbruik van ongeveer 1 GB. Zelf draai ik op een P3 / 256 MB en dan vrijwel alles geïnstalleerd op +/- 1,9 GB, maar dan met multimediale zaken en Openoffice e.d. dus een veel zwaardere belasting. Maar hoe snel dat draait.... flitsend gewoon.

Ik houd jullie op de hoogte.

Offline verbertus

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2007/07/24, 13:53:59 »
Zo, de eerste vakantiedag weer nuttig besteed.
...
Mijn definitie van vakantie - beetje luieren, zonnen, ijsje eten en veel slapen- wordt gelukkig voor ons niet door iedereen gedeeld..:)
Het wordt steeds boeiender Woteb!
Als je zo verder gaat met vakantie vieren, sta je straks bovenaan in Distrowatch!

Offline verbertus

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2007/07/28, 22:15:29 »
Toevallig zag ik vandaag dat er gisteren een nieuwe release van icewm is uitgebracht, versie 1.2.31.

Op de icewm site wordt hierover nog niks gemeld, maar dat komt welllicht in de komende dagen.

Downloaden is al mogelijk, via Sourceforge

Bert

Offline woteb

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2007/07/28, 22:35:00 »
Toevallig zag ik vandaag dat er gisteren een nieuwe release van icewm is uitgebracht, versie 1.2.31.

Op de icewm site wordt hierover nog niks gemeld, maar dat komt welllicht in de komende dagen.

Downloaden is al mogelijk, via Sourceforge
Ik zou maar wachten of deze nieuwe versie in de normale pakketbronnen zit.

schoappied

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2007/07/29, 21:01:03 »
Nou Woteb. Heb Xubuntu geinstalleerd op de pc van mijn zusje (pentium III).
iso-gedownload. Een paar minuten werk.
Vervolgens je handleiding gebruikt en die was erg goed te volgen. Heb uiteindelijk voor Xubuntu.sh gekozen. Na eerste keer booten, kreeg ik idd een error, maar de tweede keer starte hij goed, doch wel traag op. Na het inloggen duurde het ook lang voordat ik mijn buroblad voor me had.... daar had ik mijn bedenkingen bij, maar de tweede keer booten ging al stukken sneller! :)
Na de install heb ik de multimediazaken geinstalleerd, gstreamer end., vlc, mplayer, exaille, quod libet, k3b, open office en woordenboek van opentaal.org, epiphany (lichtere browser dan Firefox),soundconverter en soundjuicer.
Nu heb ik het prima draaiend systeempje, welke ongeveer 1,5 Gb in beslag neemt! :)
Wel dient gezegd te worden dat de installatie bij mij wel langer duurde dan een 'normale installatie'. Het downloaden van alle bestanden, het uitpakken en installeren duurde lang. Nu had ik ongeveer 1:30u nodig...

Volgende installatie van mij zal weer een 'netinstall' worden. Bedankt voor je handleiding, die erg goed te volgen is. Top! :)