Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubu 24.04  (gelezen 3448 keer)

Installatie Ubu 24.04
« Gepost op: 2024/08/25, 11:35:13 »
Op een van mijn computers is het upgraden naar Ubuntu 24.04 niet vlekkeloos gegaan en wil ik nu een installatie doen vanaf een usb stick.
Ik heb dat eerder altijd via de bios gedaan, wat goed gaat, maar is het ook mogelijk via de terminal de installatie te doen en zo ja, hoe gaat dat. ???
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline peer

• Lid
Re: Installatie Ubu 24.04
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/25, 14:54:51 »
ik snap niet goed wat je bedoelt. Maar bij een nieuwe installatie is het als volgt.
1. download de iso van het os
2. zet de iso met bv. 'Balena Etcher' op een usbstick
3. start vanaf de usbstick en volg de anwijzingen.

Je moet je bios wel zo instellen dat je van de usb-stick kan opstarten.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/25, 15:31:08 »
ik snap niet goed wat je bedoelt. Maar bij een nieuwe installatie is het als volgt.
1. download de iso van het os
2. zet de iso met bv. 'Balena Etcher' op een usbstick
3. start vanaf de usbstick en volg de anwijzingen.

Je moet je bios wel zo instellen dat je van de usb-stick kan opstarten.
Zoals ik al schreef is dit wat ik normaliter altijd heb gedaan.

Nu is mijn vraag of ik niet met de terminal direct een commando kan geven om te installeren van de usb stick.
Dus zonder uit te loggen en de bios te wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/25, 16:00:03 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/08/25, 16:28:32 »
Je hoeft waarschijnlijk niets te veranderen in het bios. Bij de meeste computers kan je een boot menu krijgen door bv F7 of F11 in te drukken bij opstarten en dan kan je  voor USB kiezen. Wel even kijken welke toetsen het bij jou computer is.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/25, 16:29:34 »
Nu is mijn vraag of ik niet met de terminal direct een commando kan geven om te installeren van de usb stick.
Dus zonder uit te loggen en de bios te wijzigen.
Nee, je zult altijd moeten opstarten van het installatie medium.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/25, 17:14:50 »
Nee, je zult altijd moeten opstarten van het installatie medium.
[/quote]

Dit is een duidelijk antwoord en ik neem aan dat Rob weet waarover hij praat.
Dus gaan we op de oude wijze weer door.

Dank allemaal voor de reacties !!

ps. toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet kan via de terminal
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/25, 18:45:02 »
toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet kan via de terminal
Dan zou je het systeem wat loopt (HD is gemount) gaan overschrijven, en dat kan en mag nooit gebeuren.
Misschien dat het met een flink aantal handgrepen wel kan op een andere partitie, door de USB stick op e.o.a. manier te mounten, maar ik zou niet weten hoe en de kans dat je daarna niets meer kan, ligt voor de hand :-)

Offline peer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/26, 06:59:31 »
ajs je het os wilt installeren vanuit de terminal vanuit het systeem waarop je het ook het os wilt installeren dan lijkt het me erg lastig.
 Je moet nl. het systeem loskoppelen om het os te installeren en dat is lastig als je in de terminal van het systeem aan het werk bent. Er zal wel een workaround voor zijn maar die zal zeer ingewikkeld zijn.

« Reactie #8 Gepost op: 2024/08/26, 09:32:13 »
OK, Ron en Peer, uitgaande van jullie expertise accepteer ik jullie advies. Nogmaals mijn dank voor jullie reacties.

Overigens Ron, bij mij is het F10 die de boot direct klaarlegt. Het resultaat bij mij was dat een belangrijk deel was geïnstalleerd, wat bij de vorige installatie ontbrak. Dus al met al ben ik daarmee content.

Ik heb geleerd dat via de terminal de installatie niet mogelijk is, of uiterst ingewikkeld is en dat het Boot programma voor nieuwe installatie direct opgeroepen kan worden met de F10 toets, althans bij mij dan.

Met dank,
Peter
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #9 Gepost op: 2024/08/26, 22:14:54 »
Ja, inderdaad, daar ben ik weer, omdat ik denk dat het probleem dat ik nu heb met de installatie te maken heeft.

Op een van mijn computers is Ubuntu 24.04 LTS waarschijnlijk niet goed ge-upgrade. Heb van de week dus met een USB-stick met Ubuntu 24.04 LTS opnieuw geïnstalleerd en kreeg de melding dat een belangrijk onderdeel was geïnstalleerd nl. UEFI dbx. Dit zegt mij niets en dat is geen probleem, maar nu doet geen enkel toetsenbord het  niet meer op  die computer.
Heeft dit met elkaar te maken of is er een nieuw probleem ???
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #10 Gepost op: 2024/08/27, 16:16:29 »
Lees dit maar eens   https://www.reddit.com/r/linuxquestions/comments/12mjbbf/anyone_else_have_a_uefi_dbx_update_pending/?rdt=36363

Windows-apparaten met op Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) gebaseerde firmware kunnen worden uitgevoerd met Secure Boot ingeschakeld. De Secure Boot Forbidden Signature Database (DBX) voorkomt dat UEFI-modules worden geladen.

Dit gaat echter om een beveiligingsupdate voor secure boot dbx
Ik denk dat je ferm iets fout gedaan hebt?
Formateer die opstartbare stick en zet daar de gedownloade iso op, dit kan je doen met de software balena etcher.Ga dan naar je bios schakel de secure boot uit en schakel legacy support in  wijzigingen opslaan en je bios afsluiten.
Probeer dan via je stick ubuntu weer te installeren maar kies voor wis de hele schijf en zet daar ubuntu op gewoon aanvinken en dan gewoon de weg verder volgen
« Laatst bewerkt op: 2024/08/27, 16:23:08 door pinokkio »
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #11 Gepost op: 2024/08/27, 16:53:26 »
Op een van mijn computers is het upgraden naar Ubuntu 24.04 niet vlekkeloos gegaan en wil ik nu een installatie doen vanaf een usb stick.
Ik heb dat eerder altijd via de bios gedaan, wat goed gaat, maar is het ook mogelijk via de terminal de installatie te doen en zo ja, hoe gaat dat. ???
vermoedelijk met deze code in de terminal (pas op ik heb dit nog niet gedaan, ik doe altijd een verse installatie)
sudo apt update  &&  sudo apt upgrade

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/08/27, 18:53:57 »
Noch met update, noch met upgrade ga je naar een hogere *buntu-versie; geloof Ron nu maar.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #13 Gepost op: 2024/08/27, 22:06:45 »
Citaat

Nee dat zal moeilijk lukken
Wat je wel kan vanuit het terminal vennster is  je huidige Ubuntu versie opwaarderen / upgraden naar een nieuwere versie . Bijv. van 22.04.4 naar 24.04 .
Ik heb 22.04.4 rood gemarkeert om aan te duiden dat je huidige versie up to date moet zijn .
En met onderstaand commando kun je vanuit de terminal je huidige versie opwaarderen naar de nieuwste versie .
Belangrijke tip : Voor je gaat opwaarderen maak eerst een systeemkopie die je dan achteraf kan terugzetten in geval de upgrade zou mislukken of iets verkeerds lopen .

sudo do-release-upgrade -d
« Laatst bewerkt op: 2024/08/27, 22:10:10 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #14 Gepost op: 2024/08/28, 06:49:12 »
Noch met update, noch met upgrade ga je naar een hogere *buntu-versie; geloof Ron nu maar.
Dan zouden die engelse site,s eens op de vingers moeten worden getikt? Nochtans daar dat ik die code vandaan heb gehaald?En is een veilige website trouwens, en ooit ben ik die code hier ook eens tegengekomen??

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/08/28, 10:03:13 »
In de topic start lees ik:
Citaat
Ik leid hieruit af dat petineke een schone installatie wil uitvoeren. En dat gebeurt met het door Oesje gegeven commando niet.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2024/08/28, 10:30:57 »
Dan zouden die engelse site,s eens op de vingers moeten worden getikt? Nochtans daar dat ik die code vandaan heb gehaald?En is een veilige website trouwens, en ooit ben ik die code hier ook eens tegengekomen??
Voor de goede orde, dat zou het moeten zijn:sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo apt dist-upgradeHelaas is dit niet een upgrade naar  een andere (nieuwere) versie, maar een upgrade van het huidige systeem.
Uitleg:
  • update leest de lijst van huidige programma's opnieuw in.
  • upgrade vervangt van veel programma's de huidige versie door een nieuwere (deze zou kunnen vervallen, wanneer je ook dist-upgrade doet).
  • dist-upgrade doet hetzelfde, maar dan voor het gehele systeem.
Wat je wel zou kunnen doen is ook de file /etc/apt/sources.list aanpassen en daarna dit commando uitvoeren.
Dit is echter een manier waarbij verouderde files kunnen blijven staan, dus niet aan te raden.
Een schone installatie op de conventionele manier is altijd beter.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/28, 10:33:44 door Ron »

« Reactie #17 Gepost op: 2024/08/28, 21:15:40 »
Mijn dank voor alle reacties.

Heb in de tussentijd van alles zitten bedenken en heb na een systeem back-up toch maar weer de usb stick gepakt en een installatie laten uitvoeren (via de F10 toets) en schets mijn verbazing dat in tegenstelling tot een vorige keer, nu een volledige installatie werd uitgevoerd en die werkt perfect.
Dus eind goed al goed met een tevreden Petineke achter het toetsenbord. :-)
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Hittjo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2024/10/23, 17:09:50 »
na herinstallatie van opstartstick van ubuntu 24 kom ik in venster terecht met de voplgende tekst: ububuntu 24 ....tty1
hittjo login:
 wachtwoord. en dan van alles met eind :  hittjo@hittjo:˜$. wat moet ik dan intypen om in het grafische te komen?  de stick deed het hiervoor goed, maar ik heb een trojanvirus via google chrome opgelopen. Toen eerst chrome eruit gehaald, maar dat was niet voldoende. Toen maar even opnieuw de stick gepakt. maar misschien meer kapot gemaakt in machine.  De computern heeft nooit een ander os gehad.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #19 Gepost op: 2024/10/23, 19:04:42 »
Je kaapt nu een onderwerp van augustus.
Voor jouw vraag moet je een eigen onderwerp starten, daarom hier een slotje.