Discussies over beveiliging betrokken op Linux/Ubuntu zijn telkens hetzelfde. De voordelen van het open source-model (openheid, snelle patches) en het beveiligingsmodel (o.a. niet als administrator werken) worden ter discussie gesteld. Met name wordt gedacht dat als het gaat marktaandeel van Linux gaat groeien, tegelijkertijd ook meer malware naar boven zal komen.
Misschien moeten we het eens omkeren, in plaats van een theoretische discussie, kijken naar de praktijk:
- wie is er ooit getroffen door een virus
- wie is er ooit getroffen door spy- c.q. addware
- is er een geval bekend van software binnen de officiele repo's die malware bevat
- is er een geval bekend van software binnen de niet-officiele repo's die malware bevat
- is er een geval bekend van software gedistribueerd als deb die malware bevat
- is er een geval bekend van software gedistribueerd als sourcecode die malware bevat
Voorwaarde is wel: incidenten moeten in het wild voorkomen, proof-of-concept tellen niet omdat daar vaak de omstandheden zo ver opgerekt zijn dat ze met de werkelijkheid niets te maken hebben.
Persoonlijk ken ik geen voorvallen van het bovenstaande. Het zou kunnen veranderen, maar voorlopig hebben we een zeer veilige situatie. Ik hou me aanbevolen als iemand wel een dergelijk incident weet te melden.