Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met Ubunty  (gelezen 920 keer)

problemen met Ubunty
« Gepost op: 2024/07/13, 11:32:14 »
Hallo allemaal,
Na installatie van Ubuntu op mijn desktop heb ik nu ook Ubuntu op mijn Windows 10 laptop geïnstalleerd. De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor het leren van andere talen.  Ik heb een nieuwe ssd schijf van 500 GB geïnstalleerd en daarna Ubuntu erop gezet.
Op zich zag het er allemaal perfect uit. Maar na wat uitgeprobeerd te hebben loop ik nu tegen 3 problemen aan.
-1.
Meteen na installatie merkte ik dat de draadloze muis anders reageerde dan ik gewend was onder Windows 10.  Na wat zoeken in de instellingen heb ik de bewegingen van de muis op langzaam gezet zodat er mee te weken viel. Maar perfect is het niet.
-2.
Ook merkte ik dat de Chromium webbrowser niet werkt. Het programma start op maar daarna kan ik in principe niets meer doen omdat als ik met de muis naar beneden scrol het pagina weer automatisch terug naar boven gaat. Ook het afsluiten gaat niet door te klikken op de X rechtsboven in het scherm. Voor zover ik weet heb ik alle mogelijk instellingen doorlopen maar geen oplossing kunnen vinden. Uit frustratie gebruik ik nu Firefox wat wel goed werkt.
-3.
Omdat de laptop voor talenstudie wordt gebruikt bleek bij het testen van het geluid dat bij alles wat er wordt gedaan op de laptop een, denk ik, geautomatiseerde stem in het Nederlands verteld wat ik aan het doen ben. Het is een zeer irritante slecht verstaanbare stem die alles letterlijk verteld en altijd maar door gaat. Ook alles wat ik op het toetsenbord doe wordt meteen verteld.  Ik heb alle mogelijke instellingen nu een aantal keren doorlopen maar nergens kan ik die stem uitzetten.

Besturingssysteem      Ubuntu 24.04 LTS
Type besturingssysteem   64-bit
GNOME versie      46
Venstersysteem      Wayland
Kernelversie         Linux 6.8.0-31-generic
Laptop            Lenovo B70-80
Processor         IntelCore i7-5500U x 4
Geheugen         8,0 GB
Harde schijf         500 GB
Rapoo Draadloze laser muis 3900 p

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om deze problemen op te lossen?

Bij voorbaat mijn dank .
Met vriendelijke groet,
Frans Sanders

Re: problemen met Ubunty
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/13, 12:50:12 »
@ Frans Sanders,

Graag meer gegevens over uw computer.

Open een termina en voer volgend commando in:

inxi -Fxzz
selecteer alles wat in de terminal wordt vertoond en 'plak' dit, tussen 'code-tags',  ( # = te vinden boven berichtenvenster) dan in uw volgend bericht.
Met dank.

- Opmerking: indien inxi nog niet aanwezig ... dan installeer je dit eerst.

- Welk programma gebruik je voor uw talenstudie of gaat dit via een browser ?  Graag in uw volgend bericht/antwoord mededelen.

Schakel in Firefox de spraak uit ( staat, vermoedelijk, ergens bovenin, en wordt getoond wanneer je iets in de berichtenbalk begint in te voeren ... het is gissen ... lees volgende eens:  https://support.mozilla.org/nl/kb/speechd-setup?as=u&utm_source=inproduct   -- en probeer het dan uit te schakelen.)

« Laatst bewerkt op: 2024/07/13, 13:04:41 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/13, 14:00:34 »
Over Chromium:
Dat kan je het beste eerst verwijderen, en daarna installeren met snap.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/13, 17:22:24 »
-3.
Omdat de laptop voor talenstudie wordt gebruikt bleek bij het testen van het geluid dat bij alles wat er wordt gedaan op de laptop een, denk ik, geautomatiseerde stem in het Nederlands verteld wat ik aan het doen ben. Het is een zeer irritante slecht verstaanbare stem die alles letterlijk verteld en altijd maar door gaat. Ook alles wat ik op het toetsenbord doe wordt meteen verteld.  Ik heb alle mogelijke instellingen nu een aantal keren doorlopen maar nergens kan ik die stem uitzetten.
Ik vermoed dat dit de "Screen Reader" is, een voorziening voor slechtzienden. Dat staat standaard uit - op één of andere manier moet je dat dan aangezet hebben, mogelijk via de sneltoets <Alt><Super>S. Probeer eerst eens of die sneltoets indrukken dit weer afzet - dit zal het gemakkelijkst zijn. De instelling bevindt zich in (mijn systeem is Engelstalig, het Nederlandstalig equivalent van) Settings - Accessibility - Seeing. Daar onderaan: Screen Reader afvinken.

Irritant en slecht verstaanbaar. Ja, ook in het Engels  is dat zo ^-^

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/15, 10:59:54 »
Goede morgen,

Ik heb Chromium verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd. Werkt nu goed en ook de muis doet het nu goed in alle toepassingen.
Verder heb ik inderdaad het geluid kunnen uitzetten door sneltoets Windows-Alt -S te gebruiken zodat ik nu in Chromium de talencursus die ik volg weer kan gebruiken.

Bedankt voor alle snelle en vooral goede adviezen.
Met vriendelijke groet,
Frans Sanders