Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart  (gelezen 2023 keer)

Offline loti

  • Lid
Videokaart
« Gepost op: 2024/07/08, 12:34:05 »
Hallo.

Ik overweeg een laptop aan te schaffen met een  NVIDIA GeForce RTX 4060  videokaart, weet iemand of deze werkt met Linux en welke distro?

Bvd.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/08, 12:37:08 »
nvidia is gevaarlijk. Werken doet het wel, goed werken niet altijd. Probeer nvidia of AMD te vermijden. Anders, als je kan, testen met een live sessie vooraleer je koopt.

Offline bart85

  • Lid
Re: Videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/08, 12:48:21 »
Bij mij werkt AMD prima. Wat is het probleem met een AMD?
« Laatst bewerkt op: 2024/07/08, 12:51:45 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.


Re: Videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/08, 14:23:55 »
nvidia is gevaarlijk. Werken doet het wel, goed werken niet altijd. Probeer nvidia of AMD te vermijden. Anders, als je kan, testen met een live sessie vooraleer je koopt.

Mag ik dat nuanceren?  (zonder twijfel aan de kennis van Vanadium) Ik zou "gevaarlijk" willen vervangen door: "soms een lastpakje". De ubuntu-familie en mint levert altijd gewoon netjes de drivers voor Nvidia en daar is in mijn ervaring eigenlijk zelden wat mee aan de hand. Alleen bij KDE, uitgerekend mijn favoriete werkomgeving, heb ik in het verleden veel problemen gehad met de nvidia drivers en de nieuwste kernels waardoor het systeem niet wilde opstarten. Zo ik kan nagaan, hebben ze dat nu goeddeels opgelost. Hier draait een RTX 3070 op een desktop.

Mijn wedervraag: wat wil je met die laptop gaan doen? Een 4060 is een behoorlijk stevige kaart, mijn inmiddels wat oudere 3070 is dat ook nog steeds. Voor alleen dagelijkse dingen als administratie, een enkel youtube-videootje, internet etc, volsta je prima met bijvoorbeeld Intell onboard graphics. Daar heb ik op mijn laptops in relatie tot Linux ook werkelijk nog nooit enig probleem mee gehad.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/08, 14:25:45 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/08, 14:51:21 »
Al mijn machines (vier stuks) hebben een AMD-videokaart (geïntegreerd in de CPU). Alle vier werken probleemloos in Mint 21.x en 22....

Nvidia is inderdaad wat meer risicovol, wegens het mogelijk niet beschikbaar zijn van een goed gesloten fabrieksstuurprogramma.

Offline loti

  • Lid
Re: Videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/08, 15:41:13 »
Ik zoek een laptop met een schermresolutie van 2560x1600, maar deze zijn volgens mij alleen met een NVDIA kaart beschikbaar.

Offline bart85

  • Lid
Re: Videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2024/07/08, 17:24:03 »
Al mijn machines (vier stuks) hebben een AMD-videokaart (geïntegreerd in de CPU). Alle vier werken probleemloos in Mint 21.x en 22....

Nvidia is inderdaad wat meer risicovol, wegens het mogelijk niet beschikbaar zijn van een goed gesloten fabrieksstuurprogramma.

Gebruik je de standaard amdgpu driver of de amdgpu pro driver?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2024/07/08, 17:29:27 »
Al mijn machines (vier stuks) hebben een AMD-videokaart (geïntegreerd in de CPU). Alle vier werken probleemloos in Mint 21.x en 22....

Nvidia is inderdaad wat meer risicovol, wegens het mogelijk niet beschikbaar zijn van een goed gesloten fabrieksstuurprogramma.

Gebruik je de standaard amdgpu driver of de amdgpu pro driver?

Standaard.

Re: Videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2024/07/08, 17:45:02 »
Ik zoek een laptop met een schermresolutie van 2560x1600, maar deze zijn volgens mij alleen met een NVDIA kaart beschikbaar.
Ik heb enkele jaartjes geleden de LG Gram 16inch aangekocht bij de Mediamarkt in Nederland.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lg-gram-16z90p-g-aa85n-1715368.html
Daar staat dat hij binnenkort terug beschikbaar zou zijn maar op de website van LG staat dat hij niet meer beschikbaar zal zijn.
Een superlichtgewicht,stille,  toch wel snelle laptop met een zeer lange batterijduur.
Ik ben er 100% content van, ik kan er zelfs Davinci Resolve Studio op draaien.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience