Op mijn hoofd-pc heb ik vorig jaar Xubuntu 22.04.3 geïnstalleerd. Daar kreeg ik zonder melding niet de kernel 5.15.0 bij (zoals bij een andere laptop), maar de kernel 5.19.0, waarvan ik alleen met de versies .43 en .45 de pc kon opstarten. Daarna kreeg ik ongevraagd bij een update een nieuwe hwe-kernel 6.05.0 met alle updates, die daarna zijn gekomen. Met deze kernel heb ik nog nooit de pc kunnen opstarten. Na het GRUB-menu krijg ik een zwart scherm en in de linker bovenhoek een knipperende cursor, zodat ik alleen de pc nog maar met de aan/uit knop kan uitzetten.
Ondanks al mijn gezoek op het forum en op internet kom ik er niet achter waar dat aan kan liggen.
De kernel 5.19.0.45 staat nog steeds in het GRUB-menu, zodat ik via die versie kan opstarten. Ik kan echter ook niet deze kernelversie vastzetten, zoals beschreven in 'makkelijke linuxtips' van Pjotr.
Op mijn andere laptop staat nu dezelfde versie van Xubuntu geïnstalleerd en daar is zonder enige melding een OEM-kernel geïnstalleerd. Die overigens geen problemen geeft, ook niet met alle kernel updates daarna.
Vragen:
1. Hoe kan het dat je bij de ene laptop een andere 'soort' kernel krijgt dan bij de andere?
2. Hoe schakel ik uit, dat ik een hwe-kernel krijg?
3. Is het op de een of andere manier mogelijk om bij installatie een kernel versie te kiezen?
Ik gebruik al sinds 2009 Xubuntu en heb nog nooit 'kernel problemen' gehad.
Wie kan hier enig licht over laten schijnen?