Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount.cifs: permission denied  (gelezen 3795 keer)

Offline molly w

• Lid
mount.cifs: permission denied
« Gepost op: 2024/06/16, 18:26:50 »
Van mijn zoon heb ik een desktop gekregen om te gebruiken op zolder, met daarop Linux Mint 21.3
Daarnaast had ik een laptop met Ubuntu naast Windows10.
Alle data staan op een externe LAN.

Op de nieuwe desktop -  ik noem hem even pc 1 - heb ik een probleem wat ik niet opgelost krijg en mijn zoon weet het ook niet. Om de verschillende partities op de LAN te kunnen mounten, heb ik de fstab-regels van de laptop gekopieerd. De gebruiker, het wachtwoord en de werkgroep staan vermeld in een apart bestandje 'credentials' in root/.cifs/. Op de laptop werkt dat prima, op de pc 1 wordt de toegang tot root/.cifs/credentials geweigerd. Ik niet snappen.

Hier de code van fstab voor een van de partities.:
//192.186.2.27/documents    /media/obelix.local_documents   cifs    vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000,   0   0
Op pc 1 staan drie gebruikers vermeld bij het opstarten: mijn zoon, ikzelf en gast. Mijn gevoel zegt dat het 'verboden toegang' ergens daarmee te maken heeft, maar ik krijg het niet opgelost. Ik heb de rechten van de mappen en het bestand alsmaar zitten te verander, maar het maakt niet uit.
Op de laptop daarentegen ben ik de enige gebruiker.

Hieronder een overzicht van de rechten:
situatie op pc 1situatie op laptop
eigenaargroepeigenaargroep
map etcrootrootmap etcrootroot
file fstabrootrootfile fstabrootroot
map rootikikmap rootikik
map .cifsikikmap .cifsikik
file credentialsik*ik*file credentialsrootroot

* deze rechten wijzigen in 'root' (zoals op laptop) had geen effect.  .Cifs bleef voor mij gesloten.

Als het inderdaad ligt aan het feit dat er meerdere gebruikers zijn, hoe los ik dat dan op.

« Laatst bewerkt op: 2024/06/16, 18:50:16 door molly w »

Offline molly w

• Lid
Re: mount.cifs: permission denied NADERE INFO: 3x dir root
« Reactie #1 Gepost op: 2024/06/20, 17:28:20 »
Omdat er niemand reageerde - :( - ben ik verder gaan proberen. Ik heb de terminal in stelling gebracht om te kijken of ik daar wat informatie van kreeg. Niet veel, wat de terminal mij terug gaf kwam overeen met wat ik al wist. Zie tabelletje in vorige post.
Wat mij wel opviel wat dat er maar liefst drie directories 'root' zijn, een met datum 15 okt 2021, een met datrum 31 mei 2024? - die stonden er dus al toen ik de pc kreeg - en tenslotte een met datum 10 juni 2024. Toen ben ik inderdaad aan het stoeien geweest om root-rechten te krijgen. Zou daar een oorzaak kunnen liggen waarom ik geen toegang krijg tot .cifs??  Overigens zie ik in de grafische omgeving maar één directory 'root', dat is die van 10 juni.

Hier wat de terminal opgaf - na verwijdering van niet ter zake doende regels:
wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ ls -l
total 8
-rw-r--r-- 1 root root 56 Jun 19 15:57 credential_AFMW
-rw-r--r-- 1 root root 54 Jun 10 19:27 credentials.save
wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ cd /root
wiegerinck@barebone:/root$ ls -l -a
total 52
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 .
drwxr-xr-x 19 root       root       4096 May 31 09:56 ..
-rw-------  1 root       root         92 Jun 10 15:12 .bash_history
-rw-r--r--  1 root       root       3106 Oct 15  2021 .bashrc
drwx------  9 root       root       4096 Jun 19 16:23 .cache
dr-xr-xr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .cifs
drwx------  7 root       root       4096 Jun 10 14:45 .config
drwx------  3 root       root       4096 May 31 10:27 .dbus
drwxr-xr-x  2 root       root       4096 Jun 10 14:38 Desktop
drwx------  4 root       root       4096 May 31 10:35 .gnupg
drwxr-xr-x  3 root       root       4096 May 31 10:27 .local
-rw-r--r--  1 root       root        161 Jul  9  2019 .profile
drwx------  2 root       root       4096 Jun 15 16:14 .synaptic
wiegerinck@barebone:/root$ chmod u+w .cifs
wiegerinck@barebone:/root$ ls -l -a
total 52
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 .
drwxr-xr-x 19 root       root       4096 May 31 09:56 ..
-rw-------  1 root       root         92 Jun 10 15:12 .bash_history
-rw-r--r--  1 root       root       3106 Oct 15  2021 .bashrc
drwx------  9 root       root       4096 Jun 19 16:23 .cache
drwxr-xr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .cifs
drwx------  7 root       root       4096 Jun 10 14:45 .config
drwx------  3 root       root       4096 May 31 10:27 .dbus
drwxr-xr-x  2 root       root       4096 Jun 10 14:38 Desktop
drwx------  4 root       root       4096 May 31 10:35 .gnupg
drwxr-xr-x  3 root       root       4096 May 31 10:27 .local
-rw-r--r--  1 root       root        161 Jul  9  2019 .profile
drwx------  2 root       root       4096 Jun 15 16:14 .synaptic
wiegerinck@barebone:/root$
wiegerinck@barebone:/root$ mount -a
wiegerinck@barebone:/root$ chmod g+w .cifs
wiegerinck@barebone:/root$ mount -a
wiegerinck@barebone:/root$ sudo mount -a
[sudo] password for wiegerinck:       
mount error(115): Operation now in progress
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)
« Laatst bewerkt op: 2024/06/20, 17:32:24 door molly w »

Offline vanadium

• Lid
Re: mount.cifs: permission denied
« Reactie #2 Gepost op: 2024/06/20, 23:34:08 »
Ik heb geen ervaring met cifs. Hierbij gewoon enkele losse punten

Kijk ook eens naar de permissies van je koppelpunt, "/media/obelix.local_documents".

Het kan handiger zijn voorlopig direct met de commandolijn verder te experimenteren:

sudo mnt -t cifs //192.186.2.27/documents    /media/obelix.local_documents   -o vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000

Als het op de laptop wel werkt, dan is de opgegeven versie ('vers=') niet het probleem, behalve mocht je op de desktop een oudere samba versie gebruiken die die versie niet ondersteunt (lijkt me weinig waarschijnlijk, maar met cifs weet je nooit).

Om uit te sluiten dat het credentials bestand het probleem is, kan je eens proberen met "username=…,password=…" in plaats van "credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,". Krijg je het zo wel te werken, dan weet je zeker dat het probleem met het credential bestand is.

Ik denk niet dat dat het probleem is, maar gewoonlijk worden de permissies van het credential bestand volledig dichtgetimmerd:

sudo chmod 600 /root/.cifs/credential_AFMW

Offline molly w

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/06/22, 15:27:15 »
Dank voor reactie.
Het idee om de username etc in de fstab-regel te zetten, heb ik al eens / nu weer geprobeerd. Resultaat: 0. Het ligt dus niet aan het credential-bestandje.
Wat ik al zei: er lijken meerdere roots in de cast van dit toneelstuk te staan. Wil de actieve root opstaan?
En soms krijg ik de indruk dat elke keer als ik actief ben in het systeem, zoals nu, er weer een nieuwe root aan de cast wordt toegevoegd. ik raak het spoor bijster

de rechten van de fstab-regels:
drwxr-xr-x  19 root root 4096 May 31 09:56 ..
drwxr-x---+  2 root root 4096 Jun 10 13:45 fwiegerinck
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 10 16:12 obelix.local_documents
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_documents-prive
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_film
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_music
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_photo
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_video
drwxr-x---+  2 root root 4096 Jun 16 15:33 wiegerinck

De mappen fwiegerinck en wiegerinck zijn leeg,

De rechten van het credentialbestandje:
wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ ls -l -a
total 16
drwxrwxr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 ..
-rw-r--r--  1 root       root         56 Jun 19 15:57 credential_AFMW
-rw-r--r--  1 root       root         54 Jun 10 19:27 credentials.save

Vreemd vind ik de eerste twee regels met wiegerinck als rechthebbenden.
Om -  in de grafische omgeving - de map 'root' en dan de map '.cifs' te openen hoef ik geen wachtwoord op te geven noch deze te openen "als root". Dat duidt er op dat ik voor deze map 'root' ben.

Als ik - in de grafische omgeving - de map 'etc' open, en vervolgens het bestand 'fstab´, kan ik dat laatste niet onder dezelfde naam opslaan. Daarvoor moet ik eerst de map 'etc' openen als 'root'. Hier is dus blijkbaar een andere 'root' de baas dan over de map 'root´.

Snap jij het nog? Wie is nou wie?
« Laatst bewerkt op: 2024/06/22, 15:46:01 door molly w »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/06/23, 23:05:41 »
Er is maar één "root" gebruiker op een linux systeem: de naam is "root". Met het "sudo" systeem kunnen gebruikers die beheerdersrechten hebben, programma's vanuit hun account opstarten die werken alsof ze door "root" opgestart zijn. Op een Ubuntu systeem heeft de eerst aangemaakte gebruiker, gebruiker met uid 1000, beheerdersrechten. De beheerder kan ook andere gebruikers beheerdersrechten geven. Al die gebruikers kunnen dan met behulp van "sudo"  opstarten als "root". Het is niet nodig in te loggen als gebruiker "root". Meer nog, je kan niet inloggen als "root":  dat is een beveiliging.

De folder "root" is de home folder van gebruiker "root" (waarvan het account dus standaard niet actief is). Die folder moet dus "root:root" als eigenaar:groep hebben. Bij jou blijkt "wiegerinck" echter eigenaar.

Wie weet ligt daar het permissieprobleem. Ik zou de root folder, en ook de folder .cifs, eens terugzetten op "root:root":
sudo chown root:root /root /root/.cifs /root/.cifs/

Offline molly w

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/01, 17:10:44 »
Ja, heeft even geduurd, het was te heet op zolder.

Ik heb jouw tip toegepast. Helaas, het werkt niet. Dit kreeg ik terug:
wiegerinck@barebone:~$ sudo chown root:root /root /root/.cifs /root/.cifs/
wiegerinck@barebone:~$ mount -a
error 13 (Permission denied) opening credential file /root/.cifs/credential_AFMW
error 13 (Permission denied) opening credential file /root/.cifs/credential_AFMW

Ik kan nu dus wel in de map .cifs komen, maar mag het bestand credential_AFMW niet openen

Een andere poging was om mijn uid aan te passen: was 1000, er 1001 van gemaakt. Dat is de uid die hoort bij 'wiegerinck´.
Helaas, werkt ook niet.

Wanneer ik in een van de regels de verwijzing naar credential-bestand vervang door user en password, krijg ik dit:
wiegerinck@barebone:/home$ mount -a
Het credential-bestand is ook eigendom van root. In de grafische omgeving kan ik dat niet meer veranderen, kon ik eerst wel. En ook van de map .cifs kan ik de rechten niet meer aanpassen. In terminal, eenmaal in /home$ gekomen zijnde, weet ik niet hoe ik terug omhoog in de map root kan komen.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/01, 17:13:59 door molly w »

Offline bart85

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/01, 18:21:54 »
Wat doet Mount met sudo ervoor,
sudo mount -a
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/07/01, 19:04:15 »
Wat doet Mount met sudo ervoor,
sudo mount -a

Dit:
wiegerinck@barebone:~$ sudo mount -a

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/07/02, 14:18:11 »
Ik weet het niet meer.
  • De foutmelding "error 13 (Permission denied) opening credential file /root/.cifs/credential_AFMW" geeft aan dat ik intussen wél toegang heb tot root/.cifs/ maar dat ik nog geen toegang heb tot het credential-bestand.
  • De rechten van bestand 'credential_AFMW' heb ik op mijn naam gezet. Ze waren op 'root' gezet na de suggestie van Vanadium: "sudo chown root:root /root /root/.cifs /root/.cifs/¨
  • In fstab heb ik uid op 1001 gezet - is mijn uid.
Resultaat: noppes. De foutmelding blijft
Wanneer ik de usernaam en het wachtwoord in de fstab-regel zet - en dus niet meer naar de credential wil gaan - resulteert dat in een foutmelding dat ik geen toegang heb tot .cifs.

Wie snapt het nog?  Ik niet. Wat kan er nog steeds aan de hand zijn?

Offline molly w

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/07/02, 14:19:30 »
https://unix.stackexchange.com/questions/456997/mount-error115-operation-now-in-progress
Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Uit eerdere testen weet ik dat het betekent dat het mounten niet is gelukt en dat het even duurt voordat terminal met de uitslag komt.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/07/04, 15:17:38 »
Ik weet het niet meer.
  • De foutmelding "error 13 (Permission denied) opening credential file /root/.cifs/credential_AFMW" geeft aan dat ik intussen wél toegang heb tot root/.cifs/ maar dat ik nog geen toegang heb tot het credential-bestand.
  • De rechten van bestand 'credential_AFMW' heb ik op mijn naam gezet. Ze waren op 'root' gezet na de suggestie van Vanadium: "sudo chown root:root /root /root/.cifs /root/.cifs/¨
  • In fstab heb ik uid op 1001 gezet - is mijn uid.
Resultaat: noppes. De foutmelding blijft
Wanneer ik de usernaam en het wachtwoord in de fstab-regel zet - en dus niet meer naar de credential wil gaan - resulteert dat in een foutmelding dat ik geen toegang heb tot .cifs.

Wie snapt het nog?  Ik niet. Wat kan er nog steeds aan de hand zijn?
En de id van de werkgroep is 1002. Maar dit helpt ook niet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/07/04, 15:40:15 »
Staar je niet teveel blind op de foutmelding "error 13 (Permission denied) opening credential file /root/.cifs/credential_AFMW" want die kreeg je door "mount -a"  uit te voeren zonder "sudo" ervoor. De fout "mount error(115): Operation now in progress" schijnt dan te maken te hebben met het feit dat de server niet gevonden wordt. Je kan dat testen met "ping 192.186.2.27".
« Laatst bewerkt op: 2024/07/04, 15:43:09 door vanadium »

Offline molly w

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/07/04, 19:33:02 »
Ja, zoiets begon ik ook te denken nadat ik de link van
https://unix.stackexchange.com/questions/456997/mount-error115-operation-now-in-progress
had geopend en wat daar gezegd werd bestudeerd. Het ging vooral om verbindingsproblemen.
Dus heb ik jouw tip gedaan. Toen na een half nog geen reactie binnenkwam het ik met ctrl-C de actie afgebroken. Dit kreeg ik te lezen:
wiegerinck@barebone:~$ ping 192.186.2.27
PING 192.186.2.27 (192.186.2.27) 56(84) bytes of data.
^C
--- 192.186.2.27 ping statistics ---
2146 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2196445ms

Dus geen verbinding met Obelix (synology ds216) met 'ping´, zou je denken. Zou je denken, ja, maar ...

Nu bestaat er naast de verbinding met fstab in de map "Files" onder 'Netwerk" een icoon "Obelix". Daar vind ik alle bestanden op Obelix en kan ik ze inzien.  Je zou zeggen, da's mooi, dan doe je het via die weg. Maar die bestanden worden niet gezien door de programma's, en ook kan ik wat ik gemaakt  heb niet op Obelix opgeslagen worden. Erg onhandig dus. Kortom; er is wél een verbinding met Obelix, maar die via fstab lukt niet.

Het gekke is dat op de laptop, waar de fstab geen problemen geeft en ik probleemloos met de bestanden kan komen op Obelix, de ping binnen korte tijd ook geen antwoord krijgt. Die ping zegt ook: 100% loss. Maar de verbinding werkt wél. Dat begrijp ik dus niet.

Offline peer

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/07/05, 09:21:00 »
Ik vermoed dat je het moet zoeken bij de instellingen op de synology. Ik herinner mij dat ik ook eens behoorlijk heb zitten worstelen met verbindingsproblemen met mijn synology. Helaas kan ik je hierbij niet helpen want hoe het precies zit weet ik echt niet meer. 

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/07/05, 09:38:04 »
Misschien toch eens proberen met de vers= parameter of een andere versie specificeren niet helpt.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2024/07/05, 14:40:56 »
Misschien toch eens proberen met de vers= parameter of een andere versie specificeren niet helpt.
De synology heeft smb-protokol 1 of 2 of 3.  In fstab staat vers=3. Wijziging in 2 heeft geen effect.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2024/07/05, 14:44:36 »
Een ping geprobeerd naar de standaard gateway van de NAS 192.186.2.1: meteen antwoord!! Maar dan ben ik nog niet bij de "partities¨, daarvoor moet ik pingen naar 192.186.2.27. Dan blijft het stil aan de overkant.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2024/07/05, 15:22:57 »
Ik heb eens sudo dmesg geprobeerd, nieuwsgierig wat dat zou opleveren.
En dat was o.a. dit:
[   11.615562] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\documents-prive
[   11.616286] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\film
[   11.616342] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\video
[   11.616608] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\photo
[   11.616794] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\music
[   11.617534] CIFS: Attempting to mount \\192.186.2.27\documents
[   11.637857] audit: type=1400 audit(1720185356.718:26): apparmor="DENIED" operation="capable" profile="/usr/sbin/cups-browsed" pid=1082 comm="cups-browsed" capability=23  capname="sys_nice"
[   21.836681] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[   21.836682] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[   21.836690] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
[   21.836691] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
[   21.836696] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
[   21.836725] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[   21.836737] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
[   21.837054] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[   21.837065] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
[   21.837754] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[   21.837765] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -115
Ik begrijp hieruit dat het geen rechtenkwestie is, maar een mount-kwestie. Ik heb geen idee wat die Error connecting to socket. is.

Offline peer

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/07/05, 16:00:01 »
als je in de synology kijkt in: Control Panel - Shared Folder - video en je klikt daar (bovenin) op 'edit' dan zie je daar een anatal tabbladen. Op de laatste 'NFS Permissions' zie je daar het ip-adres van de client waarmee je inlogt. Is dit goed???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2024/07/05, 16:48:04 »
Installeer ook eens smbclient en probeer daarmee connectie te maken. Naar het schijnt geeft dit iets specifiekere foutmeldingen.

Offline molly w

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2024/07/05, 18:05:08 »
als je in de synology kijkt in: Control Panel - Shared Folder - video en je klikt daar (bovenin) op 'edit' dan zie je daar een anatal tabbladen. Op de laatste 'NFS Permissions' zie je daar het ip-adres van de client waarmee je inlogt. Is dit goed???

Neen. NFS is uitgeschakeld. Schakel ik dit in, dan zie ik op bestand / tabblad NSF-machtigingen geen ip-adres.
In plaats daarvan kan ik machtigingen opgeven voor diverse cliënten. Er zijn echter al machtigingen opgegeven, die ik vind op tabblad machtigingen.  En dat werkt op mijn laptop met Ubuntu en met precies dezelfde fstab en een credential in .cifs. Daarom vind ik dat zo raar: daar wél en hier niet.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/05, 18:16:34 door molly w »

Offline molly w

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2024/07/05, 18:19:55 »
Installeer ook eens smbclient en probeer daarmee connectie te maken. Naar het schijnt geeft dit iets specifiekere foutmeldingen.

Welke kan ik dan het beste gebruiken? 'Smbclient. Command-line for smb/cifs clients for unix'?

Offline molly w

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2024/07/06, 14:03:25 »
Ik heb 'Samba' geïnstalleerd in de fstab.
Op één regel 'cifs' vervangen door 'samba'.
Dan krijg ik dit:
wiegerinck@barebone:~$ mount -a
mount: /media/obelix.local_documents-prive: must be superuser to use mount.
Toelichting:
  • regel 1: mount.cifs: permission denied.  Op deze regel staan de inloggegevens voor de Synology in de fstab, dus niet in een credential
  • regel 2: mount: /media/obelix.local_documents-prive: must be superuser to use mount. Op deze regel is 'cifs' vervangen door 'samba'
  • de rest van de regels: filetype = cifs. Inloggegevens staan in een credential.
Mount ik als superuser (sudo mount -a), dan krijg ik dit:
mount: /media/obelix.local_documents-prive: unknown filesystem type 'samba'.
"Samba" blijkt een onbekend filesystem te zijn. Wat moet ik nog méér doen?
« Laatst bewerkt op: 2024/07/06, 14:05:05 door molly w »

Offline molly w

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2024/07/06, 19:48:26 »
En ineens is mijn Linux in emergency state. (Zie mijn - nieuwe topic). Ik vraag me af.of dat komt doordat ik naast cifs samba heb geïnstalleerd. Twee filesystems die elkaar in de weg zitten.