Van mijn zoon heb ik een desktop gekregen om te gebruiken op zolder, met daarop Linux Mint 21.3
Daarnaast had ik een laptop met Ubuntu naast Windows10.
Alle data staan op een externe LAN.
Op de nieuwe desktop - ik noem hem even pc 1 - heb ik een probleem wat ik niet opgelost krijg en mijn zoon weet het ook niet. Om de verschillende partities op de LAN te kunnen mounten, heb ik de fstab-regels van de laptop gekopieerd. De gebruiker, het wachtwoord en de werkgroep staan vermeld in een apart bestandje 'credentials' in root/.cifs/. Op de laptop werkt dat prima, op de pc 1 wordt de toegang tot root/.cifs/credentials geweigerd. Ik niet snappen.
Hier de code van fstab voor een van de partities.:
//192.186.2.27/documents /media/obelix.local_documents cifs vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000, 0 0
Op pc 1 staan drie gebruikers vermeld bij het opstarten: mijn zoon, ikzelf en gast. Mijn gevoel zegt dat het 'verboden toegang' ergens daarmee te maken heeft, maar ik krijg het niet opgelost. Ik heb de rechten van de mappen en het bestand alsmaar zitten te verander, maar het maakt niet uit.
Op de laptop daarentegen ben ik de enige gebruiker.
Hieronder een overzicht van de rechten:
situatie op pc 1 | | | situatie op laptop | | |
| eigenaar | groep | | eigenaar | groep |
map etc | root | root | map etc | root | root |
file fstab | root | root | file fstab | root | root |
map root | ik | ik | map root | ik | ik |
map .cifs | ik | ik | map .cifs | ik | ik |
file credentials | ik* | ik* | file credentials | root | root |
* deze rechten wijzigen in 'root' (zoals op laptop) had geen effect. .Cifs bleef voor mij gesloten.
Als het inderdaad ligt aan het feit dat er meerdere gebruikers zijn, hoe los ik dat dan op.