Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 12 installeren op oude pc  (gelezen 1048 keer)

Offline sceletor

  • Lid
ubuntu 12 installeren op oude pc
« Gepost op: 2024/02/23, 14:14:16 »
goedendag,

Het is alweer even geleden,maar ik wil op mn oude pc ubuntu 12.04 lts installeren. Nu had ik een cd,maar deze blijkt beschadigd. Nu heb ik een externe hdd op usb. Alleen nu komt het: Op mn laptop( chromebook) getracht de iso file op de externe hdd te zetten. Had gelezen dat dit kon middels chrome herstel existentie en dan alleen de existentie van de ubuntu file te veranderen van .iso naar .bin . Dit gedaan. In de bios van de oude pc de pc laten opstarten via een usb hdd.
Krijg ik foutmeldingen. ( zie bijlage)
Ik kan nergens een programma vinden zoals bv rufus voor chrome os.
Doe ik ietsd verkeerd of ligt het aan chrome os.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/23, 14:52:15 »
ik weet niet hoe het precies werkt op een chromebook. Vermoedelijk zul je met het dd-commando in de terminal wel  wat kunnen maar dat weet ik niet.

ubuntu 12 is wel heel erg oud. Waarschijnlijk nog 32 bits. Dan kun je geen recente ubuntu installeren. Maar er zijn nog andere mogelijkheden bv debian, antix, mx, sparky en nog wel een paar.
 

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/23, 15:11:12 »
Ubuntu 12 is er ook in 64 bit. Je kan in chrome een soort back-up maken op een externe hdd. En ipv dat je dus een kopie maakt van chrome kies je dus het bestand van ubuntu.  Maar deze moet je eerst een andere extensie geven,  namelijk  .bin ipv .iso .
Dan zou ie er een soort opstartbare hdd van maken.

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/23, 16:09:24 »
ik bedoelde je pc. Als het een (echt) oude pc is dan heb je kans dat de pc 32 bits is en dan heb je een 32 bits distro nodig.
Als je pc 64 bits is dan kun je gewoon een recente ubuntu installeren. Al zou ik dan niet kiezen voor ubuntu maar voor xubuntu of lubuntu.

Heb je geen toegang tot een linux of windows pc??
« Laatst bewerkt op: 2024/02/23, 16:13:16 door peer »

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/23, 16:46:12 »
De oude pc is wel 64 bit. Het is een AMD 64((Dacht X2).
Heb nog wel een oude laptop met Windows erop, maar die is echt traag met opstarten.
Maar het zou een optie kunnen zijn.

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #5 Gepost op: 2024/02/24, 09:39:25 »
dan is het het gemakkelijkst om die oude windows pc op te starten, een gangbare ubuntu-versie downloaden, balena-etcher of rufus downloaden en vervolgens de iso naar een usb-stick schrijven.

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/24, 09:52:06 »
Ik heb inmiddels de oude laptop uit de kast gehaald gisteravond.  Heeft de hele avond en nacht staan ratelen zonder internet. Vanochtend rufus gedownload en een iso op de usb hdd gezet. Zometeen kijken of het gelukt is.

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #7 Gepost op: 2024/02/24, 10:26:28 »
en als het gelukt is kun je die oude windows laptop ook nog even voorzien van linux!

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #8 Gepost op: 2024/02/24, 10:34:15 »
Ja daar zat ik ook aan te denken 😂. Alleen is die van m'n vriendin en ik weet niet of ze daar zo blij van wordt.  Is een beetje honkvast zeg maar.

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #9 Gepost op: 2024/02/24, 11:05:32 »
Helaas, de pc vertikt het om ubuntu op tr starten op de usb hdd. Voor de zekerheid alles nog nagelopen in de bios, alles staat daar goed. Als ik op F12 druk tijdens de opstart en dan kies voor de usb hdd qua opstart,  laat ie op het scherm zien ' verifying dmi pooldata succesful' , maar daarna start ie vrolijk op via de interne hdd.

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #10 Gepost op: 2024/02/24, 13:08:55 »
Even een update.  Heb de ssd's losgekoppeld. PC opnieuw opgestart.
Foutmelding: invaldid system disk
Replace the disk, and then press any key. Oftewel: de pc kan niet opstarten vanaf de externe hdd . Terwijl de iso met rufus erop is gezet.
Even nog voor de duidelijkheid,  de usb poorten werken gewoon.  Usb toetsenbord werkt namelijk als ik naar m'n bios wil of naar boot setups waarin ik dan kies dat ie  moet opstarten via de usb hdd.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/24, 15:31:24 door sceletor »

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #11 Gepost op: 2024/02/24, 17:54:42 »
niet alle pcś kunnen van usb opstarten. Dat kun je voor elkaar krijgen met de Plop Boot manager. zei "https://www.plop.at/en/bootmanager/download.html". Werkt erg goed.
Maar die moet je dan wel naar cd branden.
Als je nog een cd kan branden dan kun je natuurlijk ook gewoon een recente ubuntu versie branden. 

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #12 Gepost op: 2024/02/24, 17:58:01 »
kun je usb-stick wel op een andere pc/laptop starten??

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #13 Gepost op: 2024/02/25, 08:45:29 »
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om in de bios van de laptop te komen. Bij opstart staat er wel dat ik op ' Del ' moet drukken om in de bios te komen,  maar daar reageert die gewoon niet op en start Windows gewoon op. Laptop is een Compaq
« Laatst bewerkt op: 2024/02/25, 12:13:51 door sceletor »

Offline HWE64

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #14 Gepost op: 2024/02/25, 09:11:42 »
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om in de bios van de laptop te komen. Bij opstart staat er wel dat ik op ' Del ' moet drukken om in de bios te komen,  maar daar reageert die gewoon niet op en staet Windows gewoon op. Laptop is een Compaq
Intermitterend drukken, dus iedere keer in-uit net zo lang dat je in de bios zit anders een andere toets bv. F1.

Edit: Dit nog gevonden: https://www.helpmij.nl/forum/threads/hoe-in-de-bios-van-compaq.113921/
https://itigic.com/nl/enter-pc-bios-to-configure-the-pc-hardware/
« Laatst bewerkt op: 2024/02/25, 09:22:48 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #15 Gepost op: 2024/02/25, 12:41:19 »
In de bios gekomen en veranderd.
Start ook niet op, dus er is iets niet goed gegaan met het kopiëren van de iso met rufus tot 2x toe.
Kan het ook met de groote van de hdd te maken hebben van de usb hdd?
Deze is namelijk 1,8TB.

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #16 Gepost op: 2024/02/25, 13:53:04 »
Het werkt. Heb de iso opnieuw geschreven met rufus, maar dan in 'dd' modus en voor een zekerheid ook oude bios aangevinkt. Laptop opnieuw opgestart en laten opstarten via usb en nu start ie ubuntu op.

Dank allen voor jullie hulp.

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #17 Gepost op: 2024/02/25, 15:51:15 »
de volhouder wint!

Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #18 Gepost op: 2024/02/25, 15:55:28 »
Als het alleen is om een backup te maken ...
Waarom niet Damn Small Linux? Dat kun je nog draaien vanaf een CD of USB (zonder installatie).
http://damnsmalllinux.org/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #19 Gepost op: 2024/02/25, 16:24:09 »
Op de oude pc is het de bedoeling dat onze zoon onze oude muziek cds gaat archiveren.
Op de oude laptop heb ik nu ok ubuntu naast Windows geïnstalleerd,  alleen krijg ik helaas niet de keuze om te kiezen tussen de OS. Windows start automatisch op. Aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik me bezighield met deze dingen,  is het aardig weggezakt.  Dus een beetje hulp is nog welkom.

Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #20 Gepost op: 2024/02/27, 16:32:56 »
Heb je windows nog nodig?
Ik ben groot fan van stand-alone linux.

Ik heb ook nog wat oude(re) pc's hier draaien met zeer lichte distries erop voor allerhande toepassingen.
Denk aan Bodhi wat een mooie érg lichte versie is. Maar je kunt terug tot een superlichte DSL.

Mooie uitleg van Pjotr -> Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Laatst bewerkt op: 2024/02/27, 16:35:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sceletor

  • Lid
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #21 Gepost op: 2024/02/27, 19:34:21 »
Ja je hebt eigenlijk gelukkig ook. M'n vriendin doet eigenlijk niet veel met de laptop,  zeg maar gerust niets. En de Windows versie die er nu op staat is nog een illegale ook😅. Ik denk dat ik inderdaad die lichte versie erop ga zetten.  Al zou ubuntu 14 ook goed kunnen draaien erop. Zit een AMD 2 prossesor in.
Ga me eens een beetje verdiepen in die Light versie.
Bedankt!

Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #22 Gepost op: 2024/02/28, 15:47:57 »
Ik kan je bodhi aanbevelen. Draait hier prima op een dual core. Sneller dan menig win computer  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: ubuntu 12 installeren op oude pc
« Reactie #23 Gepost op: 2024/02/28, 17:50:04 »
Hou in de gaten dat wij geen ondersteuning bieden voor versies die EOL zijn. Neem dan een distributie die ondersteund én onderhouden wordt met updates. Ik gebruik sinds een tijdje Q4OS, een op Debian gebaseerde distro met de TDE-Trinity desktop (Lees KDE3), op een oude 32 bit netbook met 1GB RAM en het werkt vlot en voltreffelijk. In 64Bit zijn KDE en TDE versies te verkrijgen. Zeker een aanrader.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.