Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libreOffice spellingcontrole werkt niet  (gelezen 665 keer)

libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Gepost op: 2024/02/15, 15:10:54 »
LibreOffice writer in een Kubuntu 22.04 installatie heeft het volgende probleem:
spellingscontrole tijdens het typen werkt niet, terwijl het wel gewoon staat ingeschakeld / aangevinkt.
Ik krijg tijdens het typen dus geen kartellijntjes onder een woord dat niet goed is gespeld.
Taal staat gewoon ingesteld op Nederlands.

Wat zit hier fout en hoe los ik dit op?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/15, 20:26:09 »
Is er wel een woordenboek geïnstalleerd?

linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/16, 19:30:19 »
Is er wel een woordenboek geïnstalleerd?

Hoe zou ik dat precies moeten doen? Ik vind verschillende mogelijkheden die iets op zouden moeten opleveren maar niets tot zo ver.
Graag had ik aanwijzingen ter vergelijking.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/16, 19:57:21 »
Woordenboeken uit de apt-repository zijn aspell, myspell en hunspell. Ik heb zelf (in Xubuntu) alleen aspell geinstalleerd, met bijbehorende dictionaries en en nl, en ook libaspell15. Dit werkt in LibreOffice. Alles te vinden via synaptic.

Offline Oesje

  • Lid
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/17, 11:54:22 »
Ik heb zelf eens een documentje gemaakt met writer in LO en als test een paar woorden foutief gespeld  , toets F7 ingedrukt en kreeg ik het tekstvak te zien , met als resultaat . Al de woorden die ik verkeerd gespeld had , zijn in rode tekstkleur te lezen . Terwijl spellingscontrole ook bij mij aanstaat werkt die ook niet (gekarteld onderlijnt) .
« Laatst bewerkt op: 2024/02/17, 11:56:25 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2024/02/21, 12:00:09 »
Woordenboeken uit de apt-repository zijn aspell, myspell en hunspell. Ik heb zelf (in Xubuntu) alleen aspell geinstalleerd, met bijbehorende dictionaries en en nl, en ook libaspell15. Dit werkt in LibreOffice. Alles te vinden via synaptic.

Volgens MUON pakketbeheerder (Is dat exact hetzelfde als synaptic?) is Aspell hier ook geinstalleerd. Ik heb daar bovenop de Dutch dictionary for Aspell gevonden en geinstalleerd. Nu nog de functie van de kartellijntjes vinden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2024/02/21, 12:26:39 »
Lees hier ook eens .
https://ask.libreoffice.org/t/problemen-met-spellingscontrole/87888

Hier heeft men het over een beschadigd gebruikersprofiel. Om zoiets te resetten, kan ik dan de libreoffice folder in .config wissen/verijderen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2024/02/21, 19:36:39 »
Check ook zeker of binnen je LO Writer de juiste taal hebt aangeduid bij het opmaakprofiel.

Zelf ook al enkele keren last gehad van verkeerde spellingscontrole en da's niet zo heel eenvoudig op te lossen.
Je moet ook ergens apart Nederlandse spellingscontrole installeren. Soms gebeurt het dat dat NIET wordt geïnstalleerd in LO en pas nadat je die specifieke pakketten hebt geïnstalleerd werkt het wél. Of nog anders gezegd: LO is standaard een Engelstalig programma (met Engelse spellingcontrole), waar je om Nederlands te kunnen gebruiken, extra modules moet aan hangen (hunspel enzovoort). Vreemd genoeg lijken sommige LO-samenstellingen wél helemaal in het Nederlands te draaien (incl. spellingcontrole), maar het is niet duidelijk wanneer je een Engelse dan wel een Nederlandstalige versie hebt draaien.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2024/02/21, 19:39:45 »
Woordenboeken uit de apt-repository zijn aspell, myspell en hunspell. Ik heb zelf (in Xubuntu) alleen aspell geinstalleerd, met bijbehorende dictionaries en en nl, en ook libaspell15. Dit werkt in LibreOffice. Alles te vinden via synaptic.

Voor Libreoffice blijkt dat ik hunspell nodig had. Dat bleek dan ook meteen de oplossing van het probleem te zijn. Echter als ik het complete hunspell pakket via de terminal installeer, krijg ik alleen het complete spaanse pakket met alle varianten. Ik moest dus nog wat andere woordenboeken specifiek in muon-pakketbeheer gaan zoeken waaronder Nederlands. Hoe dan ook: dit is opgelost.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: libreOffice spellingcontrole werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2024/02/21, 19:41:30 »
Check ook zeker of binnen je LO Writer de juiste taal hebt aangeduid bij het opmaakprofiel.

Zelf ook al enkele keren last gehad van verkeerde spellingscontrole en da's niet zo heel eenvoudig op te lossen.
Je moet ook ergens apart Nederlandse spellingscontrole installeren. Soms gebeurt het dat dat NIET wordt geïnstalleerd in LO en pas nadat je die specifieke pakketten hebt geïnstalleerd werkt het wél. Of nog anders gezegd: LO is standaard een Engelstalig programma (met Engelse spellingcontrole), waar je om Nederlands te kunnen gebruiken, extra modules moet aan hangen (hunspel enzovoort). Vreemd genoeg lijken sommige LO-samenstellingen wél helemaal in het Nederlands te draaien (incl. spellingcontrole), maar het is niet duidelijk wanneer je een Engelse dan wel een Nederlandstalige versie hebt draaien.

Ik was aan het berichten dat e.e.a is opgelost ongeveer gelijk met het moment dat u uw bericht aan het typen was. Het blijkt dus inderdaad een hunspell verhaal te zijn. U en alle anderen alhier, dank voor het meedenken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.