Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: winecfg audio probleem  (gelezen 1193 keer)

pieter27

• Gast
winecfg audio probleem
« Gepost op: 2007/05/29, 13:14:29 »
wanneer ik in de terminal winecfg intyp krijg ik het menutje van wine. Wanneer ik daar echter op het tabblad Audio wil klikken valt het hele menu gewoon weg. In de terminal geeft ie dan:

pieter@pieter-laptop:~$ sudo winecfg
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
ALSA lib seq_hw.c:456:(snd_seq_hw_open) open /dev/snd/seq failed: No such file or directory
Creating link /root/.kde/socket-pieter-laptop.
can't create mcop directory
pieter@pieter-laptop:~$

Weet iemand wat te doen?

Overigens nog een vraagje: als ik met wine een setup.exe file vanop mijn cdrom wil afspelen, hoe doe ik dat dan? Ik probeerde al met

wine /media/cdrom/setup.exe

maar die vind ie niet (nochtans zou dat de file moeten zijn)

bedankt!!

Azalin

• Gast
winecfg audio probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/29, 13:49:56 »
Wat je eerste vraag betreft daar kan ik geen zinnig woord over zeggen aangezien ik dat probleem ook heb, alleen dan met Jack. Hoewel ik Jack niet gebruik knalt winecfg er bij mij zelfs helemaal uit. Aangezien ik Wine zelf niet zo heel veel gebruik, heb ik ook geen zin gehad om het uit te zoeken. Dus helaas weet ik daar het antwoord niet op.

Je tweede vraag is wat makkelijker te beantwoorden: in nautilus (je bestanden verkenner zeg maar) Kun je met je rechtermuisknop op het setup.exe bestand klikken. Als het goed is krijg je dan een drop down/popup menutje waarin onder andere staat "Openen met Wine" of iets in die geest. Als je dat doet dan zou dat voldoende moeten zijn. Als je het perse in een terminal wil doen, en dan is het volgens mij
wine /media/cdrom0/setup.exe
ofzoiets, maar als dat niet werkt, plaats de exacte foutmelding eens hier.
Het kan ook zijn dat er gewoon niets lijkt te gebeuren, dat kan dan doet de setup het onder Wine blijkbaar niet, of je moet Wine in een bepaalde modus (Win2k, WinXP, etc) zetten.

Offline Kev

• Lid
winecfg audio probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/29, 14:55:16 »
Nee ik weet het al, je draait Ubuntu met Gnome en je gebruikt Amarok.
Om het probleem op te lossen, moet je simpeklweg eenmalig je KDE libs initialiseren door een KDE app dat ARTS gebruikt op te starten en daarna terug af te sluiten en daarna werkt het wel zonder problemen.

voor het tweede is het anders wel handig om je cd/dvd-device een driveletter binnen wine te geven, zodat wine je drive kan aanspreken zoals dat normaal op windows gebeurd, voor dit moet je bij station extra opties openen en daar kan je enkele instellingen doen voor een driveletter en devicetype te bepalen, daarna kan je in de terminal gewoon winefile intypen en dan krijg je een windows verkenner achtige interface om je winemappen in aan te spreken en weer te geven. Daarmee kan je heel eenvoudig naar je cd navigeren en de bepaalde file opstarten.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
winecfg audio probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/29, 15:08:30 »
Het is ook niet de bedoeling om winecfg uit te voeren met sudo er voor.
Wine maakt bestanden en mappen aan binnen je persoonlijke map, dus je hebt helemaal geen root rechten nodig om daar iets aan te veranderen.
Start je echter winecfg en andere wine programma's als root, dan komen al die bestanden en mappen terecht in /root en worden die programma's met root rechten uitgevoerd. Niet verstandig dus.

Azalin

• Gast
winecfg audio probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/29, 16:05:44 »
Citaat van: Kev
Nee ik weet het al, je draait Ubuntu met Gnome en je gebruikt Amarok.
Om het probleem op te lossen, moet je simpeklweg eenmalig je KDE libs initialiseren door een KDE app dat ARTS gebruikt op te starten en daarna terug af te sluiten en daarna werkt het wel zonder problemen.
???? Het gaat hier over winecfg en jij komt met Amarok aan? Ik snap hem even niet. Dat heeft toch niets met Winecfg te maken, ik zal het wel mis hebben maar dan ben ik wel benieuwd naar het hoe en waarom.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
winecfg audio probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/29, 16:20:47 »
Citaat van: pieter27
pieter@pieter-laptop:~$ sudo winecfg
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
ALSA lib seq_hw.c:456:(snd_seq_hw_open) open /dev/snd/seq failed: No such file or directory
Creating link /root/.kde/socket-pieter-laptop.
can't create mcop directory

pieter@pieter-laptop:~$
Hierom denk ik :)

Volgens mij kan je via google ook wel oplossingen vinden voor dit probleem.
Dit ben ik namelijk wel eens eerder tegengekomen.

Azalin

• Gast
winecfg audio probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/29, 16:41:42 »
dus... :) tja, daar kan ik geen speld tussen krijgen :) zou het niet zo zijn dat pieter27 Kubuntu draait?? in plaats van Gnome? en op zich is het ook niet zo raar dat die mcop map niet aangemaakt kan worden in de root map... dat zou ik niet eens willen. IK had dat nog niet eens gezien moet ik eerlijk zeggen :) Ofwel: zoals al gezegd door iemand anders hiero: geen SUDO voor winecfg doen.

Offline Kev

• Lid
winecfg audio probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/29, 18:58:01 »
Jawel Azalin dat heeft er juist alles mee te maken mijn beste, ik heb dat probleem namelijk ook voorgehad en met de methode vermeld is het opgelost, Wine scant naar alle geluidsarchitecturen die op je Ubuntu geïnstalleerd staan, maar sommige geluidsarchitecturen kunnen lastig doen en dan moet je die libs eerst initialiseren voor Wine er kennis van krijgt of hij crasht met als resultaat zulk een foutmelding, door een app op te starten die gebruik maakt van die libs, kun je Wine laten weten waar die files zitten en dat ze gebruikt kunnen worden. Dus dit voorbeeld heeft alles met die foutmelding te maken, want bij mij was Amarok de boosdoener voor die foutmelding en door Amarok op te starten en af te sluiten werden die libs ingeladen en crashte winecfg niet op die foutmelding.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.