Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox in de soep door kernel  (gelezen 1219 keer)

Virtualbox in de soep door kernel
« Gepost op: 2024/01/16, 12:22:35 »
Het heeft me heel wat tijd gekost en veel herstel-pogingen, maar ik begin te beseffen dat ik nu met twee Virtualboxen ben opgezadeld.
De bedoeling is dat ik enkel de versie 7.0.12 van Oracle zou overhouden.
Als ik
dpkg -l | grep virtualbox
ingeef, krijg ik het volgende te zien:
ic  virtualbox                                     6.1.32-dfsg-1build1                          amd64        x86 virtualization solution - base binaries
ii  virtualbox-7.0                                 7.0.12-159484~Ubuntu~jammy                   amd64        Oracle VM VirtualBox
Is het de goede oplossing als ik ingeef:
sudo apt-get purge virtualbox-6.1
of hoe moet ik aangeven dat virtualbox-7.0 niet verwijderd moet worden ?
Of begin ik beter door alles te verwijderen en opnieuw te installeren ? Ik dacht eigenlijk dat ik dat gedaan had ...?

Re: Virtualbox in de soep door kernel
« Reactie #1 Gepost op: 2024/01/16, 20:04:51 »
Ik heb zojuist geprobeerd virtualbox-6.1 te verwijderen maar ik kreeg volgende melding:
Pakket 'virtualbox-6.1' is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd

Is mijn besluit dat ik twee virtualboxen heb dan fout ???
Hoe kan ik dat dan vaststellen ?

« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/16, 22:10:14 »
Ik dacht dat ik er iets van begon te begrijpen ... maar hoe meer ik lees en probeer, hoe minder ik er van snap !
Ik probeerde een artikel van itsfoss.com te volgen (install-virtualbox-ubuntu) maar in de 'Ubuntu Software" op mijn pc zie ik "Oracle VM VirtualBox" staan als "geïnstalleerd" (versie 6.1.3.32-dfsg) Bron=ubuntu-jammy multivers, maar als ik op het icoontje van de vuilbak klik, krijg ik de melding 'is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd' ???!
Hetzelfde onder 'Software'  Bron=Ubuntu (deb)
Wie kan me uitleggen wat dit allemaal betekent ?
Als ik dan in de terminal ingeef:
sudo apt remove virtualbox virtualbox-*
dan zie ik een lijst van pakketten die alle NIET geïnstalleerd zijn, behalve virtualbox-7.0, maar die wil ik net NIET verwijderen !?
Ben ik dan uiteindelijk toch verplicht om de versie 6.1.32 uit de ubuntu repositories opnieuw te installeren ?

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/17, 08:04:00 »
Ik zou beide versies van virtualbox helemaal verwijderen.
Na het verwijderen een kontroleren of er geen configuratiebestanden zijn overgebleven in ~/.config/.... en ~/.local/....

Daarna virtualbox opnieuw installeren.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/17, 20:33:46 »
Er van uit gaand dat ik virtualbox-7.0 en virtualbox-6.1 zou verwijderen, heb ik de 'keys' uit de repositories van virtualbox verwijderd (in de hoop dat daardoor  VB-6.1 verwijderd zou worden); maar daardoor wordt zowat alles geblokkeerd van VB-6.1 en zit ik helemaal vast wat betreft het verwijderen van de virtualboxen  :-[
Ik vrees dat mijn enige uitweg een volledige herinstallatie van Ubuntu 22.4 zal worden ?!
En dan blijft nog de vraag: is het de beste optie om de 'standaard-virtualbox van Ubuntu' (dus de versie 6.1) te installeren of beter versie 7.0.14 van de Oracle-site te downloaden ?
Wie geeft mij goede raad ?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/17, 22:02:31 »
Hoe probeer je VirtualBox te verwijderen?
In een terminal zou sudo apt purge virtualbox* gewoon moeten werken........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/18, 07:24:18 »
@shadoogie2960: Dat is ook de reden waarom ik zelf Qemu/KVM gebruik. Geen gedoe met kernel headers en bovendien veel sneller en soepeler. Het is wel even wat extra dingen aanleren, maar het resultaat is gewoon beter.
Bovendien, het is allemaal open source
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/18, 11:25:21 »
Het lijkt er op dat ik VirtualBox heb verwijderd van mijn Ubuntu 22.04 (zucht !)
Maar nu is de vraag: Welke virtualbox kan ik nu trachten te installeren die geen conflict geeft met de kernel ? Ik zie verschillende mogelijkheden:
- vanuit Ubuntu Software, Bron = ubuntu jammy multivers, versie 6.1.32-dfsg (die gaf me al foutmeldingen ?)
- vanuit Oracle website de niet meer ondersteunde 6.1 downloaden of
- vanuit Oracle website de nieuwste versie (7.0.14) downloaden ?

Offline peer

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/18, 13:08:28 »
toen ik nog virtualbox gebruikte (nu: qemu/kvm) downloadde ik altijd de laatste versie van de virtualboxsite.

« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/18, 13:58:13 »
toen ik nog virtualbox gebruikte (nu: qemu/kvm) downloadde ik altijd de laatste versie van de virtualboxsite.
En dat gaf geen problemen bij een upgrade van de kernel ?

Offline peer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/18, 14:07:49 »
ik gebruik debian, geen ubuntu.
Maar toen ik virtualbox gebruikte op Neon en Kubuntu had ik wel regelmatig problemen met virtualbox na een update van het os. 
Ik ben overgestapt naar qemu/kvm omdat virtualbox erg traag was en omdat virtualbx geen opensource is. Vooral bij windows virtual machines merk ik dat qemu/kvm veel sneller is dan virtualbox.
installatie van qemu/kvm maar er zijn voldoende bronnen op het web om je hierbij te helpen (als je wil overstappen) zie: "https://linux.how2shout.com/how-to-install-qemu-kvm-on-ubuntu-22-04-20-04-lts/"

« Reactie #11 Gepost op: 2024/01/18, 16:16:23 »
Hartelijk dank, peer, voor de gewaardeerde tips ! Ik vrees dat ik nog niet 'slim genoeg' ben om mij te wagen aan die overstap; maar ik wil graag een kijkje nemen voor ik dit alternatief afschrijf.
Maar het goede nieuws is dat ik na nog een halve dag webpagina's lezen en uitproberen er tot mijn verbazing in gelukt ben om mijn virtualbox terug 'aan de klap te krijgen'.
Windows dient voor mij enkel om twee programma's te draaien: Garmin Basecamp en Faststone Image Viewer waar ik voorlopig geen afstand van wil doen.
Ik heb deze drie dagen zo veel geprobeerd dat ik niet weet wat nu de uiteindelijke oplossing heeft gebracht; ik vermoed het installeren van GCC-12 (?)
Er staat nu virtualbox-7.0.14 van Oracle te draaien op mijn Ubuntu 22.04.
Shadoogie

Offline peer

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/01/19, 08:05:25 »
als je virtualbox draait dan zou ik het gewoon blijven gebruiken.