Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB en opstarten: waarom zou ik moeten kunnen kiezen (en nog wat vragen)?  (gelezen 724 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als ik opstart (Kubuntu 23.10) krijg ik een 5-tal opstartmogelijkheden, waaronder:
  • GRUB 2.12~rc1-10ubuntu4
  • dan nog iets met UEFI
  • dan nog iets met safe mode (hoewel ik daar niet zeker van ben)
Enfin, het is niet erg duidelijk allemaal.Ik heb bovendien nog wat problemen met mijn NVIDIA-kaart, die blijkbaar onderbenut lijkt te zijn (zeker in KDEnlive).
En dan vraag ik me af: de "rc" staat toch voor Release Candidate? Is dat dan niet een gevaarlijke optie om mee te starten?

KORTOM: hoe kan ik de meest optimale opstart doen met mijn computer?

Achtergrond:
-- Kubuntu 23.10-- geen dual boot of wat dan ook, er staat alléén Kubuntu op
-- SSD van 1 terabyte
-- RAM 32 Gbyte
-- NVIDIA driver: 535.146.02 (al heel wat last mee gehad, zelfs zwart scherm bij opstarten)

... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het gebeurt weleens, dat er een probleem komt met een nieuwe kernel.
Dan is het makkelijk, om via het grub-menu de oude kernel op te starten.
Er zijn nog meer mogelijkheden, die je in het menu kunt kiezen, wanneer er problemen zijn.
Wel vind ik de wachttijd van 10 seconden te lang deze zet ik altijd op 3 seconden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
Als er één enkel besturingssysteem op de computer staat (wat blijkt uit het onderschrift van je berichten), dan zou ik zeker en vast het GRUB menu afzetten, zodat de computer zonder vertraging doorstart naar het besturingssysteem. Het Grub menu kan dan, indien gewenst, getoond worden door op Esc te drukken tijdens de opstart. Op de site van Pjotr vind je hoe je de opties van GRUB kan aanpassen.