Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inloggen werkt niet meer  (gelezen 4056 keer)

Inloggen werkt niet meer
« Gepost op: 2023/12/28, 19:53:07 »
Hoi, ik heb mijn systeem zo geconfigureerd dat ik niet met ww hoef in te loggen; gaat automatisch. Behalve na een stand-by. Maar sinds kort vraagt het systeem toch om een wachtwoord. Krijg een pop-up met de keuze "Overige ..." waarin ik kan kiezen tussen mijn inlognaam en "overig", waar wachtwoord wel wordt gevraagd. Maar zoals gezegd, systeem kent mijn wachtwoord ineens niet meer. Via procedure "Wachtwoord vergeten" (recovery enz.) wachtwoord aangepast. Is gelukt, maar na herstart (Resume) weer zelfde probleem: inloggen werkt niet: wachtwoord niet goed. Wat nu?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Inloggen werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2023/12/29, 00:08:35 »
Het zou fijn zijn als je even mededeelt over welke distributie je het hebt waarbij dit gebeurt. Je hebt er namelijk verschillende in je onderschrift staan.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/29, 07:58:26 »
Ik heb ook wel eens inlogproblemen gehad; bleek aan de batterijtjes van mijn draadloze toetsenbord te liggen. Bepaalde karakters kwamen toen niet meer goed door.
(Als je dan je wachtwoord zou veranderen, dan gaat het helemaal fout.)

« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/29, 12:39:25 »
@M_aD: Xubuntu 20.04.1
« Laatst bewerkt op: 2023/12/29, 18:38:00 door Cargamel »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/29, 19:13:22 »
Xubuntu 20.04 wordt niet meer ondersteund sinds April dit jaar en wordt er geen support meer voor geven. Dus upgraden naar  22.04 LTS is aangeraden
Ubuntu CoC Signed.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/29, 21:50:05 »
Xubuntu 20.04 wordt niet meer ondersteund sinds April dit jaar en wordt er geen support meer voor geven. Dus upgraden naar  22.04 LTS is aangeraden
Ubuntu 20.04, Focal Fossa, is een LTS versie met ondersteuning tot 01 apr 2025.

De file /etc/lightdm/lightdm.cfg moet er zo uitzien:[Seat:*]
autologin-guest=false
autologin-user=ron
autologin-user-timeout=0
In mijn geval als login naam ron.
« Laatst bewerkt op: 2023/12/29, 21:54:14 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/29, 22:52:51 »
Ubuntu 20.04, Focal Fossa, is een LTS versie met ondersteuning tot 01 apr 2025.

Nog een keer voor alle duidelijkheid:
De hoofd Ubuntu LTS uitgaven worden enkel 5 jaar ondersteund. Al de andere officiële varianten die zich op de LTS uitgaven baseren, zoals Xubuntu, Ubuntu MATE, Kubuntu, Ubuntu Unity etc. worden enkel 3 jaar ondersteund. De  ontwikkelaars en community geeft na die drie jaar geen support meer voor de LTS gebaseerde varianten zover ik het begrepen heb.

Wil de TS nog verdere hulp krijgen zal deze moeten upgraden naar Xubuntu 22.04 LTS.
« Laatst bewerkt op: 2023/12/29, 23:04:27 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2023/12/29, 23:05:45 »
Nog een keer voor alle duidelijkheid:
Voor de duidelijkheid, ik begreep je verkeerd, mijn excuses. :lol:

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2023/12/29, 23:25:21 »
Is geen ramp Ron.  :) :D

Ik was er vergeten aan toe te voegen dat de onderliggende basis van de LTS varianten nog wel updates krijgt maar het desktop gedeelte niet meer. Dat houdt in dat de ontwikkelaars geen bug fixes en andere fouten gaan doorvoeren op het desktop gedeelte. Drie jaar is voor de LTS varianten van Ubuntu LTS uitgaven het maximum.  :)
Ubuntu CoC Signed.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2023/12/29, 23:49:57 »
Ik was er vergeten aan toe te voegen dat
Ach, ik dacht er niet aan, ik ga altijd als één van de eersten over, zo draai ik al 2 maanden op 24.04 :lol:
Nu weer OnTopic ?

« Reactie #10 Gepost op: 2023/12/30, 10:33:47 »
... zo draai ik al 2 maanden op 24.04

En dat zonder problemen, kan ik die al op een "productiemachine" plaatsen? Ik heb 24.04 als VM geïnstalleerd en die lijkt goed te werken. En nu weer on-topic!!!  :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2023/12/30, 10:43:18 »
En dat zonder problemen,
Nee, niet zonder problemen, momenteel heb ik geen problemen meer, maar dat kan iedere dag veranderen :lol:
Er moeten mensen zijn, die fouten rapporteren.
Voor een productie machine kan ik het niet aanraden, dan kan je beter wachten op 24.04.1

Nu weer OnTopic?

« Reactie #12 Gepost op: 2023/12/31, 00:23:54 »
Ik begrijp dus dat er geen manier meer is om dat wachtwoord te omzeilen via Recovery bij het opstarten? https://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten  Ik moet toch in mijn systeem komen om een back-up te maken of kan ik zo vanuit een ander systeem (op dezelfde machine) de HOME directory van 20.04 naar een externe disk pompen om die later weer direct na installatie van 22.04 terug te zetten?

« Reactie #13 Gepost op: 2023/12/31, 06:33:22 »
Misschien biedt dit nog enige soelaas:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wachtwoord-vergeten.html?m=1

Als het goed is heb je een backup en is gewoon opnieuw installeren ook een optie.

« Reactie #14 Gepost op: 2024/01/01, 15:22:43 »
Uitgeprobeerd, maar geen positief effect. Wachtwoord aanpassen lukt, maar na reboot komt het systeem met meldingen die niet goed lijken. Zie bijlage. Als ik dan systeem gewoon opstart en de regel 'linux', ........bekijk, dan is er niks veranderd. Geen rw maar gewoon weer ro zonder 'init=/bin/bash'. Terug bij af dus.

Kan me overigens niet voorstellen dat dit iets met de (X)Ubuntu versie te maken heeft, anders zou dat in de web-instructies te lezen zijn.

Is er ook een manier om opnieuw te installeren waarbij de data behouden blijft? Kan me voorstellen dat er verschillen zijn in 20.04 en 22.04 waarbij het terugplaatsen van de Home directory vnaf de backup conflicten geeft. Wat is de beste manier?

« Reactie #15 Gepost op: 2024/01/01, 15:28:46 »
PS. Updates op Xubuntu 20.04 (op laptop) lukt nog steeds. Voordat inlog-probleem zich voordeed was update op 20.04 nog steeds mogelijk.

« Reactie #16 Gepost op: 2024/01/01, 15:53:20 »
Zie ook hier:
https://askubuntu.com/questions/1379425/system-has-not-been-booted-with-systemd-as-init-system-pid-1-cant-operate

(Na zoeken met Google) Voor de rest begint het bij mij ook abracadabra te worden. Ik denk dat ik dit nog eens zou doorlopen en daarna zou ik een nieuwe installatie overwegen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #17 Gepost op: 2024/01/01, 16:17:25 »
Wat staat er in de file /etc/lightdm/lightdm.cfg, want dat mis ik nog steeds.

« Reactie #18 Gepost op: 2024/01/01, 16:35:52 »
Is er ook een manier om opnieuw te installeren waarbij de data behouden blijft?
Dat ligt eraan hoe je je systeem hebt geconfigureerd. Ik maak altijd een aparte rootpartitie (/) waar m'n OS op staat en een aparte /home waar mijn data (mails, documenten, etc.) staan geparkeerd. Als ik een nieuw OS wil installeren, zeg ik dat dat op / moet gebeuren en die partitie formateer ik dan. /Home koppel ik aan maar formatteer die niet. Gaat al jaren goed zo.

Als je / en /home op dezelfde partitie hebt staan, kan dit niet.

Misschien een tip om je data veilig te stellen voordat je opnieuw gaat installeren. Als je opstart met een usb met Puppy Linux (*) erop, kun je alle schijven op je machine benaderen, zonder dat er om wachtwoorden wordt gevraagd. Zo kun je dus ook alles kopiëren wat van belang is.

Downloaden kan hier:
https://forum.puppylinux.com/puppy-linux-collection

(*) Edit. Misschien kan dat met elke opstartbare usb-stick (dus niet alleen met Puppy Linux), dat weet ik zo gauw even niet.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/01, 16:42:03 door Paul Matthijsse »

Offline peer

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/01/02, 09:44:42 »
ik heb al mijn data in mappen op een aparte schiijf staan. Vanuit mijn home directory maak ik dan voor elke map een soft link aan.  Als ik herinstalleer hoef ik alleen deze softlinks opnieuw aan te maken.
Daarnaast maak ik een backup van al mijn data en ook van een paar verborgen mappen (firefox en thunderbird)

« Reactie #20 Gepost op: 2024/01/02, 13:10:11 »
@Ron    . /etc/lightdm/lightdm.cfg zie ik niet; wel .../lightdm.conf , maar dat is hetzelfde neem ik aan?

[Seat:*]
autologin-guest=false
autologin-user=hans
autologin-user-timeout=0

Als dat de file met script is die bepaalt of ik moet inloggen, dan moet dat script toch aangepast kunnen worden?

« Reactie #21 Gepost op: 2024/01/02, 13:18:42 »
@Paul

/ en /home partitie. Klink goed, maar hoe groot moet die root-partiteie (/) dan worden? Weet nooit hoeveel systeemsoftware daar in komt te staan na alle updates die nog moeten komen. 

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #22 Gepost op: 2024/01/02, 13:21:16 »
Als dat de file met script is die bepaalt of ik moet inloggen, dan moet dat script toch aangepast kunnen worden?
Dit ziet er uit, of user "hans" automatisch wordt ingelogd.
Zou dus goed moeten zijn.........

« Reactie #23 Gepost op: 2024/01/02, 13:34:04 »
https://askubuntu.com/questions/1379425/system-has-not-been-booted-with-systemd-as-init-system-pid-1-cant-operate

Wat een verhaal! Zie een hoop tekst over WSL, maar dat heb ik helemaal niet, toch? Ik start niks met Windows. Moet wel zeggen dat na de recovery actie en opnieuw te hebben ingelogd ik een stukje bureaublad zie zodat het lijkt of het systeem verder gaat, maar dat na een paar seconden het scherm weer op zwart gaat en inlog pop-up opnieuw in beeld verschijnt.   

« Reactie #24 Gepost op: 2024/01/02, 13:35:22 »

Wat een verhaal! Zie een hoop tekst over WSL, maar dat heb ik helemaal niet, toch? Ik start niks met Windows. Moet wel zeggen dat na de recovery actie en opnieuw te hebben ingelogd ik een stukje bureaublad zie zodat het lijkt of het systeem verder gaat, maar dat na een paar seconden het scherm weer op zwart gaat en inlog pop-up opnieuw in beeld verschijnt.

PS: Hans ben ik dus