Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Speciaal Programma  (gelezen 3727 keer)

Speciaal Programma
« Gepost op: 2023/12/12, 14:44:39 »
Mijn gezichtsvermogen begint af te takelen en ik heb veel steun van mijn computer daarbij. Ik kan nl. documenten of brieven scannen en in pdf vergroten en daardoor lezen.
Nu woon ik, al jaren, in Frankrijk en is het handig als ik belangrijke documenten kan vertalen.

Mijn vraag nu is:
Is er een mogelijkheid of is er een programma waarbij ik de tekst kan vergroten en daarna copieren, om dat dan te kunnen vertalen. Ik kan nl. van een pdf bestand de tekst afzonderlijk niet als tekst  kopiëren; wel als een soort foto, maar die kan een vertaalprogrammma niet lezen.

Ik hoop dat ik de vraag duidelijk genoeg heb gesteld, anders kan ik altijd nog aanvullingen geven.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Speciaal Programma
« Reactie #1 Gepost op: 2023/12/12, 14:58:46 »
Ik zou even moeten kijken, maar volgens mij heeft de pdf reader dat ook een functie voor.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/12, 15:08:07 »
Ik zou even moeten kijken, maar volgens mij heeft de pdf reader dat ook een functie voor.

Ga direkt zelf ook weer kijken.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/12, 15:20:53 »
Heb ook bij xournalxx gekeken, maar zie nog geen mogelijkheid.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/12, 15:25:53 »
Je zou NormCap kunnen proberen, hiermee kun je een gedeelte van je scherm selecteren, dan maakt hij hier een tekst van  en deze kun je dan bijvoorbeeld in Google translate plakken en laten vertalen, dan scherm vergroten (Ctrl+muiswieltje).
https://dynobo.github.io/normcap/
https://translate.google.com/
NormCap is als Appimage beschikbaar, dus gewoon downloaden, opstartbaar maken en klaar is Kees. Als je het opstart kun je via het menu talen om te scannen toevoegen.
Ik vind dit progje goed werken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/12, 15:43:18 »
Er zitten wel een aantal programma's in Ubuntu Software die karakters kunnen herkennen in een gescande tekst. Als je zoekt op OCR vind je er een aantal.

« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/12, 20:01:59 »
Heb zojuist geGooled met: ".pdf save-as .odt" en je krijgt een programma wat je pdf-bestand in welk type document omzet. Het werkt perfect. Heb zoiets nog niet voor Ubuntu gevonden.
Ik kan weer vooruit.

Allen bedankt voor de bijdragen
Peter
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #7 Gepost op: 2023/12/12, 20:03:19 »
Programma heet CONVERTIO.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #8 Gepost op: 2023/12/15, 14:43:47 »
Heb zojuist geGooled met: ".pdf save-as .odt" en je krijgt een programma wat je pdf-bestand in welk type document omzet. Het werkt perfect. Heb zoiets nog niet voor Ubuntu gevonden.
Ik kan weer vooruit.

Dit kan ook binnen Ubuntu.
Je kunt altijd een pdf openen in LO writer* en dan opslaan als .odt. Of aanpassen wat je wilt.

* Writer starten. Dan Bestand openen -> betreffende pdf selecteren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #9 Gepost op: 2023/12/15, 16:36:38 »
Ik kan weer vooruit.

Dit kan ook binnen Ubuntu.
Je kunt altijd een pdf openen in LO writer* en dan opslaan als .odt. Of aanpassen wat je wilt.

* Writer starten. Dan Bestand openen -> betreffende pdf selecteren.

Je hebt mij wel blijgemaakt en ben het direct gaan proberen, echter ....
.odt zit er niet bij. :(
.odg, .otg, en .fodg
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #10 Gepost op: 2023/12/15, 17:32:52 »
Sh*t. Je hebt gelijk. Voorheen opende dat gewoon in Writer.
Kun je niets met die andere bestandsformaten dan? Bv vergroten en dan terug exporteren als PDF? (wat wel gaat)

En misschien nog een simpelere optie. In de pdf reader zelf.
Zet de pdf eventueel op volledig scherm, en zoom lekker in. Misschien is dat genoeg?
- I ♥ Linux -

« Reactie #11 Gepost op: 2023/12/15, 21:49:53 »
Sh*t. Je hebt gelijk. Voorheen opende dat gewoon in Writer.
Kun je niets met die andere bestandsformaten dan? Bv vergroten en dan terug exporteren als PDF? (wat wel gaat)

En misschien nog een simpelere optie. In de pdf reader zelf.
Zet de pdf eventueel op volledig scherm, en zoom lekker in. Misschien is dat genoeg?

Met die andere formats kan ik niets doen omdat het allemaal bestanden zijn die betrekking hebben op "tekening", dus geen tekst.
Het andere deel van je opmerking, daar werk ik al mee. Ik kan er dus bestanden in vergroten, zodat ik die wel kan lezen. Kan ze indien nodig zelfs vergroot uit printen.
Voor alle duidelijkheid nog even; Wat ik zoek is een bestand dat een pdf bestand om kan zetten in een  odt-bestand of dergelijke, waardoor ik de tekst kan kopiëren en in een vertaal app kan zetten. Ik woon nl in Frankrijk en beheers de taal goed genoeg voor conversaties, maar bij bv juridische teksten of bij de toelichtingen van je belasting formulier is het handig om een goede vertaling te hebben.
Jammer dat het binnen Ubuntu nog niet mogelijk is, of dat we het nog niet gevonden hebben.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2023/12/16, 12:39:50 »
Voor alle duidelijkheid nog even; Wat ik zoek is een bestand dat een pdf bestand om kan zetten in een  odt-bestand of dergelijke, waardoor ik de tekst kan kopiëren en in een vertaal app kan zetten. Ik woon nl in Frankrijk en beheers de taal goed genoeg voor conversaties, maar bij bv juridische teksten of bij de toelichtingen van je belasting formulier is het handig om een goede vertaling te hebben.
Jammer dat het binnen Ubuntu nog niet mogelijk is, of dat we het nog niet gevonden hebben.
Zowiezo spreek je over OCR, karakterherkenningssoftware. En OCR programma's zijn er in Ubuntu.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2023/12/16, 13:04:22 »
Doe jezelf een plezier en gebruik Windows (desnoods virtueel) met een goed OCR-programma zoals
deze : https://www.kofax.com/Products/omnipage/ultimate?cjevent=300ec6909c0a11ee803802820a18ba73&utm_source=cj

Je bent wel een paar honderd euro kwijt, maar dan heb je ook wat. Eis wel een "free trial" om
te kijken of het voor jou werkt.
In Linux heb je ook wel een redelijk programma "gimagereader" dat gebaseerd is op "tesseract" ocr-software
dat ooit eens is vrijgegeven door HP. Je zou dat eens kunnen proberen, maar ik weet zeker dat het het niet haalt
bij de kwaliteit van de commerciële software.
« Laatst bewerkt op: 2023/12/16, 13:06:45 door aartje »

« Reactie #14 Gepost op: 2023/12/16, 21:02:30 »
Zowiezo spreek je over OCR, karakterherkenningssoftware. En OCR programma's zijn er in Ubuntu.
Kun je me daar een voorbeeld in Ubuntu van geven, want ik heb niets kunnen vinden.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #15 Gepost op: 2023/12/16, 21:05:59 »
Doe jezelf een plezier en gebruik Windows (desnoods virtueel) met een goed OCR-programma zoals
deze : https://www.kofax.com/Products/omnipage/ultimate?cjevent=300ec6909c0a11ee803802820a18ba73&utm_source=cj

Je bent wel een paar honderd euro kwijt, maar dan heb je ook wat. Eis wel een "free trial" om
te kijken of het voor jou werkt.
In Linux heb je ook wel een redelijk programma "gimagereader" dat gebaseerd is op "tesseract" ocr-software
dat ooit eens is vrijgegeven door HP. Je zou dat eens kunnen proberen, maar ik weet zeker dat het het niet haalt
Hierboven al eerder aangegeven dat ik buiten Ubuntu het programma CONVERTIO had gevonden, wat goed werkt en kosteloos is.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline aartje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2023/12/16, 23:16:53 »

Hierboven al eerder aangegeven dat ik buiten Ubuntu het programma CONVERTIO had gevonden, wat goed werkt en kosteloos is.
Ik heb dat even geprobeerd en dat werkt ook wel redelijk, in ieder geval beter dan gimagereader. Alleen dat "lid worden"
daar ben ik niet zo gek op, maar succes er mee.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2023/12/17, 11:46:24 »
PS Wat trouwens een uitstekend programma is is Google Translate, daar kun je willekeurige documenten
in welk formaat dan ook tekstherkennen en vertalen. Als je het weet is het supersimpel en heeft
een prima tekstherkenning en de vertaling is ook (meestal) prima.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2023/12/17, 11:49:15 »
Als je in Software "OCR" ingeeft, komen er een aantal naar boven.

« Reactie #19 Gepost op: 2023/12/17, 13:33:14 »
PS Wat trouwens een uitstekend programma is is Google Translate, daar kun je willekeurige documenten
in welk formaat dan ook tekstherkennen en vertalen. Als je het weet is het supersimpel en heeft
een prima tekstherkenning en de vertaling is ook (meestal) prima.

Gebruik altijd al Google Translate, maar kende deze mogelijkheid nog niet, of beter; ik wist niet dat je de tekst in pdf kon kopiëren.
mijn dank daarvoor
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #20 Gepost op: 2023/12/17, 13:37:11 »
Als je in Software "OCR" ingeeft, komen er een aantal naar boven.
Had dit al geprobeerd en het nu weer eens geprobeerd, maar de zoekopdragt blijft hangen.
Overigens heb ik een soortgelijk probleem in "Ubuntu Software" met het updaten van oa Firefox waar ik de melding krijg deze te updaten.
Kan dit te maken hebben met een beveiligingen-instelling ??
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #21 Gepost op: 2023/12/18, 12:11:55 »
op deze site https://convertio.co/nl/
kun je o.a. een pdf omzetten naar odt of een ander formaat.

« Reactie #22 Gepost op: 2023/12/18, 20:35:49 »
op deze site https://convertio.co/nl/
kun je o.a. een pdf omzetten naar odt of een ander formaat.
Zie eerst mijn reactie « Reactie #7 Gepost op: 2023/12/12, 20:03:19 »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #23 Gepost op: 2023/12/18, 22:52:44 »
Met die andere formats kan ik niets doen omdat het allemaal bestanden zijn die betrekking hebben op "tekening", dus geen tekst.

Nee klopt. Een pdf kan gemaakt zijn van tekst of van afbeelding. Als het als afbeelding ingelezen is kun je er textueel weinig mee. De woordzoekfunctie werkt dan ook niet.

Vergroten kan wel.
Je kunt aan afbeelding pdf inlezen in Gimp, en bewerken. En weer exporteren als pdf.
Maar dat werkt alleen 'per pagina'. Niet met een multipagina pdf.

Nog een idee misschien?
In de pdf reader kun je de pdf zelf weer printen naar pdf. Een daar kun je ook enige wijzigingen in aanbrengen.
Ik gebruik dat bv om van een multitalige handleiding alleen het Nederlandse deel in een pdf te zetten (en zo te verkleinen en zoeken/lezen te vergemakkelijken).

Allemaal niet dé one and only perfect oplossing, maar hopelijk vindt je er toch je weg mee.
« Laatst bewerkt op: 2023/12/18, 22:56:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2023/12/19, 10:20:22 »
Nee klopt. Een pdf kan gemaakt zijn van tekst of van afbeelding. Als het als afbeelding ingelezen is kun je er textueel weinig mee. De woordzoekfunctie werkt dan ook niet.

Een programma zoals gimageReader kan OCR uitvoeren op een PDF, en daar een doorzoekbare PDF van maken. Je ziet nog steeds dezelfde gescande text, maar in een onderliggende laag is de herkende text aanwezig. In dergelijke PDF's kan opzoeken, en text selecteren en kopiëren.